Auto co přijelo z STK vás může zabít ve vteřině a s celou rodinou

Kontroly už dávno neodpovídají moderním autům. Nová emisní metodika zcela ignoruje emisní problémy, které vás mohou na silnici v okamžiku zabít. MDČR už 3 roky neřeší atrapy filtrů, které v mžiku zahalí silnici nepropustnou mlhou.

Stručně: Jedete za autem (Ford Focus), který nekouří, a jede před vámi jako každé jiné auto. V jednom okamžiku ho chcete předjet ale ono začne v sekundě tak strašlivě dýmit tak, že nevidíte ani jeho, ani silnici před sebou a místo předjíždění jdete díky pudu sebezáchovy instinktivně na brzdy. Štěstí, že za námi nikdo nejel a nevletěl do nás. Z výfuku se valí doslova oblaka bílé nepropustné mastné mlhy a jen vítr určuje, kam příští sekundy uvidíte.

Co to je? Na našich silnicích jezdí tisíce vozidel s komponenty, které emisně nefungují. Takto se chová nefunkční oxidační katalyzátor před filtrem částic moderního dieselového auta. V okamžiku, kdy jsme se chystali na předjetí (jel asi 70 km/h), spustil Ford Focus tzv. "REGENERACI" sazí ve filtru. Kdyby auto bylo v pořádku, nebyl by vidět ani náznak obláčku, nedělo by se vůbec nic. Při regeneraci sazí by nafta dostřikovaná do výfuku chemicky reagovala a saze bez viditelných jevů za vysoké teploty (okolo 650 °C) spálila. Jenže u tohohle auta je kat buď unavený, nebo je to polská atrapa, kterých se v ˇCR prodali tisíce.

A jak to souvisí s STK? Při měření emisí, které STK předchází, se měl původně z diagnostické zásuvky načítat a hlavně respektovat i tzv. Readiness Code. Jenže Ministerstvo dopravy vyhovělo požadavkům lobby majitelů STK a proceduru zjednodušilo. Nyní je Readiness Code na emisním pracovišti se svolením Ministerstva dopravy zcela ignorován a takováto auta budete potkávat běžně na silnici, kdykoliv, kdykoliv, ve dne v noci a ve vteřině zahájí desetiminutovou kouřovou clonu (asi tak jednou za 800 km).

Tím chci dát na vědomí všem spoluobčanům, že dojde-li k takové situaci a vy se v autě zabijete díky náhle a nečekaně omezenému výhledu na okolní provoz právě regenerujícím autem s atrapou katalyzátoru (Ministerstvo dopravy o jejich prodeji na trhu náhradních dílů ví již tři roky!!!), volejte k zodpovědnosti odbor 150 Ministerstva dopravy, který toto měl včas řešit. Ani dnes však nevydal odbor 150 takové metodické pokyny, aby tato auta byla alespoň u kontrol vozidel jednou za dva roky vyřazena jako nevyhovující. Ministerstvo dopravy také dodnes neoznámilo řešení, jak z trhu s náhradními díly vyhnat podvodníky, co tyto atrapy prodávají. Takže auta s nimi vyhovují a nekvalitní autodíly se oficiálně prodávají dál.

Tak vám všem ostatním účastníkům silničního provozu přeji takové štěstí, které jsem měl při této nepříjemné epizodě já se spolujezdcem. Při pomyšlení, že v autě vezu vnoučky a za námi by v přehledné situaci započal předjíždění někdo za mnou, mne mrazí. Byl bych býval i s posádkou ve smrtelných kleštích a v bílé mlze bych se mohl jen modlit, aby to dopadlo dobře a trefil jsem silnici.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Libor Fleischhans | úterý 28.5.2019 14:49 | karma článku: 26,86 | přečteno: 2632x