Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

Můžete mít auto třeba elektrické, zcela bezemisní, ale pokud jedete pražskou dopravou, jste vystaveni vyššímu nebezpečí než chodci. Podle výsledků sekvence testů metodou zachytávání spalin z výfuku dieselového auta do igelitového pytle, jsou obzvlášť ohroženou skupinou právě cestující v autech obyčejných i luxusních, nebo zcela bezemisních, a to i v těch, která mají tzv. "kabinové filtry".

Pohled do téměř čistého výfuku, který však díky prasklému filtru částic emituje miliony rakovinotvorných mikročástic. Měřením emisí u STK se to běžně nerozpoznává.

Zbaví-li kdokoliv vozidlo filtru částic, nezačne z výfuku kouřit. Česká republika je ráj pro vytloukání filtrů a katalyzátorů, protože auta na STK díky české legislativě procházejí i bez nich (statistika ISTP Ministerstva dopravy).
Kouř je mýtus. Kouří jen zdevastované motory. Motory v dobrém technickém stavu viditelně nezakouří ani při akceleraci. Nikdo to neví, že od té chvíle, co bylo zbaveno DPF, namísto 100 až 200 částic na centimetr krychlový s DPF (Diesel Particle Filter) emitují auta s nefunkčními filtry více než 5.000.000 částic /ccm, přičemž takové auto viditelně nekouří. A to jsou uvedené hodnoty vztahovány k volnoběhu!

Pokud se ve městě pohybujete jako chodci, nejste těmto shlukům částic v ovzduší vystaveni dlouho, protože je brzy odvane vítr. Ale pokud sedíte v autě, jsou částice vozidla bez filtru, které se pohybují před vámi, nasáty do kabiny, a vy se nedobrovolně ocitáte v plynové komoře s koktejlem miliard rakovinotvorných mikročástic.

Zatímco mimo kabinu vozidla se v ovzduší pohybuje asi 1200 až 4000 PN/ccm (Particle Number/kubický centimetr), tak se jich v kabině vozidla, kam pronikla během pár sekund, vznáší až 8 hodin dlouho okolo 40.000 PN/ccm! 
Nejsou cítit, nejsou vidět a nic nezašpiní. Proto se můžete cítit neohroženi, ale nejste. Pokud v kabině budou sedět dva pasažéři, sníží se počet částic už po hodině na jednu pětinu. Proč? Odfiltrují je pasažéři vlhkými plícemi. Odtud už se nedostanou. Plíce nejdou "vyměnit" jako filtr částic ve výfuku. Den ode dne se kontaminace vašich plic zvyšuje až začnete mít vy, nebo vaše děti první příznaky, alergie, zvýšené nemocnosti, ztráty imunity, astma, rakovinu. 

Měření počtu mikročástic v kabině vozidla po zastávce u školky, kde se na parkovišti spěchajích maminek otevřely oboje zadní dveře a víko zavazadlového prostoru na 20 sekund. V kabině je se vznáší 40.000 PN/ccm, dokud je nevydýcháme.

Nebezpečnost těchto částic, zejména ve vztahu k dlouhé době expozice, které je člověk v kabině vozidla vystaven, dokázal test jímáním do pytlů (tzv. Meissnerův test) a jak k inhalaci mikročástic, co se dostávají až do plicních sklípků a pak do krve a mozku všech pasažérů vozidla dochází, můžeme demonstrovat právě "pytlovým testem".

Výběr vozidla padl na osobní automobil, který před pár minutami prošel emisní kontrolou u nedaleké STK.

Vyhověl na výbornou. Pohled do jeho výfuku neodhaluje téměř žádné saze, ani viditelně nekouří ani při akceleraci, jeho filtr částic ale není zcela těsný. Změřili jsme to čítačem částic. Naši akci vysílala i Česká Televize v Událostech (42. minuta, 40 sekunda)

Porovnávané vozidlo Citroen C5 s filtrem částic v pořádku emitovalo do pytle spaliny s koncentrací částic jen 200 PN/ccm, tedy méně, než je jejich koncentrace v ovzduší (ca 2500 PN/ccm). Vůz s defektním filtrem  emistue více než 5.000.000 PN/ccm.

Ve volnoběhu jsme jeho spaliny jímali do pytle a ten pak neprodyšně uzavřeli. Malým otvorem ve stěně pytle jsme odebrali vzorek s více než 500.000 PN/ccm a otvor znovu zalepili. Tímto otvorem jsme odebírali další vzorky po hodinách a obsah mikročástic v pytli klesal. Po hodině na polovinu, po dvou na třetinu, až po dvaceti hodinách byl počet částic v neprodyšně uzavřeném pytli asi 2500 PN/ccm, tedy podobný, jako v okolí (v městském ovzduší na periferii města).

Kam se všechny ty částice z neprodyšně uzavřeného pytle poděly? Zachytily se na vysrážené vlhkosti na vnitřním povrchu igelitového pytle, tak, jako se usadí na vlhkých stěnách našich plic. Kdyby se pytel po celou dobu zahříval, aby se na jeho stěnách vodní páry nevysrážely, počet částic by v pytli ani po dvaceti hodinách příliš neklesl a vznášel by se tam desítky hodin.

Ohřátý motor na provozní teplotu a měříme volnoběžné emise mikročástic. Vůz má sice čistý výfuk, vůbec nekouří, ale emituje více než 5.000.000 [PN/ccm] zatímco kdyby měl filtr v pořádku, emitovat by 200 [PN/ccm], míň než v okolním vzduchu.

Po dvaceti hodinách jsme pytel otevřeli a jeho vnitřní stěny jsme dokonale vytřeli bílým ubrouskem. Na ubrousku nebyly vidět sebemenší stopy po sazích, protože se jedná o velmi rozptýlené mikročástice, jejich velikost je vedle lidského vlasu jako hrášek vedle tramvaje. Není divu, že nejsou opticky detekovatelné.

Přesto jsou "optické" emisní přístroje nadále schvalovány technickými zkušebnami (DEKRA, TÜV SÜD, TÜV NORD a další) pod státním dozorem už drahných 20 let!

Měřit něco opticky, co není vidět, nedává smysl. Čítače částic schvalované v západní Evropě nepřišly o moc dříve, protože i tyhle státy bojovaly s lobbistickými skupinami, aby toto měření částic na jiném principu prosadily. 
U nás bude tento boj mnohem těžší. Houževnatost mocné skupiny tvořené vesměs rusko-ukrajinskými mafiemi a certifikační mafií, která sama měla už dávno zabraňovat podvodům a navrhovat nové metody přístroje, se soustředí na uhájení státem regulovaného byznysu se zákazem konkurence, jehož stavitelé korupční a klientelistické konstrukce byli na počátku estébáci. Dnes jsou praví majitelé řetězců STK již schovaní za neprůhledné struktury bílých koní a svěřeneckých fondů a na Ministerstvu dopravy mají svá zaručená želízka v ohni. I poslanec Martin Kolovratník (ANO) o tom ví své, protože před pár lety probojoval do zákona jisté "účelové" záruky, ze kterých profituje byznys rusko-ukrajinských mafií a díky němu zůstane ještě dlouho "bezkonkurenční". (více na www.uzdravpriserku.cz)

Autor: Libor Fleischhans | pondělí 13.2.2023 10:16 | karma článku: 11,01 | přečteno: 487x
  • Další články autora

Libor Fleischhans

Reportér Richard Samko odhalil u STK vrchol ledovce

STK spolupracují s bazary a šijí na lidi pasti za statisíce! Pan Rohan si koupil úplný šrot, přestože mu STK na tohle auto vystavila vyhovující protokol. Tohle může vjet kdykoli do protisměru a zabíjet nevinné posádky okolních aut

26.8.2019 v 10:34 | Karma: 45,09 | Přečteno: 21556x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Poslanci 18. 9. zváží, zda zruší regulaci STK, kontroly by mohl dělat každý autoservis

Na 18. 9. 2019 svolala poslanecká iniciativa na popud Jiří Bláhy (ANO) konferenci o budoucí podobě STK. Současné kontrolní linky svádí k podvodům a lidi nebaví stát fronty. Zrušením "regulace" by mohly kontroly nabízet autoservisy

14.8.2019 v 21:22 | Karma: 32,30 | Přečteno: 4125x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Auto co přijelo z STK vás může zabít ve vteřině a s celou rodinou

Kontroly už dávno neodpovídají moderním autům. Nová emisní metodika zcela ignoruje emisní problémy, které vás mohou na silnici v okamžiku zabít. MDČR už 3 roky neřeší atrapy filtrů, které v mžiku zahalí silnici nepropustnou mlhou.

28.5.2019 v 14:49 | Karma: 26,86 | Přečteno: 2632x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Karásek a Čermák jsou slovy Járy Cimrmana "sprostí podezřelí"!

Stát zakázal měřit emise majitelům autoservisů. Jsou podezřelí, že by si vymýšleli emisní závady. Naproti tomu pan Pecha, majitel dvou STK na Boleslavsku, ve střetu zájmů není: "Tak sofistikovanou STK nemůže autoservis nahradit."

19.5.2019 v 8:31 | Karma: 25,00 | Přečteno: 1122x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Kontroloři STK nejsou nestranní ani nezávislí, jsou korupční a ovládá je "majitel"!

Kdysi prohlásil na ČT1 Jiří Rejmon, za profesní komoru STK, že přibude-li konkurence, budou na STK tzv. "pouštět". Touto vstřícností, dávat "VYHOVUJE", nalákají k "penězostrojům STK" mnoho majitelů aut, co nemají auta v pořádku...

23.4.2019 v 9:19 | Karma: 33,32 | Přečteno: 3545x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení

1. května 2024  19:05

Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...

„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel

1. května 2024  18:21

V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4910x
Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Seznam rubrik