Kdo tají výsledky maturitních zkoušek?

Na serveru CERMAT, kde jsou zveřejněny výsledky maturitních zkoušek, došlo dnem 6.8.2014 k zásadní změně. Zřejmě zásahem vyšší moci byla data z maturit znepřehledněna tak, že běžný čtenář se téměř nic nedoví. Pro porovnání je možno uvést srovnání stavu před i po zásahu. Původní zápis byl přehledný a jasný, který umožnil jasně identifikovat školu.    REDIZO \ 600001234\  Gymnázium, adresa\ A\ 39\,3 \44\ 3\ 0 \41\ 1\   63.5812 ............... ŚKOL-OBOR\ 600001234\ GY8\ A\ 27,1\ 16\ 1\ 0\ 15\ 0\   65.7053 \. Tento zápis v prvním řádku nám jasně identifikuje školu jako celek, tj. její přidělené číslo v evidenci REDIZO 600001234, název školy, její adresu, kraj a v dalších sloupcích statistické parametry až po percentilový výsledek školy podle oborů, kde žáci maturovali. V druhém řádku ŠKOL-OBOR je uveden obor, který se na výsledku podílel, v tomto případě osmileté gymnázium. Pokud bylo na škole více oborů gymnázia, nacházel se tento zápis u každého oboru. Dnem 6.8.2014 ale došlo k zásadní změně, která data tají! Je ponechán jen údaj k oboru školy, REDIZO číslo vylepšené o přilepené GY8 (toť pro znesnadnění hromadného vyhledávání v databázi a horší identifikaci školy), zcela vymizel název a adresa školy.  Co tím CERMAT sleduje a kdo k tomu dal pokyn? Zašifrovaný zápis vypadá takto............................................................................ ŠKOL-OBOR\ 600001234GY8\45,3\ GY8\ A\   34\0\ 0\ 34\ 0 \34\ 75.5968\  - což je o ničem.

Je nesmírně smutné, že se někdo sníží k takové manipulaci a ztížení získávat veřejná data. Zároveň i směšné, protože původní data již jsou na internetu stažena a zveřejněna. Opravdu se bojíme, že výsledky maturit mohou tak zásadně poškodit náš vzdělávací systém? Běžný občan při prohlížení dat z maturit na oficiálním zdroji MŠMT musí extrahovat REDIZO, navštívit stránky s registrem a podle čísla si zjistit školu. Pokud chce zjistit data více škol, musí tuto operaci opakovat vícekrát. V další části - grafickém vyhodnocení, si může zjistit úroveň dvou vybraných škol. I zde je ale otázka, jak dlouho. Je zde totiž vysvíceno červeně "V současné době probíhá aktualizace datové základny grafické interpretace výsledků. Po dobu prací nemusí být výstupy korektní. Prosím, vyčkejte s užíváním služby do doby ukončení aktualizace." To chce provozovatel stránek říci, že data prvotní byla špatná či neúplná? Nebo se musí nějak upravit? Jako bych viděl permoníka, který dostal úkol zneviditelnit i tato data.

Ještě doufám, že je to jen zlý sen a že se jedná o chybu serveru, kdy se aktualizují data. Zde bych ale očekával jeho odstavení a rychlou nápravu. Pokud je "zneviditelnění" popisovaných úprav cílem, tak bych očekával i nějaké seriózní vysvětlení. Jinak se můžeme dočkat dalších vylepšení v duchu "když nic o úrovni vzdělávání nevíme, tak přece nebudeme přijímat opatření“.

VSUVKA DNE 7.8. 14.00 hodin: Sláva, data se opět vrátila i když ne vše (chybí podíl volby předmětu - který je důležitý pro celkovou analýzu uspěšnosti). I ten se možná za nějakou dobu vrátí. Pokud zpracovatelé objevili nějaké chyby, bylo by dobré dát vědět, z jakého důvodu jsou data zneviditelněna. Hrůzná myšlenka se zatím nenaplnila.

Při hodnocení smyslu této úpravy mě napadají hrůzné myšlenky. Například, výsledky maturit bez některých dat nelze objektivně analyzovat, a to je třeba to, oč tu běží. Připomínám situaci v minulém roce, kdy na serveru MATT a HURRY bylo souhrnné hodnocení zveřejněno a nastal poprask.  Nebo se někomu v současné době nehodí, že výsledky mohou napovědět něco o kvalitě škol, které se mají stát cílem připravovaných restrikcí? Z maturit 2014 u gymnázií vzešla data, která řadu soukromých a církevních škol umístila na čelo výsledků. Zde jen mohu připomenout, že v didaktickém testu v angličtině z první dvacítky figuruje 10 soukromých a církevních škol! Obdobně i v dalších předmětech a souhrnných výsledcích dosáhla řada těchto škol vynikajících a velmi dobrých výsledků. Především MŠMT by mělo s těmito daty pracovat a vysvětlovat jejich hodnotu, úskalí a indikační význam. Stále mluvíme o kvalitě, a ve skutečnosti odpovědní zástupci nemají zájem. Co se špatnými školami? U soukromých škol je to jasné - nebudou žáci, nebudou peníze, nebude škola. Co ale udělat se špatnou  státní, krajskou a obecní školou? Dovedete si představit politickou sebevraždu ministra, krajských zastupitelů nebo obecních radních?  Včetně toho, že by je nakonec exkomunikovala sama jejich politická strana!

Pro případné odpůrce maturit  a testování. Zkušenosti OECD a vyspělých ekonomik, tím myslím i rychle rostoucí ekonomiky Asie, ukazují, že bez znalosti stavu, nelze úroveň vzdělání posouvat vpřed. MŠMT již v minulosti zahájilo testování i žáků ZŠ. Jediná cesta je v tomto trendu pokračovat. Jednotné přijímací zkoušky kvalitu škol nezjistí. Kvalitu lze vždy zjišťovat na vstupu a výstupu - to je jediné spravedlivé kritérium. Po prvním stupni, po druhém stupni se mohou zjištěná data stát pomocnou informací přijímacích zkoušek. Maturita, jako výstupní zkouška, potom ukáže skutečnou práci a úsilí školy. Potom se MŠMT a školy nebudou bát zveřejněných dat, protože i škola s nízkým percentilem prokáže, že na vstupu byly znalosti žáků určité úrovně, a na výstupu se ušel velký kus při rozvoji žáka. V současné době jakékoliv zatajování a lakování na růžovo nepřinese žádný prospěch. Školám i veřejnosti.

J. Fišer             6.8.2014

P.S. manipulátorům. I takto zveřejněné údaje jdou hromadně zpracovat. Náklady a čas jsou mnohem delší. Je však tento stav důstojný?

Autor: Jaroslav Fišer | čtvrtek 7.8.2014 1:56 | karma článku: 11,44 | přečteno: 585x
  • Další články autora

Jaroslav Fišer

Opozice hraje vabank!

12.2.2021 v 4:00 | Karma: 33,54

Jaroslav Fišer

Chce to rákosku-ale na koho!

15.1.2019 v 12:20 | Karma: 34,24

Jaroslav Fišer

Ó běda, běda-až do oběda!

4.1.2019 v 7:30 | Karma: 29,74

Jaroslav Fišer

Otázky ze Štrasburku.

12.12.2018 v 10:37 | Karma: 37,78