Kolečka pana ministra školství!

Pokud si myslíte, že se pan ministr Chládek dal na sport nebo se stal přidavačem u zedníků, tak jste na omylu. Stejně tak se autor nechce dotknout myslivny pana ministra. Pan ministr s modrými kolečky na grafu mává na tiskovkách a na internetu při vysílání živých diskuzí, a zdůvodňuje tak, proč vlastně odebrat církevním a soukromým školám peníze. Pokud si je pan ministr namaloval sám, tak by jen dokumentoval, že středoškolskou geometrii zvládl. Pokud si je nechal odborně vypočítat a namalovat od svých podřízených, tak se začínají kruhy jevit jako snaha zmanipulovat fakta a jsou úplně šišatá. Mám obavy, aby kolečka nezačaly žít svým vlastním životem, jako kdysi bojlery z Červeného Hrádku.

Grafy s modrými kolečky mají dokazovat, že základní školy zřizované obcemi dostávají z veřejného rozpočtu méně peněz, než základní škola soukromého a církevního zřizovatele. Tvrzení, že je potřeba narovnat financování krajských a obecních škol na úroveň soukromých a církevních je geniální. Doufám, že se nepletu, protože narovnat naopak financování soukromých na úroveň ostatních by byl revoluční počin zasluhující cenu za prosazování rovnoprávnosti v ČR. Konečně někdo pochopil, že naše státní a veřejné školství dostává moc peněz a je potřeba jim část sebrat. Bude to velká úspora, protože těch dětí na státních a obecních školách jsou mraky. Jen si představte, v roce 2013/2014 bylo celkem na všech 4095 základních školách 827654 žáků. Z toho na soukromých 105 školách bylo 7731 žáků, a na 42 církevních ZŠ bylo 5983 žáků (data jsou ze statistické ročenky Ústavu pro informace ve vzdělávání, který řídí pan ministr na MŠMT).  Zbývá tak 813940 dětí, u kterých je potřeba narovnat příjmy z veřejného rozpočtu na úroveň škol soukromých.

Záměrně nehovořím o narovnání příjmů u škol církevních, ty už vlastně jsou dávno narovnané. Zástupcům církví se povedl mistrný tah, jako několikrát v minulosti. Do diskuze o snižování dotací zatáhli i soukromé školy, které byly již dávno bity. Třeba těm zástupcům křivdím. Pan ministr pojal další geniální nápad, že se snižováním provozní dotace církevním školám, což je na pozadí restitucí logický tah, spláchne i školy soukromé. Kde jsou ale restituenti - zřizovatelé soukromých školy? No nikde! Pan ministr jasně prohlásil, že si to u soukromých škol musí řešit zřizovatelé sami. Ostatně státní, krajské a obecní ZŠ si to také řeší ze svých rozpočtů, a to je spravedlivé. Jen zapomněl podotknout, že pro zajištění požadovaného standardu vzdělání na tyto instituce tečou takové prostředky jinými veřejnými penězovody. Na povinnou docházku dětí školy soukromé si doplácí rodiče. Takže je to celé nějak naopak, nejméně dostávají soukromé školy. Což je detail, který modrá kolečka neřeší.

O mnohem víc byla kolečka pana ministra smířlivější u středních škol. Jeho kolečka dokazovala, že dokonce církevní škola dostane nejvíc, veřejná méně a soukromá ještě méně. Takže černého Petra (to není narážka na církev prosím) získalo 441 středních škol a 8977 žáků. To 367 soukromých škol a 77124 žáků bylo uznáno kolečky pana ministra za podfinancované. Zbylých 485473 žáků státních, krajských a obecních se umístilo uprostřed. I zde je přece jasné, že soukromé školy si musí velkou část doplácet a nedostávají peníze z penězovodů států jako ostatní. Zde si také platí rodiče, a to často na standard, který vyžaduje stát. A pokud chtějí, tak i na nadstandard.

Co dodat? Na první pohled je to zřejmé. Modrá kolečka pana ministra se popletla a rozkutálela. Je to celé nějaké popletené. Od roku 2015 se musí snížit příspěvek soukromým školám, od roku 2016 církevním. To, že soukromé školy žijí již dávno s menším příspěvkem od státu a většina odvádí dobrou práci za menší peníze státu lze zjistit. To by muselo ministerstvo rozvíjet programy pro sledování kvality a přidané hodnoty na vstupu a výstupu z jednotlivých stupňů škol. Mimochodem, kolečka a výklad pana ministra se hemžil ujištěními, že vše je to z důvodu dosažení vyšší kvality. Kde jí hledat a jak ji dosáhnout, to se nikde v další argumentaci nedovíme. Hledat ji nemusíme, protože kvalita je na stole, ale modrá kolečka a část společnosti ji z ideologických důvodů nechce vidět. Čerstvé výsledky z posledních maturit gymnázií ukazují, že ve výsledcích maturitních předmětů jsou hodně na čele pelotonu školy soukromé. A bylo tomu tak i v letech předchozích. Ve světle toho nám začínají modrá kolečka spíše rudnout a někteří to asi neunesou. V důsledku však tento povyk s modrými kolečky má za cíl pofoukat řez církevních škol, který je logický. Církevní škola je zřizována soukromníkem. Nehledě na to, že v dalších letech bude končit desetiletý test dalších církví a sekt, které budou moci požádat o celý státní příspěvek na provoz svých škol. Třeba stát zaplatí jednou i nového muezzina.

Všechna modrá kolečka a grafy pana ministra by měly vypovídací hodnotu jen v jednom případě. Pokud konečně ukáží, kolik peněz se utrácí na vzdělání jednoho žáka. Potom žákům tuto sumu přilepit jako voucher na záda a hajdy do školy. Do školy dobré, kvalitní, příjemné, podnětné a spravedlivé. Jedno kdo ji zřizuje. A celé ministerstvo potom může malovat modrá kolečka a hlídat si, aby takové školy byly.

Autor: Jaroslav Fišer | pondělí 28.7.2014 22:25 | karma článku: 8,64 | přečteno: 324x
  • Další články autora

Jaroslav Fišer

Opozice hraje vabank!

12.2.2021 v 4:00 | Karma: 33,54

Jaroslav Fišer

Chce to rákosku-ale na koho!

15.1.2019 v 12:20 | Karma: 34,24

Jaroslav Fišer

Ó běda, běda-až do oběda!

4.1.2019 v 7:30 | Karma: 29,74

Jaroslav Fišer

Otázky ze Štrasburku.

12.12.2018 v 10:37 | Karma: 37,78