Zákaz spalovacích motorů je definitivní. Zabije evropskou ekonomiku po roce 2035?
Jedná se o faktický zákaz prodeje nových benzinových a naftových automobilů a lehkých užitkových vozidel v EU. Co to bude pro Evropu znamenat?
Jedním slovem katastrofu. Jen v Německu závisí na výrobě spalovacích motorů 600 000 pracovních míst. Na pozici premiantů automobilového průmyslu se vehementně tlačí Čína. A vyhraje. Proč?
Důsledně řečeno nejde o nějaký překvapivý problém, EU podřezává větev svému automobilovému průmyslu již 30 let. Například mezi lety 2001 a 2015 průměrný evropský automobil získal díky reakci trhu na evropské regulace 10 % na hmotnosti a 26 % na výkonu motoru, což strukturálně odpovídá nárůstu emisí CO2 o 21 %. Tehdy se sázelo na naftu.
Dnes jednoduše elektrifikace nahradila v boji za nízkoemisní budoucnost světa „dieselizaci“, aniž by se změnil obchodní model nebo regulační rámec EU. Revize nařízení o emisích CO2 pro nové osobní a dodávkové automobily „Fit for 55“ nejenže nadále posílí trend těžších a výkonnějších vozidel, ale také drasticky sníží přínos elektrifikace pro životní prostředí. Kromě toho také sníží dostupnost elektromobilů pro domácnosti, zejména v jižní, střední a východní Evropě. „Fit for 55“ je tak zřejmým selháním regulačních balíčků týkajících se CO2 za posledních 30 let.
Vedle hmotnosti elektrických vozidel - průměrně jsou o 600 kg těžší než srovnatelné auto se spalovacím motorem - vzrostla samozřejmě i jejich cena, v průměru o 10 000 EUR.. V současné době se tak elektromobily v Evropě nemohou prodávat bez štědrých státních dotací. Naproti tomu čínské automobily nižší střední třídy jsou již nyní levnější než srovnatelné benzinové vozy. V Číně se právě elektromobily prodávají více než auta s konvenčním pohonem, a to bez dotací. Pokud se evropští výrobci automobilů stáhnou z trhu základních, rozuměj cenově dostupných modelů, jejich místo zaujmou Číňané.
Odklon od spalovacích na eletrické motory nezasáhne jen automobilový průmysl. Dotkne se řady průmyslů na něj navázaných – dodavatelů, surovinové základny, služeb zejména v oblastech autodopravy, autobazarů či autoopraven, atd. Pokud se nějakým zázrakem nepodaří zlepšit klíčové vlastnosti elektromobilů, tedy především dojezd a cenu, díváme se v horizontu 12 let do 19. století, kdy zejména odloučené lokality malých a vzdálených vsí patrně inovují automobil fiakrem a valníkem taženými koňmi, protože pro ně elektromobil nebude dávat smysl a „normální“ nové auto si nebudou moci koupit. Můžeme očekávat zvýšenou ekologickou zátěž pramenící z udržování zastaralých (po roce 2035) aut se spalovacími motory. Nůžky mezi chudými a bohatými se ještě více rozevřou, což definitivně pohřbí střední třídu.
Ale evropské ekoelity slaví: „Máme revoluční dohodu, která usmiřuje auta a klima,“ nadšeně prohlásila francouzská europoslankyně ze strany Zelených Karima Delliová. Připustila nicméně, že „elektrický teréňák za 40 000 eur (asi 950 000 korun) není nic ekologického“. Ach jo…
Foto: Ford.com
Filip Řehák
Pavel Tykač a Slavia Praha: Nová éra v českém fotbale
Vlastnictví českého fotbalového týmu Slavia Praha ze strany renomovaného českého podnikatele Pavla Tykače je pro náš fotbal fantastickou zprávou. Tykač je velmi inteligentní a schopný člověk, vidící daleko za horizont událostí.
Filip Řehák
Řídí náš stát vláda, nebo ČEZ?
Energie jsou drahé a budou nejspíš ještě dražší. Důvodů je několik, ale ten hlavní by mohl být, že energetiku neřídí ani tak vláda, jako spíš vedení firmy ČEZ. Těm to totiž vyhovuje.
Filip Řehák
Pozadí sporu Německa a Francie o budoucnost jádra v Evropě
Jakkoli se konflikt o budoucnost evropské energetiky mezi Francií Německem zdá být pro tuto chvíli zažehnán, je dobré se podívat, co za ním stojí.
Filip Řehák
Kdo má zájem na válce na Blízkém východě?
Když v sobotu ráno teroristická skupina Hamás zaútočila na izraelské civilisty, včetně žen, dětí a starců, bylo zřejmé, kdo za útokem stojí: starý dobrý podezřelý – Persie, tedy Írán. Ale je to skutečně jen on?
Filip Řehák
Scholz nechce válčit s Čínou, raději na ní bude závislý
A je to tady: Německo ústy spolkového kancléře odmítlo vyšetřování čínské dotační politiky, která hrozí zlikvidovat evropský automobilový průmysl.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Přetekla první nádrž. Pršelo hlavně v Jeseníkách, bez elektřiny jsou tisíce lidí
Přímý přenos Husinecká vodní nádrž v jižních Čechách kolem půl čtvrté v noci přetekla. Problémy jsou i ve...
Spadly už tři čtvrtiny očekávaných srážek, toky budou ale dál stoupat
Přímý přenos Hasiči v neděli do dopoledních hodin zasahovali v Česku u více než tří tisíc událostí. Na většině...
Za deset minut byla voda o metr výš. Hanušovice ani nestihly evakuovat
Hanušovice na Šumpersku dopoledne zatopila povodňová vlna, většina lidí zůstala v domech a nestihla...
Přetekla první nádrž. Pršelo hlavně v Jeseníkách, bez elektřiny jsou tisíce lidí
Přímý přenos Husinecká vodní nádrž v jižních Čechách kolem půl čtvrté v noci přetekla. Problémy jsou i ve...
Respektujte evakuace, vyzval Rakušan. V Jeseníkách už pršet nebude
Přímý přenos Ministr vnitra Vít Rakušan vyzval po jednání Ústřední povodňové komise všechny lidi v povodněmi...
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 810x