Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?
Můžete mít auto třeba elektrické, zcela bezemisní, ale pokud jedete pražskou dopravou, jste vystaveni vyššímu nebezpečí než chodci. Podle výsledků sekvence testů metodou zachytávání spalin z výfuku dieselového auta do igelitového pytle, jsou obzvlášť ohroženou skupinou právě cestující v autech obyčejných i luxusních, nebo zcela bezemisních, a to i v těch, která mají tzv. "kabinové filtry".
Zbaví-li kdokoliv vozidlo filtru částic, nezačne z výfuku kouřit. Česká republika je ráj pro vytloukání filtrů a katalyzátorů, protože auta na STK díky české legislativě procházejí i bez nich (statistika ISTP Ministerstva dopravy).
Kouř je mýtus. Kouří jen zdevastované motory. Motory v dobrém technickém stavu viditelně nezakouří ani při akceleraci. Nikdo to neví, že od té chvíle, co bylo zbaveno DPF, namísto 100 až 200 částic na centimetr krychlový s DPF (Diesel Particle Filter) emitují auta s nefunkčními filtry více než 5.000.000 částic /ccm, přičemž takové auto viditelně nekouří. A to jsou uvedené hodnoty vztahovány k volnoběhu!
Pokud se ve městě pohybujete jako chodci, nejste těmto shlukům částic v ovzduší vystaveni dlouho, protože je brzy odvane vítr. Ale pokud sedíte v autě, jsou částice vozidla bez filtru, které se pohybují před vámi, nasáty do kabiny, a vy se nedobrovolně ocitáte v plynové komoře s koktejlem miliard rakovinotvorných mikročástic.
Zatímco mimo kabinu vozidla se v ovzduší pohybuje asi 1200 až 4000 PN/ccm (Particle Number/kubický centimetr), tak se jich v kabině vozidla, kam pronikla během pár sekund, vznáší až 8 hodin dlouho okolo 40.000 PN/ccm!
Nejsou cítit, nejsou vidět a nic nezašpiní. Proto se můžete cítit neohroženi, ale nejste. Pokud v kabině budou sedět dva pasažéři, sníží se počet částic už po hodině na jednu pětinu. Proč? Odfiltrují je pasažéři vlhkými plícemi. Odtud už se nedostanou. Plíce nejdou "vyměnit" jako filtr částic ve výfuku. Den ode dne se kontaminace vašich plic zvyšuje až začnete mít vy, nebo vaše děti první příznaky, alergie, zvýšené nemocnosti, ztráty imunity, astma, rakovinu.
Nebezpečnost těchto částic, zejména ve vztahu k dlouhé době expozice, které je člověk v kabině vozidla vystaven, dokázal test jímáním do pytlů (tzv. Meissnerův test) a jak k inhalaci mikročástic, co se dostávají až do plicních sklípků a pak do krve a mozku všech pasažérů vozidla dochází, můžeme demonstrovat právě "pytlovým testem".
Výběr vozidla padl na osobní automobil, který před pár minutami prošel emisní kontrolou u nedaleké STK.
Vyhověl na výbornou. Pohled do jeho výfuku neodhaluje téměř žádné saze, ani viditelně nekouří ani při akceleraci, jeho filtr částic ale není zcela těsný. Změřili jsme to čítačem částic. Naši akci vysílala i Česká Televize v Událostech (42. minuta, 40 sekunda).
Ve volnoběhu jsme jeho spaliny jímali do pytle a ten pak neprodyšně uzavřeli. Malým otvorem ve stěně pytle jsme odebrali vzorek s více než 500.000 PN/ccm a otvor znovu zalepili. Tímto otvorem jsme odebírali další vzorky po hodinách a obsah mikročástic v pytli klesal. Po hodině na polovinu, po dvou na třetinu, až po dvaceti hodinách byl počet částic v neprodyšně uzavřeném pytli asi 2500 PN/ccm, tedy podobný, jako v okolí (v městském ovzduší na periferii města).
Kam se všechny ty částice z neprodyšně uzavřeného pytle poděly? Zachytily se na vysrážené vlhkosti na vnitřním povrchu igelitového pytle, tak, jako se usadí na vlhkých stěnách našich plic. Kdyby se pytel po celou dobu zahříval, aby se na jeho stěnách vodní páry nevysrážely, počet částic by v pytli ani po dvaceti hodinách příliš neklesl a vznášel by se tam desítky hodin.
Po dvaceti hodinách jsme pytel otevřeli a jeho vnitřní stěny jsme dokonale vytřeli bílým ubrouskem. Na ubrousku nebyly vidět sebemenší stopy po sazích, protože se jedná o velmi rozptýlené mikročástice, jejich velikost je vedle lidského vlasu jako hrášek vedle tramvaje. Není divu, že nejsou opticky detekovatelné.
Přesto jsou "optické" emisní přístroje nadále schvalovány technickými zkušebnami (DEKRA, TÜV SÜD, TÜV NORD a další) pod státním dozorem už drahných 20 let!
Měřit něco opticky, co není vidět, nedává smysl. Čítače částic schvalované v západní Evropě nepřišly o moc dříve, protože i tyhle státy bojovaly s lobbistickými skupinami, aby toto měření částic na jiném principu prosadily.
U nás bude tento boj mnohem těžší. Houževnatost mocné skupiny tvořené vesměs rusko-ukrajinskými mafiemi a certifikační mafií, která sama měla už dávno zabraňovat podvodům a navrhovat nové metody přístroje, se soustředí na uhájení státem regulovaného byznysu se zákazem konkurence, jehož stavitelé korupční a klientelistické konstrukce byli na počátku estébáci. Dnes jsou praví majitelé řetězců STK již schovaní za neprůhledné struktury bílých koní a svěřeneckých fondů a na Ministerstvu dopravy mají svá zaručená želízka v ohni. I poslanec Martin Kolovratník (ANO) o tom ví své, protože před pár lety probojoval do zákona jisté "účelové" záruky, ze kterých profituje byznys rusko-ukrajinských mafií a díky němu zůstane ještě dlouho "bezkonkurenční". (více na www.uzdravpriserku.cz)
Libor Fleischhans
Reportér Richard Samko odhalil u STK vrchol ledovce
STK spolupracují s bazary a šijí na lidi pasti za statisíce! Pan Rohan si koupil úplný šrot, přestože mu STK na tohle auto vystavila vyhovující protokol. Tohle může vjet kdykoli do protisměru a zabíjet nevinné posádky okolních aut
Libor Fleischhans
Poslanci 18. 9. zváží, zda zruší regulaci STK, kontroly by mohl dělat každý autoservis
Na 18. 9. 2019 svolala poslanecká iniciativa na popud Jiří Bláhy (ANO) konferenci o budoucí podobě STK. Současné kontrolní linky svádí k podvodům a lidi nebaví stát fronty. Zrušením "regulace" by mohly kontroly nabízet autoservisy
Libor Fleischhans
Auto co přijelo z STK vás může zabít ve vteřině a s celou rodinou
Kontroly už dávno neodpovídají moderním autům. Nová emisní metodika zcela ignoruje emisní problémy, které vás mohou na silnici v okamžiku zabít. MDČR už 3 roky neřeší atrapy filtrů, které v mžiku zahalí silnici nepropustnou mlhou.
Libor Fleischhans
Karásek a Čermák jsou slovy Járy Cimrmana "sprostí podezřelí"!
Stát zakázal měřit emise majitelům autoservisů. Jsou podezřelí, že by si vymýšleli emisní závady. Naproti tomu pan Pecha, majitel dvou STK na Boleslavsku, ve střetu zájmů není: "Tak sofistikovanou STK nemůže autoservis nahradit."
Libor Fleischhans
Kontroloři STK nejsou nestranní ani nezávislí, jsou korupční a ovládá je "majitel"!
Kdysi prohlásil na ČT1 Jiří Rejmon, za profesní komoru STK, že přibude-li konkurence, budou na STK tzv. "pouštět". Touto vstřícností, dávat "VYHOVUJE", nalákají k "penězostrojům STK" mnoho majitelů aut, co nemají auta v pořádku...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení
Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...
„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel
V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji
Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 46
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4910x
Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.
Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR.
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.