Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nehoda ve Studénce a pozůstatky totality v nás

Divíte se a pohoršujete, jak vůbec mohl polský řidič s kamionem vjet na železniční přejezd, když blikala červená světla? Já bych to jistě neudělal, zákony a nařízení jsou mi svaté, ale určité logické vysvětlení pro něj mám...

Dnes jsem se dočetl v DNES, že před Polákem přejela na červenou ještě další dvě auta. Proč? Protože přejezd je těsně před nádražím, tudíž silnici kříží více kolejí v celkově širším pruhu, tudíž červená začne podle předpisů blikat o mnoho dříve před přejezdem vlaku, než by tomu tak bylo u venkovského přejezdu lokální jednokolejné trati.

Lidé si už zvykli: Tady to bliká „dlouho a nic se neděje“, tudíž lze ještě hezkých pár vteřin po začátku blikání projet naprosto bezpečně. A ušetřit čas. Dva čeští předjezdci před Polákem se podle toho zařídili a zachovali. Co si mohl Polák za nimi pomyslet? Aha – zde je zdržovací bordel jako všude – blikají dlouho zbytečně. Jim drážním zaměstancům je to jedno, jak to blikání nastaví. Oni jsou placeni od hodiny, takže minuta sem minuta tam jim vůbec neublíží. Kdežto já placený od zakázky musím každou minutou šetřit, protože mi jde o peníze, o živobytí.

Za totality jsme všichni byli zaměstnanci - státu nebo státem posvěceného družstva. Byli jsme placení až na malé výjimky od hodiny, od měsíce. Když učitel kterékoliv školy od základní po vysokou natáhl nutné učivo,(které by mohl vložit do hlav žáků při časově optimálním postupu za dvě hodiny), na půl roku a obalil je řadou zbytečností, byl zaplacen dvěstěkrát lépe.  Když soudce natáhl na tři roky proces, který by mohl při maximální usilovné snaze zvládnout za tři týdny, byl zaplacen opět padesátkrát lépe. Plýtvavost časem se všeobecně ohromně odměňovala, šetřivost se krutě a velmi důsledně trestala. Nejen nižšími  odměnami, ale šetřivec se stával vyvrhelem většiny zlenivělých, protože jim nastavoval zrcadlo jejich lenosti a neproduktivity. Lidé si za čtyřicet let hluboce zvykli, že nerychlost je normální a vyplácí se.

Nyní je to tak zhruba půl napůl. Mnoho set tisíc našich občanů podniká, tedy musí úzkostlivě hospodařit každou minutou. Jenže – běh státu řídí právě příslušníci té zhruba poloviny, kteří jsou odměňováni postaru – tedy od hodiny, od měsíce.

Jak rychle by schvalovali nové zákony poslanci, kdyby měli za schválení pevnou taxu třeba každý deset tisíc korun? Budete kolem toho, milí zastupitelé lidu, žvanit tři měsíce – pak máte mzdu za tři měsíce rovnou deseti tisícům korun, žerte si třeba trávu. Zvládnete to vše schválit za tři dny – pak máte v kapse za ty tři dny efektivní práce deset tisíc a můžete hodovat opulentně. Udělali byste za ty tři dny zákon tak nekvalitní, že po půl roce jej musíte měnit? Pak půjdou náklady na půl roku provozu parlamentu opět z vaší kapsy – tedy na každého zhruba půl milionu měsíčně (jistě, nejen vaše platy, ale veškeré teplo, světlo, internet, úklid, stálé úřednictvo, služební cesty, podíl na opravách a údržbě budovy, nájem lukrativního pozemku v centru Prahy...). Prostě – podle pravidel  oprávněné reklamace, kterým podléhá každý nabízitel na trhu.

Zaměstnanci a vůbec lidé s relativně pevným měsíčním příjmem by se takto zrovnoprávnili s podnikateli, živnostníky – a pocítili by, co to je za hrůzu a riziko, být plýtvavý a nešetřit každou minutou času.

Bohužel i dopravní předpisy určují lidé placení od hodiny. Opravuje se cesta? Dáme tam třicítku, třeba klidně dva dny před začátkem prací, třeba klidně i večer a o víkendech, kdy na staveništi není ani noha a není koho rychlou jízdou ohrozit. Zavedeme elektronickou evidenci tržeb? No ale, milí zákonodárci uvažte, pak bude muset každý živnostník tomu věnovat několik desítek minut svého vzácného času, určité kvantum své koncentrace, určité kvantum vyrušení se ze své soustředěné práce. Je v zákoně věta, že stát živnostníkům ty desítky minut času každému nějak nahradí?  Třeba že stát vyplatí zhruba milionkrát pět tisíc korun? (Samozřejmě navíc nad cenu pořizovaných přístrojů.) Není. Kdo z hodinově placených by se staral, že?

Schvalujeme a stavíme úsek dálnice místo tří měsíců deset let? Žádná křeč – jen si, vy miliony řidičů, ztrácejte čas a nervy, dlouho a bez náhrady.

 Naše země je prostě ve státním time managementu na chvostu Evropy. Ba, někde ve středověku.

A tak jsou též i různá bezpečnostní opatření předimenzována. Kradou občanům čas. Minuta času poctivě v úkole pracujícího či soukromě podnikajícího člověka  pro náš establishment neznamená žádnou hodnotu.

Podnikající lidé se brání – tuto předimenzovanost kompenzují tak, že ji neberou stoprocentně. Na nesmyslné třicítce jedou obvykle čtyřicet až padesát. Pravděpodobnost nehody se tím nijak nezvětší.  Není nulová, ale je stejná jako na běžných úsecích cest. Na příliš dlouho blikajícím přejezdu to tedy ekonomicky myslící řidiči „ještě zkusí stihnout“. Mají v živé paměti situace, kdy světlo třeba jindy jinde blikalo i několik minut zbytečně, zcela naplano, nic nejelo - a příslušný drážní zaměstnanec ani nebyl donucen těm zbytečně čekajícím řidičům platit ztrátu času. Proč by to tedy jinde jiný drážní zaměstnanec nezkusil znovu? Proč by mu nějaký jeho nadřízený, placený též od hodiny, s klidem nevydal podobný čas kradoucí předpis, pokyn, normu? Onen nadřízený nikdy u sebe nezažil existenční úzkost z minuty proplýtvaného pracovního času... Utrpení pilných je mu šumafuk: „Tak si trochu počkají, no bože...“

Když ovšem zdržování zachází do extrému a je dlouhodobé a bez naděje na brzkou nápravu – no tak si nepočkají.

Je mi hluboce líto zmařených nevinných životů, těžce zraněných lidí s trvalými následky... a konečně i všech těch, kteří se byť jen  trochu zdrželi na své cestě.

Přímým viníkem je řidič kamionu. Ale nepřímí viníci také existují – a nad tím jsem se dnes spolu s vámi zamyslel.

Odstraňme příčiny – nebudou tragické následky.

Autor: David Gruber | čtvrtek 23.7.2015 10:46 | karma článku: 41,76 | přečteno: 10894x
  • Další články autora

David Gruber

Boj za minimální rychlost aut 100 km/h v obcích

Existoval jeden menší stát ve střední Evropě. Měl za sebou totalitní minulost – a tedy horší životní úroveň obyvatel, než byla obvyklá na západ od jeho hranic. Moudré vedení toho státu se rozhodlo tento hendikep odstranit.

5.5.2024 v 11:34 | Karma: 32,87 | Přečteno: 3343x | Ostatní

David Gruber

Návštěva u Jana Wericha

Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.

20.3.2023 v 10:05 | Karma: 28,56 | Přečteno: 542x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Proč jsme nejbohatším státem na světě?

A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?

6.3.2023 v 17:20 | Karma: 27,91 | Přečteno: 365x

David Gruber

Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?

Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.

14.2.2023 v 10:42 | Karma: 33,28 | Přečteno: 1102x | Ostatní

David Gruber

Jaký člověk by měl být optimálním prezidentem naší země?

Často mám pocit, že ti, co se reálně hlásí za kandidáty, to dělají z důvodu kariéry a tak trochu i z touhy po životě v přepychu. Aby si pohladili své ego. Jakého člověka by však ve svém čele měl chtít obecný lid?

12.1.2023 v 13:39 | Karma: 22,03 | Přečteno: 508x | Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 333
  • Celková karma 32,87
  • Průměrná čtenost 2327x
Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Seznam rubrik