Zákaz spalovacích motorů je definitivní. Zabije evropskou ekonomiku po roce 2035?

Minulé úterý rozhodl Evropský parlament, že nové osobní a dodávkové automobily prodávané v Evropě nesmějí od roku 2023 oficiálně vypouštět žádné emise CO2.

Jedná se o faktický zákaz prodeje nových benzinových a naftových automobilů a lehkých užitkových vozidel v EU. Co to bude pro Evropu znamenat?

Jedním slovem katastrofu. Jen v Německu závisí na výrobě spalovacích motorů 600 000 pracovních míst. Na pozici premiantů automobilového průmyslu se vehementně tlačí Čína. A vyhraje. Proč?

Důsledně řečeno nejde o nějaký překvapivý problém, EU podřezává větev svému automobilovému průmyslu již 30 let.  Například mezi lety 2001 a 2015 průměrný evropský automobil získal díky reakci trhu na evropské regulace 10 % na hmotnosti a 26 % na výkonu motoru, což strukturálně odpovídá nárůstu emisí CO2 o 21 %. Tehdy se sázelo na naftu.

Dnes jednoduše elektrifikace nahradila v boji za nízkoemisní budoucnost světa „dieselizaci“, aniž by se změnil obchodní model nebo regulační rámec EU. Revize nařízení o emisích CO2 pro nové osobní a dodávkové automobily „Fit for 55“ nejenže nadále posílí trend těžších a výkonnějších vozidel, ale také drasticky sníží přínos elektrifikace pro životní prostředí. Kromě toho také sníží dostupnost elektromobilů pro domácnosti, zejména v jižní, střední a východní Evropě. „Fit for 55“ je tak zřejmým selháním regulačních balíčků týkajících se CO2 za posledních 30 let.

Vedle hmotnosti elektrických vozidel - průměrně jsou o 600 kg těžší než srovnatelné auto se spalovacím motorem - vzrostla samozřejmě i jejich cena, v průměru o 10 000 EUR.. V současné době se tak elektromobily v Evropě nemohou prodávat bez štědrých státních dotací. Naproti tomu čínské automobily nižší střední třídy jsou již nyní levnější než srovnatelné benzinové vozy. V Číně se právě elektromobily prodávají více než auta s konvenčním pohonem, a to bez dotací. Pokud se evropští výrobci automobilů stáhnou z trhu základních, rozuměj cenově dostupných modelů, jejich místo zaujmou Číňané.

Odklon od spalovacích na eletrické motory nezasáhne jen automobilový průmysl. Dotkne se řady průmyslů na něj navázaných – dodavatelů, surovinové základny, služeb zejména v oblastech autodopravy, autobazarů či autoopraven, atd. Pokud se nějakým zázrakem nepodaří zlepšit klíčové vlastnosti elektromobilů, tedy především dojezd a cenu, díváme se v horizontu 12 let do 19. století, kdy zejména odloučené lokality malých a vzdálených vsí patrně inovují automobil fiakrem a valníkem taženými koňmi, protože pro ně elektromobil nebude dávat smysl a „normální“ nové auto si nebudou moci koupit. Můžeme očekávat zvýšenou ekologickou zátěž pramenící z udržování zastaralých (po roce 2035) aut se spalovacími motory. Nůžky mezi chudými a bohatými se ještě více rozevřou, což definitivně pohřbí střední třídu.

Ale evropské ekoelity slaví: „Máme revoluční dohodu, která usmiřuje auta a klima,“ nadšeně prohlásila francouzská europoslankyně ze strany Zelených Karima Delliová. Připustila nicméně, že „elektrický teréňák za 40 000 eur (asi 950 000 korun) není nic ekologického“. Ach jo…

 

Foto: Ford.com

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Filip Řehák | úterý 21.2.2023 7:24 | karma článku: 23,58 | přečteno: 486x