Zákaz spalovacích motorů je definitivní. Zabije evropskou ekonomiku po roce 2035?
Jedná se o faktický zákaz prodeje nových benzinových a naftových automobilů a lehkých užitkových vozidel v EU. Co to bude pro Evropu znamenat?
Jedním slovem katastrofu. Jen v Německu závisí na výrobě spalovacích motorů 600 000 pracovních míst. Na pozici premiantů automobilového průmyslu se vehementně tlačí Čína. A vyhraje. Proč?
Důsledně řečeno nejde o nějaký překvapivý problém, EU podřezává větev svému automobilovému průmyslu již 30 let. Například mezi lety 2001 a 2015 průměrný evropský automobil získal díky reakci trhu na evropské regulace 10 % na hmotnosti a 26 % na výkonu motoru, což strukturálně odpovídá nárůstu emisí CO2 o 21 %. Tehdy se sázelo na naftu.
Dnes jednoduše elektrifikace nahradila v boji za nízkoemisní budoucnost světa „dieselizaci“, aniž by se změnil obchodní model nebo regulační rámec EU. Revize nařízení o emisích CO2 pro nové osobní a dodávkové automobily „Fit for 55“ nejenže nadále posílí trend těžších a výkonnějších vozidel, ale také drasticky sníží přínos elektrifikace pro životní prostředí. Kromě toho také sníží dostupnost elektromobilů pro domácnosti, zejména v jižní, střední a východní Evropě. „Fit for 55“ je tak zřejmým selháním regulačních balíčků týkajících se CO2 za posledních 30 let.
Vedle hmotnosti elektrických vozidel - průměrně jsou o 600 kg těžší než srovnatelné auto se spalovacím motorem - vzrostla samozřejmě i jejich cena, v průměru o 10 000 EUR.. V současné době se tak elektromobily v Evropě nemohou prodávat bez štědrých státních dotací. Naproti tomu čínské automobily nižší střední třídy jsou již nyní levnější než srovnatelné benzinové vozy. V Číně se právě elektromobily prodávají více než auta s konvenčním pohonem, a to bez dotací. Pokud se evropští výrobci automobilů stáhnou z trhu základních, rozuměj cenově dostupných modelů, jejich místo zaujmou Číňané.
Odklon od spalovacích na eletrické motory nezasáhne jen automobilový průmysl. Dotkne se řady průmyslů na něj navázaných – dodavatelů, surovinové základny, služeb zejména v oblastech autodopravy, autobazarů či autoopraven, atd. Pokud se nějakým zázrakem nepodaří zlepšit klíčové vlastnosti elektromobilů, tedy především dojezd a cenu, díváme se v horizontu 12 let do 19. století, kdy zejména odloučené lokality malých a vzdálených vsí patrně inovují automobil fiakrem a valníkem taženými koňmi, protože pro ně elektromobil nebude dávat smysl a „normální“ nové auto si nebudou moci koupit. Můžeme očekávat zvýšenou ekologickou zátěž pramenící z udržování zastaralých (po roce 2035) aut se spalovacími motory. Nůžky mezi chudými a bohatými se ještě více rozevřou, což definitivně pohřbí střední třídu.
Ale evropské ekoelity slaví: „Máme revoluční dohodu, která usmiřuje auta a klima,“ nadšeně prohlásila francouzská europoslankyně ze strany Zelených Karima Delliová. Připustila nicméně, že „elektrický teréňák za 40 000 eur (asi 950 000 korun) není nic ekologického“. Ach jo…
Foto: Ford.com
Filip Řehák
Pavel Tykač a Slavia Praha: Nová éra v českém fotbale
Vlastnictví českého fotbalového týmu Slavia Praha ze strany renomovaného českého podnikatele Pavla Tykače je pro náš fotbal fantastickou zprávou. Tykač je velmi inteligentní a schopný člověk, vidící daleko za horizont událostí.
Filip Řehák
Řídí náš stát vláda, nebo ČEZ?
Energie jsou drahé a budou nejspíš ještě dražší. Důvodů je několik, ale ten hlavní by mohl být, že energetiku neřídí ani tak vláda, jako spíš vedení firmy ČEZ. Těm to totiž vyhovuje.
Filip Řehák
Pozadí sporu Německa a Francie o budoucnost jádra v Evropě
Jakkoli se konflikt o budoucnost evropské energetiky mezi Francií Německem zdá být pro tuto chvíli zažehnán, je dobré se podívat, co za ním stojí.
Filip Řehák
Kdo má zájem na válce na Blízkém východě?
Když v sobotu ráno teroristická skupina Hamás zaútočila na izraelské civilisty, včetně žen, dětí a starců, bylo zřejmé, kdo za útokem stojí: starý dobrý podezřelý – Persie, tedy Írán. Ale je to skutečně jen on?
Filip Řehák
Scholz nechce válčit s Čínou, raději na ní bude závislý
A je to tady: Německo ústy spolkového kancléře odmítlo vyšetřování čínské dotační politiky, která hrozí zlikvidovat evropský automobilový průmysl.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Newyorská policie zasahovala na Kolumbijské univerzitě. Vyhnala demonstranty
Newyorská policie vyklidila v noci na středu budovu Kolumbijské univerzity, kde se před tím...
Úprava pravidel čištění odpadních vod v EU bude mít zřejmě vliv na cenu léků
Na čištění městských odpadních vod by se od roku 2045 měly podílet největší znečišťovatelé, tedy...
Role digitálních služeb České televize bude posilovat, říká její nový ředitel
Jan Souček stojí od října v čele veřejnoprávní televize. V kandidátském projektu uvedl mimo jiné...
Česko si letos během oslav prvního máje připomene i dvacet let v EU
Sledujeme online Začínají každoroční oslavy prvního máje. V Praze pořádají tradiční setkání strany hnutí a spolky,...
Ärztin/Arzt für Innere Medizin
Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
nabízený plat:
172 000 - 273 000 Kč
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 803x