Radosti a starosti šumavského starosty díl 14.
Přiznám se, že nevím, jestli už je tohle chování popsáno v psychologických nebo sociologických teoriích. Do značné míry to ale souvisí se známým efektem NIMBY (“Not In My Backyard“, tedy Ne na mém dvorku), což je sociální fenomén, který se objevuje, když lidé podporují určité projekty nebo iniciativy, ale odmítají jejich umístění v jejich vlastním okolí. Tento termín se často používá v urbanismu, nebo v oblasti rozvoje infrastruktury. Lidé často ochotně podporují nejrůznější projekty (dálnice, železnice, elektrárny, úložiště jaderného odpadu atd.), protože vidí jejich společenské nebo ekonomické výhody, ale když se začnou realizovat v jejich okolí, začínají protestovat a mají obavy z negativních dopadů.
V komunální politice jde o NIMBY efekt trochu jinak. Zejména na menším městě se totiž všechno odehrává tak trochu „na mém dvorku“. Za to však nastupuje postoj typu: Ano, musí to být, potřebujeme to, pomůže nám to, ale běda, jestli nás třeba konkrétní stavba či jiná činnost bude jakkoli obtěžovat, výsledek nebude perfektní a ideálně před termínem. To si pak hned budeme stěžovat a nadávat.
V praxi to zažívám právě teď u nás v Železné Rudě. Kdo to u nás zná, tak ví, že celým městem včetně centra prochází hlavní silnice do Německa. Dlouhé roky to byla zkrátka silnice. Bez chodníků, bez přechodů pro chodce, bez osvětlení. Pro pěší nepříjemné, nebezpečné místo. Proto jsme s kolegy vyvinuli spoustu energie, odpracovali nepočítaně hodin a absolvovali řadu jednání, jejichž výsledkem bylo pokračování projektu Průtah Železnou Rudou, jehož hlavním investorem je stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Na projektu se menšinově, avšak neméně významně, podílí rovněž město, které hradí vedlejší investice, například zmíněné chodníky a osvětlení.
Jde o skutečně velkou a složitou stavbu. Provádí se po jednotlivých etapách a pochopitelně s sebou přináší dopravní omezení a nejrůznější další komplikace. Je logické, že omezení a komplikace nikoho netěší. Není příjemné poslouchat hluk, nebo muset autem objíždět zavřenou silnici. Většina lidí však jednak chápe, že jinak se to zkrátka udělat nedá, ale především vědí, že výsledek bude stát za to. Že konečně budeme moci chodit po chodnících, přecházet na bezpečných přechodech, že bude večer podél hlavní silnice napříč celým městem svítit světlo. Nemluvě o veškerých inženýrských sítích v podzemí. Tito lidé si uvědomují, o jak obrovský skok v bezpečnosti a kvalitě života se jedná, těší se na to a komplikace berou jako nutnou součást cesty ke kýženému výsledku.
Existuje ale i jiná, naštěstí menší, ale bohužel o to hlasitější skupina těch, kteří to vnímají úplně jinak. Ano, i oni si budou samozřejmě užívat všech výhod hotového projektu. Ale do té doby jsou rozhodnuti si doslova užívat nadávání na všechno a všechny, kteří za to podle nich můžou.
Coby starosta jakéhokoli města či obce se nikdy ani při nejlepší vůli nemůžete zavděčit všem. Je to logické a normální. Na spoustu věcí existují různé názory, a když se k nějakému přikloníte, tak jedny potěšíte, jiné naštvete. Tak to zkrátka chodí. Stejně jako to, že když uděláte chybu, tak vám ji lidé vyčtou, často i drsně a vulgárně, nejen na úřadě či na ulici, ale dnes zejména na sociálních sítích.
Pokud je kritika v mezích slušnosti, tak mi naprosto nevadí. Starostou jsem se stal zcela dobrovolně a musím s ní počítat. Nemám sebemenší problém přiznat chybu, omluvit se nebo uznat, že jiný návrh či názor je lepší. Může vést k lepšímu výsledku.
Pokud však žádnou chybu neudělám a zároveň prosazuju projekt, který všichni chtějí a potřebují, stál mě i kolegyně a kolegy opravdu spoustu úsilí, tak mě zlá kritika naštvat dokáže. Zejména když vím, že si tito kritici budou výsledku užívat úplně stejně, jako všichni, kteří se na něm podíleli, odpracovali si ho a ještě jsou druhou skupinou často nevybíravě napadáni.
S nadsázkou mi to připomíná černé pasažéry, kteří si stěžují, že vlak má zpoždění kvůli výluce a ještě musejí stát, protože sedí poctiví cestující s jízdenkami a místenkami. Vím, že nejde o adekvátní příměr, ale zároveň trvám na tom, že jde o obdobný princip.
Chci ale skončit pozitivně. Většina lidí taková naštěstí není. Naopak, jsou schopni ocenit práci a snahu, často sami nezištně pomáhají, a těší se na dobrý výsledek, který pomůže všem. Díky za to.
Filip Smola
Radosti a starosti šumavského starosty díl 15.
Říká se, že na lepší si člověk zvykne snadno a rychle. V komunální politice navíc stále víc a víc platí, že si mnozí toho lepšího neváží, naopak, brzy jim přestane stačit. A hlasitě se dožadují, že chtějí víc.
Filip Smola
Radosti a starosti šumavského starosty díl 14.
Další díl blogu by mohl nést okřídlený název „Ta naše povaha česká“. Bude o lidech, kteří by všechno chtěli, nejlépe hned, ale ať to zařídí někdo jiný, hlavně ať je s tím nikdo neotravuje, aby mohli jen slíznout smetanu.
Filip Smola
Radosti a starosti šumavského starosty díl 13.
Blíží se konec roku. Oslavy Silvestra jsou pro mnoho lidí dlouhé roky spojeny také s pyrotechnikou. Zkusme to změnit. O nic nepřijdeme, mnozí naopak získají.
Filip Smola
Radosti a starosti šumavského starosty Díl 12.
Asi každého v životě něco štve. Chci se s Vámi podělit o to, co v poslední době štve mě. Cítím v naší společnosti narůstající negativitu a často i snahu někomu ublížit. Většinou jen verbálně, ale síla pomluvy bohužel roste.
Filip Smola
Radosti a starosti šumavského starosty Díl 11.
Čas je relativní, řekl kdysi Albert Einstein. Platí to nejen ve fyzice, ale i v komunální politice a vlastně v životě obecně. Hezkým příkladem je další etapa stavby průtahu Železnou Rudou, která u nás nedávno začala.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku
V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...
Litovel spláchla vlna. Město je zcela uzavřené, voda pozvolna klesá
Do Litovle na Olomoucku v neděli večer dorazila očekávaná záplavová vlna. Voda z řeky Moravy v...
Škody půjdou do miliard. V zaplavených oblastech se chystá očkování
Povodňová situace se po třech katastrofických dnech uklidňuje. Extrémní nebezpečí už nikde nehrozí....
Nemáme na nájem, říkají stávkující v Boeingu. Jsou připraveni protestovat dál
Více než 30 tisíc zaměstnanců Boeingu stále stávkuje a nic nenasvědčuje tomu, že by protesty měly v...
Zmar i víra v lepší zítřky. Fotoreportér zmapoval osudy vytopených rodin
Během několika desítek minut přišla řada lidí na Jesenicku téměř o všechno. V některých budovách...
Tajná služba před atentátem na Trumpa pochybila, prokázala vnitřní prověrka
Vnitřní vyšetřování Tajné služby Spojených států amerických (USSS) odhalilo porušení bezpečnostních...
Mír bude, až se Putin stáhne a dostane trest, říká nový ukrajinský velvyslanec
Premium Česko má po téměř dvou letech ukrajinského velvyslance. Vasyl Zvaryč v rozhovoru pro MF DNES...
Příkrmy, které chutnají opravdu všem dětem: Přečtěte si, jak na to!
Redaktorky otestovaly dětskou výživu Lambini, privátní značku Rohlíku, která slibuje zdravé, chutné a kvalitní produkty pro ty nejmenší. Při...
- Počet článků 17
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 438x