Filip Šena
Od září 2011 pilotní dobrovolnická mise v Mexiku, v barvách UNITED VISION.
- Počet článků 119
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3052x
Filip Šena
43) Rudoši a sportování v džungli
V minulém příspěvku jsem nastínil, že indiáni jsou skvělými muzikanty. Jsou ale také velmi dobří sportovci. Tedy alespoň ti z džungle. Je pravda, že když tu nemají počítače, telefonní signál a v bedně (mají-li ji vůbec) dávají kulový, mohou se rozvíjet právě v těchto bohulibých aktivitách. Mnozí jim můžeme závidět.
Filip Šena
42) Příprava na fiestu „F“ - žonglování
Minulý týden proběhla fiesta na počest nových studentů prvního ročníku (6. třída). Nástup s mexickou vlajkou, nacvičené choreografie v krojích. Proslovy malých studentíků, filharmonie v plné zbroji. Jak organizované akce nemusím, toto se mi líbilo.
Filip Šena
41) Indiánské fiesty a slavnosti
O Mexiku se traduje, že téměř každý týden probíhá nějaká fiesta – slavnost. Jednou jsem byl v Huasce pozván na narozeninovou oslavu tříletého (!) syna mého žáka a připadal si jako na středně velké svatbě. Nejprve obřad v kostele, poté veselice. Takových 60 lidí určitě! Možná i víc.
Filip Šena
40) Rozbíhání kurzů v indiánských komunitách
Znovu se hlásím z oázy klidu a míru. Příliš se toho zde od mého posledního příspěvku nezměnilo. Jen práce s prvními odevzdanými úkoly rapidně přibylo. Počítejte se mnou: 55 studentů, průměrně 100 vět každý na každou hodinu, 2x týdně ... jsme u čísla 11000 vět k opravení za týden. Nápor.
Filip Šena
39) Indiánský internát Cecachi
Cecachi je úžasným místem. Ačkoli se jedná o církevní instituci, panuje zde nádherně uvolněná atmosféra. Víra je asi jedním z mála prvků, jež zde dokáží stmelit indiánské obyvatelstvo v boji za společným cílem.
Filip Šena
38) Slzy v džungli
I přes vše uvedené v minulém článku se zde v prvních dnech cítím jako v ráji. Mou duši naplňuje klid a mír. Jakoby se zde čas zastavil. Žádné mobilní telefony, žádné vymývání mozků sdělovacími prostředky. Jen já, pár indiánů a džungle. Čistá přírodní energie osady ztracené v pralese.
Filip Šena
37) Zdravím z ráje ...
Drazí přátelé, konečně se ozývám z nové komunity. Vyměnil jsem horskou Huascu de Ocampo za místo ukryté hluboko v džungli – Rio Manzo, Helen Tierra Blancu za Cuetzalan v Pueble. Tímto způsobem se nám podaří zmapovat 4 komunity, zjistíme, zda-li úspěchy v prvních dvou nebyly náhodné. Pokud se stejně jako první dvě osvědčí i komunity číslo 3 a 4, budeme mít v září minimálně 4 místa pro zájemce o dobrovolnickou zkušenost v rámci CI.
Filip Šena
36) Pokus o výstup na 3. nejvyšší horu Mexika
Po nočním desetihodinovém přejezdu do Mexico City jsme se s Karlosem, znalcem hor a příznivcem projektu CommUNITY inspiration, rozhodli vyrazit zdolat zdejší pětitisícovku. Třetí nejvyšší horu Mexika, sousedku aktivního čoudícího vulkánu Popocatepetlu, Iztaccihuatl. Tyčí se do výšky 5.230 m.n.m. Den předtím jsme se ještě cachtali v moři, tedy nadmořské výšce 0.
Filip Šena
35) Vánoce v autobuse a ušatý dobytek
Mé první Vánoce mimo vlast. Daleko od domova. Strávili jsme je z velké části v autobuse. Letos jsem tak o nejkrásnější svátky roku přišel. Venku počasí na kraťasy, rodina a přátelé předaleko. Zastesklo se mi po vůni purpury i mrazivém zašimrání v nose. Jeden ale nemůže mít všechno, vždyť vím.
Filip Šena
34) Ukázková hodina v džungli
Jazykový kurz v Huasce byl úspěšně doveden do finále. Přišel čas najít pro dobrovolníky nové působiště. Vyrazili jsme tedy uspořádat ukázkovou hodinu do komunity, na kterou jsme dostali tip od organizace zabývající se projekty na podporu indiánských vesnic.
Filip Šena
33) Závěrečný report z Huasky
V mexické vesničce Huasce de Ocampo (stát Hidalgo) jsem v období od října do prosince 2008 odučil v rámci kurzu anglického jazyka CommUNITY inspiration přibližně 170 hodin. Výuka probíhala ve 4 kurzech s dotací 2 x 2,5h týdně.
Filip Šena
32) Rozlučky a loučení (4.) – „doma“ v La Lomě
Vzhledem k tomu, že v La Lomě, kde jsem bydlel, již kurz víceméně nefungoval, necítil jsem se tam poslední týdny nejlépe. Pouze jsem konzumoval a žádné hodnoty nepřinášel. O to „snazší“ pro mne loučení bylo.
Filip Šena
31) Rozlučky a loučení (3.) – studenti hodnotí kurz
Při pročítání vyplněných dotazníků pro organizaci hodnotící rozvojové vzdělávací projekty jsem narazil na některé opravdu hezké a zajímavé odpovědi na otázku „Vybaví se Vám nějaký speciální moment z kurzu, o který byste se s námi chtěl/a podělit?“:
Filip Šena
30) Rozlučky a loučení (2.) – se studenty
Přišly neveselé chvíle loučení. Nic jednoduchého. Před dvěma měsíci jsem dorazil do Huasky zkusit učit neznámé místní vesničany anglicky. Při odjezdu mi došlo, že neopouštím jen své studenty, ale i přátele.
Filip Šena
29) Rozlučky a loučení (1.) – fotbal. klub Sevilla
Přišly neveselé chvíle loučení. Nic jednoduchého. Před dvěma měsíci jsem dorazil do Huasky zkusit učit neznámé místní vesničany anglicky. Při odjezdu mi došlo, že neopouštím jen své studenty, ale i přátele.
Filip Šena
28) Závěrečný test, Huasca (mexico) - výsledky!
Samotné výsledky mi udělaly velkou radost. Prokázaly, že pokrok, který studenti za krátké dva měsíce učinili, je značný a ne náhodný. Týká se všech účastníků kurzu.
Filip Šena
27) Huasca (mex) - Závěrečný test
Jak jsem se již zmínil, ve čtvrtek proběhla závěrečná zkouška. K jejímu vykonání se dostavilo 17 studentů. Chtěl jsem si ověřit skutečné zažití probrané látky a test koncipoval jako náročný. Po dvou měsících výuky jsem mimo jiné chtěl po svých studentech přeložit následující věty:
Filip Šena
26) Seznamte se s mými žáky (2.) – Lucila, Porfíria
Pokračuji v představování svých nejvěrnějších studentů. Oni sami se prezentují v sekci PHOTOS, kde můžete zhlédnout jejich vyrobené obrázky a vzkazy členům mé vysílající komunity. Jsou vděční, uvědomují si, kdo jim umožnil bezplatnou participaci na kurzech CommUNITY inspiration.
Filip Šena
25) Seznamte se s mexickými žáky (1.) - Galdino
Pomalu se blíží ukončení první fáze pilotního projektu. Poslední dva týdny docházka trpěla zkouškovým obdobím na střední škole a především pak obdobím zpracovávání kukuřice. Co má nohy, musí na pole.
Filip Šena
24) Hektický závěr aneb poznáváme vysílající komunitu!
Můj dobrovolnický pobyt v mexické Huasce se chýlí ke konci. Poslední dva týdny byly hektické. Spoustu práce mi dalo natáčení videí a jejich umisťování na internet, představování studentů, prezentace jejich znalostí.
Filip Šena
23) Místo „M“ a ochmelka Emílio
Minulý týden nepřinesl nic zásadního. Proběhl poklidně. Pouze v pondělí odpadla večerní výuka, neboť nešel proud. V Mexiku běžná záležitost. Hodinu jsme nahradili v úterý, kdy jsem vyučoval téměř 9h čistého času. Libůstka.
Filip Šena
22) Deset pesos pro přítele
Probudil jsem se, opustil svůj chatrný přístřešek dobrovolníka a stejně jako každé ráno vyrazil přes dvůr do umývárny. Je Helloween. Americký svátek s jehož slavením nemám nejmenší zkušenosti.
Filip Šena
21) ZIMA a ulhané mexické studentky (2.)
Jsou to milé holky. Obzvlášť Brenda, ta to u mne vyhrává na celé čáře. Angličtina je baví. Indiánská kamarádka Rebe tvrdí, že z bílého učitele musí být mimo. Že sama pracovala s vesnickými dětmi, že jsou úplně někde jinde než-li ty z města. Chybí jim náplň, pozornost, na vesnici nikdo nemá na děti čas. Nevěnuje se jim.
Filip Šena
20) ZIMA a ulhané mexické studentky (1.)
Přišla zima. Ochladilo se. Letošní rok je prý na mexické poměry abnormálně studený. Nevěřil jsem, ale úsměvné palčáky z akce „vše za pade“, dárek od táty na cestu, mi snad nakonec ještě přijdou k duhu. Zatím jsem je nevytáhl, mlčky trpím a nedospěle si hraji na hrdinu.
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |