Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cpeme se, lijem do sebe kde co, fintíme se, ale kamiony ne!

Stalo se takovou módou nadávat na kamionovou dopravu, blokovat stavbu dálnic, různých obchvatů a teoretizovat o železniční dopravě.

Přitom naše životní úroveň stoupá, chceme aby i nadále stoupala a doufáme, že stoupat bude. To ale bez zvyšování dopravy, především nákladní, nepůjde. Zapomeňte na nějaké ty řeči o železnici. Mašinka vám ke krámku ve městě nezajede. A nezajede ani do mnoha okresních měst ke všem skladům. O ceně železniční dopravy, její rychlosti, flexibilnosti a spolehlivosti nemluvě. Na podzim jsem si zajel vlakem do Olomouce a byl jsem dost zděšen. Náš první železniční koridor, stavěný za desítky miliard korun na projektovanou rychlost 160 km/hod, vypadá tak, že to s vámi hází ze strany na stranu a tou 160 jedete tak třetinu cesty. Rychlost 160 km/hod se v civilizované Evropě používá tak na lokální přepravu. A u nás stále rekonstruujeme na tuto rychlost tak rychle, že ten první koridor už potřebuje generálku. Ale to byla jen odbočka.

Smiřme se s tím, že počet kamionů u nás poroste. A nenadávejme jim, bez nich bychom se takhle neměli. A už vůbec nežehrejte na jejich řidiče. Proti drtivé většině z nás jsou to profesionálové, kteří musí podstupovat pravidelně psychologická vyšetření a školení. My ostatní řidiči osobáků je jenom vidíme jako škodnou. Můžete namítat, že ten je vynikající lékař, onen super IT specialista, kam se hrabe řidič kamionu. Ano, máte pravdu. Ale tady mluvíme z pozice řidičů. A na silnici je ten řidič osobáku proti řidiči kamionu ubohý amatér, který vůbec netuší, která bije a jen nadává.

Kolik z nás má problém s parkováním? Kolikrát jste si odřeli auto při výjezdu z garáže? A dokážete si představit dlouhý kamion jak zacouvává k rampě z boku, kdy kabina je proti návěsu vytočena doprava a tudíž řidič vzadu nevidí nic. Doslova vůbec nic. Nebo jak se u kamionu nastavují zpětná zrcátka? Potřebujete prázdnou paletu, žebřík a měřící pásmo. Nevíte o čem mluvím? Tak vůbec nic nevíte o práci řidiče kamionu. Takové couvání musí často dělat několikrát denně.

Kamiony mají nařízené povinné přestávky v řízení. A je to dobře. Už několik let jsme neslyšeli o těžké havárii kdy řidič kamionu za volantem usnul. Tady se legislativa podařila. To usínání za volantem je dnes už přenecháno amatérům řídící osobní auta vracejícím se z dovolené na poslední chvíli. A tady jsme u toho jádra problému.

Řidič kamionu zajede na dálniční odpočívadlo, protože má zákonem předepsanou přestávku. A odpočívadlo je plné. Stát prostě zaspal a není u dálnic, ale ani u hlavních tranzitních silnic, dostatek parkovacích míst.

A co má v tomto okamžiku řidič kamionu dělat? Zastavit třeba na trávě, nebo na výjezdu z parkoviště? Nebo pokračovat k parkovišti dalšímu? To je v našich podmínkách dost často desítky kilometrů. Ať udělá, co udělá, vždy se dopustí přestupku. A co je horší? Že zastaví v oblasti parkoviště někde kde nemá, nemá že pojede dál, usne a způsobí fatální nehodu s několika mrtvými, jak tomu dříve bývalo?

Samozřejmě odstaví kamion na tom parkovišti, kde to jen jde a udělá dobře. Pak se od těch "rádoby řidičů osobáků" dozvíme jací jsou ti kamioňáci hajzlové, že se skoro nemohl dostat k natankování, chudáček. Nebo že zajel na parkoviště a skoro to nedobrzdil, jak tam stál kamion. Hm. A jakou rychlostí na to parkoviště vjížděl? Jděte někam.

Pak občas přijde policie a začne v noci ty kamioňáky na dálničním odpočívadle buzerovat a pokutovat za špatné parkování, případně je posílat pryč. A tady už jde sranda stranou. Když mu přikáže jízdu, tak ho nutí porušovat zákonem danou přestávku a tím pádem ho doslova a do písmene nutí dělat přestupek. A to podstatně závažnější než je špatné parkování. Tak to je naše policie. A co když ten řidič kamionu řekne, že si dal na spaní dvě decky vína?

Policie dělá represi, místo prevence. U plných parkovišť by měla řidiče při vjezdu informovat a sdělit jim, kde nejblíže volné parkovací místo najdou. Ale především ten stát totálně selhal a nějaké úvahy ministerstva dopravy o budování odstavných parkovišť vycházející z dnešních čísel mohou být za pár let, až dojde k jejich realizaci, zase nedostatečná. Jak jsem již uvedl, chceme žít lépe a doprava bude narůstat.

Úvahy o tom, že by mohli řidiči sjíždět z dálnice a parkovat mimo ni, je také úplně zcestná. Hned první obec na jejich cestě se bude bouřit, že tam kamionovou dopravu nechce. A ani ty kamiony nemusí skrz ní jezdit, stačí že budou jezdit po obchvatu a stejně se dozvíme něco o nárůstu hluku a prašnosti.

Pro začátek by stačilo málo. Třeba elektronický systém u každého parkoviště na dálnici který by u vjezdu ukazoval počet volných kamionových stání a přenos těchto údajů na internet. Řidič by pak už lépe naplánoval zastávku. Investice v řádu jednotek milionů. Porovnejme to s desítkou miliard vybranou za mýto. 

Dále zmapovat velké skladové areály podél dálnic, a že jich je (!) a domluvit s provozovateli možnost nočního parkování kamionů. V areálu se přes noc většinou nepracuje, toalety jsou k dispozici a cesta k nim většinou nevede přes obce a od dálnic nebývají daleko. Forma úhrady v řádu stokorun může být atraktivní jak pro přepravní firmy, tak pro provozovatele těch areálů.

Ale především stát musí plánovat a stavět s vizí dopředu a nikoliv hašením současných problémů, jak je tomu momentálně například s mosty.

Po pádu několika z nich se najednou začínají bourat a obnovovat na mnoha místech současně. Např. na D10 hned dva najednou (u Brandýsy a u Turnova). A o problému se také ví již desetiletí. U Davle se totálně renovuje most z devadesátých let! Přeci takový most musí mít životnost kolem sta let.

A jsme u jádra problému. Při našem svatém protikorupčním tažení, kdy rozhodujícím, ne-li jediným faktorem při zadávání veřejné zakázky na stavbu, je cena a nikoliv kvalita nebo záruka, si zase zaděláváme na těžké problémy za pár let.

Autor: Tomáš Flaška | pondělí 26.3.2018 11:38 | karma článku: 35,30 | přečteno: 1249x
  • Další články autora

Tomáš Flaška

Chcimír

Chcimír je vznešená osobnost. Má na mysli blaho všech. Morálně má navrch a myslí to pro každého dobře.

29.4.2024 v 19:11 | Karma: 29,27 | Přečteno: 815x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Nejde o nic jiného, než abych z toho něco měl(a)

A je jedno jestli se jmenuji Konečná, Babiš, Adamová, Rajchl, Mach ... a těch jmen by se našla spousta.

28.4.2024 v 6:56 | Karma: 25,26 | Přečteno: 635x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Tomu už šplouchá na maják, že ANO?

Tak jsme se jako děti vyjadřovali o někom, komu jsme chtěli naznačit, že jeho úvahy jsou, mírně řečeno, naprosto mimo mísu. Platí to i dnes ve světě vrcholové politiky.

25.4.2024 v 13:32 | Karma: 41,85 | Přečteno: 3331x | Diskuse| Politika

Tomáš Flaška

Petiční humbuk ANO, aneb srovnání Čechů a Slováků

ANO před měsícem začalo sbírat podpisy pod čtyři petice. A prý to dopadlo perfektně. V tom případě to ale na Slovensku dopadlo hvězdně.

19.4.2024 v 9:49 | Karma: 26,47 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Tomáš Flaška

Takhle se to dělá, když nemám kde parkovat

Postavit parkovací dům s označením P+R v centru města (konkrétně Liberce), to je už odvaha. A prošlo to.

15.4.2024 v 17:19 | Karma: 26,14 | Přečteno: 1073x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Antivax fanatik rozhodne. Kennedy je klíčem k volbám, uškodit může všem

30. dubna 2024

Premium Robert F. Kennedy Jr. je přehlíženým kandidátem v boji o Bílý dům. Syn někdejšího senátora a...

I na čarodějnice padaly rekordy. Nejtepleji bylo severně od Prahy

30. dubna 2024  18:41,  aktualizováno  19:46

V poslední den měsíce dubna se na řadě míst koná tradiční pálení čarodějnic. Středočeský kraj však...

Fin, který ukradl desítky tisíc záznamů z psychoterapie, půjde do vězení

30. dubna 2024  19:45

Finský soud v úterý odsoudil 26letého muže k šesti letům a třem měsícům vězení za to, že se...

Největší klimatické nesmysly přijala současná vláda, míní europoslanec ANO

30. dubna 2024  19:37

Byla to právě vláda premiéra Petra Fialy z ODS a evropské předsednictví České republiky, kdy se...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 1313
  • Celková karma 33,79
  • Průměrná čtenost 2995x
Co mě štve, o tom rád napíšu. Ale i rád něco pochválím. Mám rád hory, lyžování a horské kolo. Živím sám sebe a svou rodinu, nejsem u nikoho zaměstnán, ani nikoho nezaměstnávám. Pracuji si sám za sebe, pro sebe, své klienty a samozřejmě i státní kasu. Nebereme žádné dávky ani podpory. Nic jsem nezprivatizoval ani nezrestituoval. Pokud chcete, napište mi: tflaska@seznam.cz.