Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Příjemná dopravní stavba

To není provokativní protiklad. V zahraničí a už i u nás existuje řada příkladů, jak stavby, které používáme každý den, udělat přijemnější - a praktičtější.
velmi špatně pěšky přístupná stanice Kladno město

Dopravní stavby jako silnice, velké křižovatky, nádraží, mosty atp. jsou často to největší, co se ve městě a v krajině realizuje. Takovou stavbu zkrátka nepřehlédnete, ani kdybyste chtěli. A jejímu každodennímu používání se nevyhnete. Také jsou také tyto stavby ve srovnání s běžnými stavbami či budovami řádově dražší a měly by vydržet déle. Projektová doba mostu je například 100 let, tedy stavíme hlavně pro potomky. Projektovaná doba kladenské železnice vlastně ani nevím jak je dlouhá, ale je tu s námi od Císaře pána, a to včetně nádražních budov.

kultivovaný přednádažní prostor, Švýcarsko

Dnešní doba je taky charakteristická tím, že dokáže díky stavebním strojům změnit rozsáhlé části města nebo krajiny doslova k nepoznání- a to jak k lepšímu, když se třeba revitalizuje potok, tak taky k hošímu, když se například úplně bez náhrady přeruší stará cesta novou dálnicí. Právě proto, že máme v ruce obrovské technické a finanční prostředky, je potřeba je vynakládat s rozmyslem  jak píšu podrobněji dál. Ještě podotýkám, že píšu především s ohledem na stavby ve městě. Krajinu si necháme zase najindy.

dlouhý přechod na Sítné, obtížně překonatelný zejména pro pomalé chodce

"2D" stavby aneb silnice, železnice, chodníky, křižovatky

Tyhle stavby musí být samozřejmě hlavně bezpečné. Bezpečnost však neznamená, že jsou stavby třeba pro chodce s kočátkem nepřekonatelné. Naopak, pro "slabší uživatelé" (pěší, hendikepovaní, cyklisté a kdovíkdo) potřebují takové podmínky, aby mohli prostor používat důstojně a efektivně, bez zbytečných zajížděk atp. V autě nám drobná zajíďka tolik nevadí, zpomalení není problém. Meli bychom mít na paměti, že primární účel dopravních staveb ve městě je obsluha města a ne co nejrychlejší tranzit.

  • 2D stavby ve městě musí být bezpečné a snadno pěšky a bezbariérově, na kole atp. překonatelné. 
  • Stavby musí být maximálně uživatelsky pohodlné, bez zbytečných zacházek, nadchodů, podchodů (anebo alespoň s minimální ztrátou výšky a následného překonávání výškových rozdílů).
  • Stavby musí být jednoduché, bez zbytečných obrubníků, zábradlí či jiných drobností překážejících v pohybu
  • Stavby musí být snadno udržovatelné. Sebekrásnější prostor trpí, pokud zábradlí, svodidla, obrubníky atp., které ho tvoří, jsou beznadějně zanedbané, nabourané, neopravené (anebo neopravitelné)
komplexně řešený dopravní prostor ve Stockholmu

Na Kladně se s bariérami potkávám každý den třeba při překonávání přechodu přes Vítěznou u Penny marketu, kde jdu s kočárkem přes 3 souběžné pruhy směr Velká Dobrá a přes další dva ve směru do centra. Další velmi dlouhé přechody na Sítné nebo na Jaroslava Kociána například brání dětem, aby mohly samy do školy. Kdo by je taky pouštěl přes takové místo. Bariéra Nučické dráhy je dodnes v území patrná, a to už stavba dávno nestojí.

"3D" stavby, třeba nádražní budovy

To jsou "normální" budovy.

  • Dnešní stavitelství klade důraz na efektivní výstavbu
  • stavby mají být dobře uspořádáné, akorát tak velké,
  • Stavby chceme bez zbytečných komplikací prostorových i technologických.
  • Stavby musí být dobře realizovatelné- a snadno udržovatelné.
  • Litemotiv posledních let je malá energetická náročnost staveb.
  • a pak, tam kde je stará stavba s pamětí, proč ji nevyužít? nejzajímavější je kontrast  a kombinace staré a moderní stavby. Tuto hodnotu Vám sebelepší moderní architektura nepřinese.

 

Další důležité téma, které v poslední době rezonuje, je obrat k místnímu kontextu. Každé místo má své krásy a budovy, na které lze navázat. Ne každá nová stavba musí být dominantou a je na místě určitě pokora k prostoru, kde se budova bude nacházet. To platí jistě i pro soukromé stavebníky. Stavíme na konkrétním místě- nikoli někde na Marsu, kam patří jistě novátorská sebestředná architektura.

zachování a nové využití nádražní budovy

Konkrétní příklad naddimenzované stavby je na Kladně autobusové nádraží, a to v současném stavu, který vlastně už neslouží svému původnímu účelu, jen ho nikdo doteď nezmenšil na polovinu nebo ještě méně. A potom, i projekt navrhovaný v posledních letech, by se mohl snadno stát dopravně a prostorově naddimenzovaným, byť moderním řešením, pokud nedojde ke korekci.

vizualizace stanice Kladno město, aneb komplikovaná a náročná stavba bez vazby na okolí

A na závěr zcela konkrétně. Kladno čeká na desetiletí největší dopravní stavba v podobě modernizace železnice na Prahu. Takže nás čeká na městě ještě spousta práce, aby se naše děti, až budou svoje vlastní děti vozit v kočárku, se na to Sletiště dostaly bezpečně, nemusely objíždět půlku města po špatně trasovaných chodnících nebo komplikovanými a nepříjemnými podchody a nadchody a hlavně aby nemusely jet vždycky autem. Budeme se snažit.

Autor: Anna Gamanová | středa 20.2.2019 8:40 | karma článku: 6,41 | přečteno: 355x
  • Další články autora

Anna Gamanová

Boj o kladenské nádraží (a další kus jeho identity, který může nevratně zmizet)

Většina z vás možná neví, že budova nádraží Kladno se má zbourat. Vedení města Kladna už někdy v minulém roce dalo souhlas s demolicí. Má vzniknout nová budova. Čím víc do toho vidíme, tím mlhavější jsou důvody tohoto rozhodnutí.

18.2.2024 v 15:22 | Karma: 8,93 | Přečteno: 306x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

v Čr populismus aktuálně nevyhrál, ale na Kladně vyhrává. Může za to nezájem?

Někde jsem slyšela, že populisté se upínají do minulosti a těží hlasy voličů, kteří z nějakého důvodu na dnešní době nevydělávají.

30.1.2023 v 11:55 | Karma: 8,74 | Přečteno: 390x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jak dnes dostavujeme Kladno?

Kladeňáci často řeší, proč město nefunguje lépe, víc to tady nežije, není tu tenhle obchod nebo určité kulturní akce.Zcela určitě na to má vliv to, jak město vypadá. A není to jen historie, ale i to, jak stavíme město dnes.

17.1.2022 v 13:17 | Karma: 6,52 | Přečteno: 273x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jak funguje na Kladně kontrolní výbor aneb informační Alcatraz

Na Kladně bohužel komunikace města směrem k veřejnosti probíhá pouze o hezkých věcech. Jakmile ale občané nebo zastupitelé projeví nespokojenost, nebo požadují nějaké informaci či služby, vlídná tvář kladenského krasohledu zmizí.

25.10.2021 v 13:47 | Karma: 11,36 | Přečteno: 340x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Devastace důvěry ve veřejnou správu na Sítné

Často se stává, že města nevyhoví při svých stavbách všem. Pokud ale občané vyžadují veřejné projednání a řádné projednání stavby na stavebním úřadě, a město jim přesto nevyhoví, poškozuje tím vztah s nimi i důvěru v instituce.

19.7.2021 v 22:13 | Karma: 7,47 | Přečteno: 209x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Tahač s tankem a osobák zastavily, kamion už ne. Nehodu u Bohumína nepřežil člověk

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  10:12

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu

4. května 2024  10:08

Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...

Ukrajinista: Zelenskyj podporu ztratil, jeho lidé překračují ústavní rámec

4. května 2024

Vysíláme Na pozadí války začíná západní veřejnost se stále většími obavami sledovat domácí politickou...

Nových případů HIV za první čtvrtletí v Česku přibylo, část tvoří cizinci

4. května 2024  9:57

Nových případů infekce HIV v Česku bylo v prvním čtvrtletí 74, což je více než loňských 66 a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 79
  • Celková karma 8,93
  • Průměrná čtenost 335x
Jsem architekta a matka tří malých dětí a žiju s nimi na Kladně. Chtěla bych, aby Kladno bylo skvělé místo k životu pro ně i pro mě a pro kohokoli dalšího. Město tvoří nejen velké stavby, ale i zdánlivé maličkosti a jeho celková atmosféra záleží na každém z nás.

Jsem zvolenou zastupitelkou za STAN Kladno pro období 2018-2022.

https://www.facebook.com/anicegam/