Co se reálně stane, jakmile zákon zruší regulaci počtu STK? Je k tomu už jen krůček...

Vyskytují se i obavy, že zrušením regulace počtu STK kontroly zvrhnou a nebudou funkční. Obavy jsou liché. Všechno horší už tu bylo. Opatření proti podvodům zavádělo Ministerstvo proti těm samým, co tuto exkluzivitu dodnes mají...
Výměna brzdové kapaliny, která se u současné "velkokapacitní STK" ani nekontroluje. Přitom jde o životu nebezpečný parametr, když její bod varu podkročí kritickou hranici. U tlumičů pérování platí to samé. Procházka na STK s baterkou v kanále už skončila.

Zrušením regulace počtu STK ruku v ruce se zrušením povinnosti stavět jen "průjezdní velkokapacitní kontrolní linky" (zrušeno před 20 lety i v Německu), začne konečně fungovat volná soutěž ve férovém podnikatelském prostředí.
V lokalitách, kde bude poptávka, začnou vznikat tzv. Malé TK+ME (technické kontroly + měření emisí) u menších, avšak solidních opraven.
Pokud někdo začne spekulovat s podvody, a tací budou, nebudou mít šanci dlouho přežít (kontroly on-line, kontroly "mystery shopping"). Ceny klesnou na "únosný poplatek" a z "technických" bude doplňková služba, která se do deseti let stane všude dostupným a dokonce obyčejným levným standardem. Z "kontrol" konečně přestane být zlatý byznys pro vyvolené, nebudou fronty nebudou se platit úplatky, ani se nebude nikdo shánět, kdo by pro majitele vozidel STK "zařídil". TK+ME bude levnou službou s plnou odpovědností kontrolora za technický stav vozidla jak z hlediska bezpečnosti, tak emisního chování v provozu. Auta se v Česku začnou konečně svědomitě opravovat.

Požádat kontrolora, aby kontrolu za úplatek "oblafl", bude končit čím dál více odpovědí: "Tak to si běžte někam jinam, já auta opravuji a z toho žiji. A Vy byste měl uvažovat, abyste se v autě díky bublinám z vařící se kapaliny v kritické situaci i s rodinou náhodou nezabil!"
Kdo by chtěl vylepit známku na technicky nevyhovující auto, musel by být blázen. Opravna bude ručit jak za opravu, tak za kontrolu. Odpovědnost jí nikdo neodpáře, nebude možné svalovat vinu na druhého. Kromě toho, za pár korun z úplatku či prodeje levné známky by dotyčný riskoval pokutu v řádu desetitisíců a odebrání licence.

Sekundární změny, které zrušení regulace logicky přinese:

  1. Po nabytí právní účinnosti deregulace by mohlo být schváleno 400 doposud opakovaně zamítaných žádostí, ale mnozí si žádost o schválení "linky" po změně pravidel rozmyslí. Bezkonkurenční "zlatý byznys" totiž bude pryč. Stavět velkokapacitní STK v době, kdy budou u autoservisů na každém rohu růst malé TK+ME, nebude dobrá strategie. Ceny padnou a "průjezdní linka" bude opuštěná. V Německu jich takto skončily stovky.
     
  2. Jásání ze získání povolení STK se konat nebude. Že by někdo za schválení STK nabízel Krajskému úřadu 20 miliónů na stole, jako se stalo na Hradecku, se už nestane.
    Naopak, tuto službu se odváží po zralém uvážení nabízet jen solidní podnikatel s dostatečnými financemi a dobře spočítaným konceptem autoopravny, protože ceny za kontroly srazí volná soutěž a konkurence na úroveň, ze které se zaplatí jen provozní náklady na vybavení a samotnou službu. TK+ME bude pro jeho zákazníky jen jakousi "rozinkou na dortu" k běžnému pravidelnému servisu a lze i očekávat, že šikovné autoopravny se stálým objemem zákazníků by mohly tuto službu pro svou věrnou klientelu nabízet za pakatel, nebo dokonce zdarma. Proč by měl někdo za to, že má dobře udržované auto, platit za kontrolu dva tisíce? Na kontrolách se už přemrštěně vydělávat nebude, měl by to být pouhý poplatek. V Česku jsme vzhledem k našim mzdám a díky "regulaci" vyvolených na trojnásobku cen za TK+ME než v např. Anglii.
     
  3. Stávajícím majitelům STK se až tak moc nestane. Za dvacet let bezkonkurenční exkluzivity mají důkladně nastřádáno a mnohé STK jsou navštěvovány z nedostatku konkurence opravdu hojně a ještě dlouho budou. Postupně budou vznikat hlavně "Malé TK+ME" u autoservisů, ty ohledně návratnosti riskovat až tak nebudou. Ceny bude totiž časem diktovat zdravá konkurence a ta bude postupem let početná. Z kontrol bude konečně služba občanům, už žádný byznys! Kdo bude mít šťastnou ruku při kalkulaci, neprodělá, ale budou i tací, co rozhodnutí spustit novou STK (linku) budou v budoucnosti litovat. STK pro nákladní vozy nebudou mít problém velmi pravděpodobně žádný.
     
  4. Největší POZITIVNÍ dopad bude mít deregulace a zrušení povinnosti "linky" na vesnicích a všude mimo velká města. Zde se Ministerstvo dopravy trefilo do černého a bude za to chváleno. Přinese to totiž nejenom práci na venkov, ale odlehčí se dopravě u měst. A hlavně, lidé z venkova budou tento komfort velmi chválit a užívat. Dnes jsou totiž velkokapacitní linky STK soustředěny do hustěji frekventovaných lokalit, mnohdy několik v jednom městě. Malé TK+ME budou decentralizovány a rozmělněny do menších měst a vesnic, kde si nebudou překážet ani čtyři servis. Budou totiž "malé".
    TK+ME by měl brzy nabízet každý solidní autoservis, kontrola k servisu v kultivovaných zemích patří. Ono pořádně prohlédnout vozidlo není otázkou 15 až 20 minut, jak to mrskali na STK, ale kdo zná modernější vozidla a rostoucí objem elektronických systémů, ví o čem píši.
     
  5. Stát získá solidní přehled ze statistik. Nárůstem počtu míst, kde budou kontrolována a měřena vozidla, se vyšším počtem výsledků z různých míst zkvalitní centrální kontrola on-line přes elektronické sledování výsledků kontrol. Namísto osobních návštěv SOD budou stačit šikovně naprogramované algoritmy IS-TP, které samy vyselektují jakékoliv "vybočující" kontrolní místa a tam bude moci SOD provést kontrolu a zjistit, co je příčinou "vybočování" ze statistiky v porovnání s ostatním průměrem. Není třeba myslet hned na cílené podvádění. Dnes třeba zažíváme, že současní kontroloři (a není jich málo) z SME u STK vyhazují vozidla, co jim nic není jen proto, že tomu nerozumí a na řešení nemají čas, protože jsou honěni majitelem STK, aby nezastavil jejich "penězostroj" - kontrolní linku. Že tomu nerozumí, je logické, nejsou to opraváři a školení jim letos dokonce škrtli.
     
  6. Kontroly v průměru zkvalitní a to díky vybavení autoservisů vším potřebným a to na mnohem vyšší úrovni, než má současná STK. Bez nadsázky. Zatímco na "kontrolní lince" uvidíte kromě unaveného regloskopu, válcové zkušebny brzd a prehistorické geometrie jen naleštěnou podlahu a kanál, kde se prochází kontrolní technik, jehož jediným náčiním jsou přenosná svítilna, tužka foťák na VINy a poziční fotky proti podvádění, a k tomu důležité razítko, v autoservisu najdete veškeré náčiní, přípravky a přístroje na kontrolu všech řídících jednotek vozidla včetně Airbagů, ABS a ESP, speciální i komunální nářadí, několikerá diagnostika, laserová geometrie,  prostě vše, co je potřeba na opravy. Mechanici u servisů mají o řád vyšší úroveň, odborné vzdělání a zkušenosti, stále je doplňují odbornými školeními, zatímco kontrolním technikům měřícím emise Vyhláška škrtla bez náhrady veškerá technická školení. To byla mimochodem zase práce "lobbistů" současných "vyvolených".

Závěrem: Kladu si otázku, proč můj boj za zcela normální konkurenční prostředí trval tak dlouho a proč jsem neměl mnoho podporovatelů. Většina se bála, aby jim místní "vyvolený" neudělal ze života peklo, ostatním to mohlo vyhovovat. Situace v korupčním prostředí je výnosná. Dovozci levných ojetin si s techniky STK tykají, vzájemně si vypomáhají (já Ti zaplatím do kapsy, ty mně pustíš auto, co jsem včera dotáh z Holandska a stočil ho o stopadesát tisíc km dolu, aby se dobře prodalo). On totiž vyhovující protokol z STK u soudních sporů pomáhá krýt dovozce-podvodníky, kteří požívají nadstandardní zisky z okrádání svých zákazníků.
Příklad z mé osobní zkušenosti starý asi čtyři měsíce: Přišli jsme do autobazaru, v jehož areálu je STK (pozemek patří majiteli STK). Nejproslulejší bazar v ČR nabízel benzínový Opel Meriva. Auto bylo dovezené a čerstvě po STK, právě od té "v areálu". Při zkušební jízdě se rozsvítila kontrolka motoru a v paměti závad jsem našel 4 nesmazatelné závady. Při návratu jsme se dali s prodejcem do diskuze, ke které se nachomýtl právě kontrolní technik od té sousední STK. Na dotaz, jak to, že auto u STK prošlo, když kontrolka ohlašuje nejeden stálý problém, odvětil technik (známe se z mládí): "Hele, když bych ho nepustil, mám od šéfa na stole výpověď, takže na dlažbě být nechci." ..no, na to jsem neměl odpověď, jen jsem se usmál. On pokrčil rameny, o mých aktivitách totiž dobře věděl. Bližší košile než kabát, stávající systém je na tom principiálně založen. Tak držme poslancům palce, ať fronty a úplatky u STK patří minulosti.

Autor: Libor Fleischhans | neděle 31.3.2019 20:09 | karma článku: 25,62 | přečteno: 1478x