Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evoluce v režii NVIDIA a technologie Kepler+Optix

Technologie společnosti Nvidia dospěla pomalu do takové fáze, že téměř vše je možné a to v reálném čase. O čem je řeč? Samozřejmě o technologii Kepler (představena na konferenci GTC 2012 v San Jose), která umožňuje do značné míry přesun výpočetních algoritmů z CPU přímo do výpočetních jader patřičné grafické karty. Jedná se především o implementaci metody Raytracingu (metoda sledování paprsků - známá již přes 40let viz. wiki-raytracing). Tato metoda dává celé scéně onen realistický nádech a korektní výpočet světla a stínů. Když se podíváme jen velmi letmo do historie, tak nejznámější jména, která se zapříčinila o používání této metody jsou: Arthur Apple - 1968 metoda raycasting (vrhani svetelnych paprsků); Turner Whitted 1979 - kompletní popsaní metody raytracingu.

grafický výstup s použitím RayTracingu

Abychom ale byli zcela přesní, tak patřičného pokroku se dosáhlo jednak technologií Kepler, ale také především OptiX raytracingového enginu, který lze využívat jak v rozhraní DirextX tak OpenGL. Samozřejmostí pro využití enginu je přítomnost technologie CUDA - tedy konkrétně její programovací platformy. Fotorealistický vzhled je zejména patrný na výstupech zobrazující tváře, kde jsou velmi přesně propracovány linie všech možných detailů. Zajímavý je též příklad výpočtu s procesem AO (Ambient Occlusion - okolní prostředí), kde je výpočet pomocí architektury Kepler cca 70x rychlejší než při použití CPU.

 

Když bychom se podívali obšírněji na oblast využití Raytacingu a obecně 3D zobrazení, tak zcela jistě nezůstaneme jen u čistě počítačové grafiky. Celá další, nejen průmyslová, odvětví využívají této "reálné" zobrazovací metody. Jen pár příkladů za všechny: inženýrská oblast - akustika, balistika, multispektrální simulace, lékařství. Velmi důležité a převratné je tady především zobrazování v reálném čase - kdy máme - nebo spíše bychom v budoucnu mohli mít - realisticky vykreslený objekt (scénu) již přímo v "okně" a odpadá tak, mnohdy zdlouhavý, render finálního výsledku.  Z pohledu historie se v 90. letech čekalo na přibližné výsledky renderingu i několik dní a před nedávnem jsme sice mohli dosáhnout prakticky stejných výsledků jako s novou technologií, ale renderovací čas zabíral stále velká políčka v plánovacím kalendáři.

 

Jedna z prvních firem, která implementovala OptiX do svého softwaru je Adobe. Uvědomila si potenciál, který ve výpočtech pomocí GPU je a již od roku 2010 se v jejich balíčcích pro "Creativce" objevuje podpora technologie CUDA. Samozřejmě to pokračovalo přes verzi CS5.5 až se do verze CS6 dostal právě OptiX.

 

Závěrem jen budu citovat přímo ze článku Ing. Jana Buriánka (časopis pixel viz. citace výše): "Architektura Kepler a podpůrné APEX knihovny v čele s Optix přináší nové možnosti v počítačové grafice. Blíží se doba, kdy Raytracing bude probíhat skutečně v reálném čase a budeme si moci vychutnávat plně reflexní povrchy, skla, globální osvětlení aj. fotorealisticky vypadající povrchy. Naprosto se změní workflow používání renderingu. Již nebude třeba produkčních rendering farem, ale minimálně malé a střední produkce se budou snažit dělit data tak, aby je bylo možné zpracovávat distribuovaně na GPU akcelerovaných pracovních stanicích....Přesně tak je například dnes využíván FurryBall v rámci realizace filmu Kozí příběh se sýrem 3D."

 

Nezbývá nic jiného než jen doufat, že tato doba tady bude již brzy - i když ona tu již vlastně je (dle videa výše) :-) a že implementace této převratné technologie postihne všechny velké hráče na poli 3D. Kdo by se chtěl ještě více ponořit do této problematiky, mohu jen doporučit citovaný článek, kde je vše podáno odborněji a obsáhleji. Tedy přesně tak, jak se na odborný časopis a pana Ing. Buriánka sluší:-)

 

zajímavé odkazy:

oficiální web nvidia

magazín pixel s odkazem na ukázku článku

video z konference GTC - ukázka realtime Kepler raytracing

Blog na Blogger - c4d-frybert.blogspot.cz

informační zdroj a kompletně zpracovaný článek:

BURIÁNEK, Jan. Pixel: 2D/3D grafika a animace, DTP, digitální foto, video a zvuk/. Pixel2D/3D grafika a animace, DTP, digitální foto, video a zvuk/. Praha: Atlantida Publishing, 2012, roč. 2012, 187/188, s. 4. ISSN 1211-5401.

Autor: David Frýbert | středa 4.7.2012 12:36 | karma článku: 9,01 | přečteno: 1011x
  • Další články autora

David Frýbert

DigitalMedia conference 2014 - aneb Cinema 4D v akci

Jak už to tak v našich končinách bývá, tak i letos se konala další akce zaměřená na počítačovou grafiku a vizualizaci. Po zářijovém Splashi tu je DigitalMedia conference pro rok 2014, která se konala 20.11.2014 v tradičních prostorách kina OC Park Hostivař.

4.12.2014 v 7:00 | Karma: 3,35 | Přečteno: 144x | Diskuse| Osobní

David Frýbert

Svátek všech grafiků - Splash 2014

Setkání všech grafických nadšenců se opět uskutečnilo poslední zářijový víkend (27. a 28.9.2014) v kampusu ČZU v Praze Suchdole. Jak už je zvykem, na téměř všech větších a úspěšných konferencích, tak se nikdy nezačne včas. A Splash nebyl výjimkou. Snad to bylo i letošním velkým zájmenem, kdy se účastníci tlačili u registrace ještě po 11 hodině a přednáškový sál byl tak opravdu plný.

13.10.2014 v 6:00 | Karma: 0 | Přečteno: 76x | Diskuse| Pozvánky, akce

David Frýbert

Jablonec hostil závod světového poháru ve fourcrossu - JBC 4X

Druhým rokem se v Jablonci nad Nisou uskutečnil závod světového poháru ve fourcrossu. Pro nezasvěcené je to obdoba snowboardcrossu, ve kterém máme zlatou medaili díky Evě Samkové. Rozdíl je pouze v roční době a záměně prkna za horské kolo. O zábavu tedy bylo tři dny od 24. července postaráno.

31.7.2014 v 18:59 | Karma: 3,91 | Přečteno: 154x | Diskuse| Sport

David Frýbert

To nejlepší z počítačové grafiky na SPLASHi 2013

Byl to především svátek pro příznivce a kreativce ze světa 3D počítatočové grafiky, animace, vizualizace a všeho co k tomu patří. Druhý ročník konference, pod názvem SPLASH 2013, se konal v areálu ČZU v Praze Suchdole a sjela se sem opravdová elita ze světa CGI grafiky.

16.10.2013 v 22:31 | Karma: 4,98 | Přečteno: 275x | Diskuse| Média

David Frýbert

Vzdělávání trochu jinak aneb Třebešín Technology Tour

Jsme stále obklopeni reálnou hmotou a energií - věcmi, které využíváme a na nichž rozhodně nejsme nezávislí. Většinou je pokládáme za samozřejmé, stejně jako to, že je někdo musí vytvořit. Je správné o jejich vzniku teoretizovat ve školních lavicích, ale ještě lepší je vidět a zažít jej doopravdy.

23.9.2013 v 8:10 | Karma: 4,16 | Přečteno: 135x | Diskuse| Pozvánky, akce
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Navrácení dětí a mír se zapojením všech stran, vyzvali lídři na závěr summitu

16. června 2024  14:45,  aktualizováno  15:35

Sledujeme online Účastníci prvního summitu o míru na Ukrajině v závěrečném prohlášení vyzvali k návratu dětí...

ANALÝZA: EU už ví, jak na migraci. Bude platit flexibilní mechanismus solidarity

16. června 2024

Premium Země evropské sedmadvacítky mají před sebou dlouho diskutovanou dohodu o migraci. A Brusel nyní...

Vykoupit se ze zločinu? Absurdní, reaguje Rychetský na ministra Blažka

16. června 2024  14:40

Bývalý předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský nesouhlasí s tím, aby soudy primárně ukládaly...

Na Islandu havaroval autobus s českými turisty, pět jich skončilo na JIP

16. června 2024  11:35,  aktualizováno  14:35

V islandském Öxnadalu havaroval v pátek autobus s 20 českými turisty a jedním českým průvodcem a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 579x
amatérský fotograf profesí učitel a lektor ICT. Zájmy: fotografie, 2D a 3D grafika, CMS Joomla!, sport, informační technologie a vzdělávání. Více informací na www.david-frybert.cz

Seznam rubrik