Boj proti nezávislému myšlení v praxi

Svědci Jehovovi jsou skvělí lidé. Když se však ponoříme do jejich učení, zjistíme, že jsou vystaveni kontrole myšlenek skrze "Věrného a rozvážného otroka" (vedoucí organizace SJ). Potvrzuje to jejich literatura, stačí si přečíst.

Bojuj proti  nezávislému myšlení"

Vedoucí sbor Svědků Jehovových odvádí své členy od samostatného a nezávislého myšlení. Takové myšlení se považuje za satanské.

„Takové myšlení je důkazem pýchy. Pokud si myslíme, že víme něco lépe, než organizace, měli bychom si položit otázku: Opravdu se můžeme obejít bez usměrnění Boží organizací? Ne nemůžeme!”[1]

    ,,Samozřejmě, Jehova dnes nehovoří s každým z nás osobně. Používá k tomu své slovo a své lidské zástupce na zemi. Proto nejčastěji se podřizujeme jeho autoritě, tím způsobem, že respektujeme lidí, kterým dal zodpovědné postavení  a v něm setrvat. Pokud bychom se proti těmto lidem bouřili – například odmítali přijmout jejich biblickou radu nebo usměrnění, zraňovali bychom našeho Boha”[2]

    „Jak se projevuje nezávislé myšlení? Běžným způsobem je zpochybňování pokynů, které poskytuje viditelná Boží organizace“[3] 

„Bez ohledu na to, co čteme v Bibli, musíme čekat na „správný zdroj“, to jest vedoucí sbor, abychom se dozvěděli, co je přijatelné pro naši víru a o čem můžeme mluvit. Jaké pro takový pozoruhodný požadavek nacházíme ospravedlnění? „Jednota musí být za každou cenu“, i kdyby měla být založena na „vynuceném přijetí falešného proroctví“. Pokud se tím někdo  nebude řídit, zasluhuje vyloučení, nebo smrt.

 „Svědci Jehovovi jsou oběťmi kontroly myšlenek, jíž jsou vystavováni jak během shromáždění, tak i při četbě Strážné věže a ostatních tiskovin.“[4]

„Mohu přesvědčit kohokoli o libovolné věci, pokud tak činím s odpovídající intenzitou a dotyčný nemá žádný jiný zdroj informací nežli můj.“[5]

     Totalitní myšlení?

     To samé smýšlení ale převládalo v různých dobách, v různých zemích, u různých lidí, kteří se potom ze svých vin a odpovědnosti snažili vykroutit a omluvit tím, že  „pouze poslouchali rozkazy svých nadřízených“. Světské soudy odmítly takové výmluvy.“[6]

„Je zřejmé, že potřebujeme pomoc, pokud máme pochopit Bibli. Ve skutečnosti nemůžeme pochopit Bibli sami. Potřebujeme pomoc. Jehova prostřednictvím své organizace dovoluje svým  oddaným služebníkům, aby pochopili její význam.“[7]

„Každý, kdo chce pochopit Bibli by si měl uvědomit, že velice rozmanitá Boží moudrost může být oznámena jen skrze Jehovův komunikační prostředek - Věrného a rozvážného otroka“[8] 

Písmo nás zve, abychom se nevyhýbali samostatnému myšlení.

Apoštol Pavel na několika místech Písma vyzývá křesťany k zodpovědnosti za své myšlení a jednání. Mají zkoumat Boží vůli, co se mu líbí, bez zprostředkování jakékoliv organizace. Modlí se, aby se láska křesťanů rozhojňovala v poznání a vnímavost, aby sami  uměli rozpoznat, na čem záleží…

Žid. 5, 14Pro dokonalé je však tuhý pokrm, pro ty, kteří mají smysly návykem vycvičeny k rozsuzování dobrého a zlého.    

 Řím. 12, 2A  „nepřipodobňujte se tomuto věku, nýbrž proměňujte se obnovou své mysli, abyste mohli zkoumat, co je Boží vůle, co je dobré, přijatelné a dokonalé.

 Ef. 5, 10 zkoumejte, co se líbí Pánu…

 Fil. 1, 9A za to se modlím, aby se vaše láska ještě víc a více rozhojňovala v důkladnějším poznání a ve vší vnímavosti;  10abyste uměli rozpoznat to, na čem záleží, a byli čistí a bezúhonní pro den Kristův“.

     Jak lze spojit tato slova a praxi SJ s biblickými citáty?

Jsou neslučitelná a kontroverzní. Jdou přímo proti sobě. Bůh nás vybízí, abychom zkoumali jeho vůli. Bez organizace, bez prostředníků. Jedině Duch svatý je ten, který nás učí a připomíná Kristova slova. 

Teda kterým směrem se vydají SJ, pokud stojí na křižovatce SV x Písmo?

 Moudré osobnosti vyjadřují svůj pohled:

(J. A. Komenský) „Člověk má rozum, aby rozeznával, a vůli, aby volil, cokoli je kde dobrého nebo zlého.“[9] 

„Nebuďme, prosím, tak leniví, abychom po jiných toliko vždy hleděli a za jinými zdaleka se plaziti chtěli! Nechť nás také v něčem jiní před sebou vidí!“[10]

„J. Wesley[11] byl nazýván „mužem jedné knihy“. Přesto se stal horlivým čtenářem knih rozličných žánrů. Při cestách na koni přečetl tisíce knih. V jeho kázáních se zřetelně projevovala hluboká znalost Písma i další literatury. Své mladší kolegy učil, že buď budou číst, nebo v opačném případě opustí svoji duchovenskou službu[12]

Odvolání se na vládu Božího království, které je ztotožněno s VRO je zneužitím pravého Božího království!

     Navádění k bezpodmínečné poslušnosti všech nařízení a dokonce pod hrozbou smrti, zavání totalitními způsoby a je také v přímém kontrastu s Písmem!

     V rozhovorech o ovládnutí jejich mysli se SJ brání, že se cítí svobodni a mohou sami rozhodovat. Jen těch pár vět z jejich literatury hovoří o naprostém opaku.  

     Je mi líto, že to takto musím napsat, ale jejich citáty je usvědčují a potvrzují naše obavy. Mají jen dvě možnosti:

  • rozhodovat nezávisle na VRO a provinit se vůči učení, což obvykle končí vyloučením z Organizace.
  • respektovat, co je napsáno a dáno za cenu naprosté ztráty osobní svobody a pošlapání svědomí.

      Vypůjčená víra.

„V náboženství, stejně jako i v jiných oblastech, mnozí lidé zjišťují, že je snadnější nechat druhé, aby za ně mysleli, volili a rozhodovali. Není pochyb o tom, že by k tomu nebyli ochotní v materiální oblasti, ale v duchovních a etických záležitostech to připustí. Jejich víra je „vypůjčená víra“. Věří převážně proto, že i ostatní věří, a přijímají sebevědomé požadavky těchto lidí jako správné. Hledají bezpečí v tom, že někam patří; prostřednictvím členství v organizaci. Unikají před mravními problémy tím, že se podrobují systému, který nabízí, že na sebe vezme odpovědnost za řízení jejich životů, a bude za ně rozhodovat v otázkách svědomí.

     Apoštol Pavel oslovil některé osoby v Galácii jako „vy, kteří chcete být podřízení zákonu“.

     Podobně i dnes mnozí chtějí, aby jim věci byly předkládány „po lopatě“ v podobě pravidel, aby nemuseli nést tíhu odpovědnosti, která náleží k rozhodování. Slovy pisatele dopisu Hebrejcům ještě jako křesťané „nedorostli“.

[1] Strážna veža, 1983, 15. január. s. 227

[2] Zachovajte sa v Božej láske, 2017, s.

[3] Strážna veža, 1983, 15. január. s. 22

[4] Kontrola myšlenek předpokládá naprostou kontrolu jednotlivce  

[5] Alain Woodrow, Las Nuevas Sectas, México 1986, str. 101. 33 W. J. Schnell, Treinta ańos Ecslavo en la Torre de Vigía, Gran  

[7] SV, 1. Októbra 1994, str. 6

[8] Strážna veža, 1994, 1. október, s. 8,

[9] https://citaty.net/autori/jan-amos-komensky/?page=3

[10]Kožík, František, Světlo v temnotách - Bolestný a hrdinský život Jana Amose Komenského,  

[11] John Wesley  byl anglický křesťanský teolog  a jeden z prvních vůdců metodistického hnutí v 40. letech 18. století. Pocházel z tradiční křesťanské rodiny, sám se po studiích na Oxfordské univerzitě stal knězem anglikánské církve.

[12] SANDERS, O. Duchowe przywództwo, s. 88.

[13] Hledání křesťanské svobody, s.525

Autor: Tadeáš Firla | sobota 13.8.2022 20:55 | karma článku: 8,27 | přečteno: 337x
  • Další články autora

Tadeáš Firla

Proč se vzdalujeme Bohu?

5.4.2024 v 17:50 | Karma: 8,41

Tadeáš Firla

Co je kolaborace?

27.2.2024 v 22:39 | Karma: 25,24

Tadeáš Firla

"Čím hůře, tím lépe"

19.2.2024 v 6:05 | Karma: 14,88