EU vytáhla do boje proti Číně. Bude válka?
Ano je to již deset let, co Evropská unie slavně prohrála válku s Čínou. Tehdy šlo o solární panely, dnes je na řadě elektromobilita. Evropa svými regulacemi na jedné a striktními klimatickými cíli na druhé straně již po druhé za poslední léta ohrozila svůj vlastní trh. Nyní se to snaží napravit. Na kolik bude její snaha účinná uvidíme.
EU se údajně poučila a tentokrát chce jednat rozhodněji. Problém ale je, že dnes je v sázce mnohem více. Jedna věc je přijít o relativně malý průmysl solárních panelů. Porážce v bitvě o ekologickou transformaci ekonomicky zásadního automobilového průmyslu je však třeba zabránit za každou cenu.
V letech 2010 – 2014 nás Čína porazila metodou rozděl a panuj. Asijský mogul tlačil na jednotlivé členské státy, kterým pomocí státních subvencí dodával vlastní solární řešení, aby se postavily pro jednotné celní politice EU právě vůči dovozu čínských solárních panelů. Výsledkem bylo, že se proti clům postavilo 18 členských států. Ta nakonec zavedena byla, ale pozdě a v nedostatečné výši. Výsledkem bylo, že se rozvíjející solární průmysl EU ocitl v troskách.
Nyní už Evropská komise naštěstí nevěří, že obchodní vztahy EU s Čínou povedou díky evropským ústupkům ke geopolitické harmonii. Už i Ursula von der Leyenová pochopila, že jsme na Číně příliš v mnoha ohledech ekonomicky závislí a nezbytně musíme posílit svou ekonomickou bezpečnost. „Nezapomněli jsme, jak nekalé obchodní praktiky Číny ovlivnily náš solární průmysl. Mnoho mladých podniků bylo vytlačeno silně dotovanými čínskými konkurenty,“ uvedla předsedkyně Evropské komise minulý týden.
Tentokrát jsou však sázky řádově vyšší: Předpokládá se, že celosvětový prodej elektromobilů vzroste jen v roce 2023 téměř o třetinu na více než 14 milionů kusů - v hodnotě 560 miliard dolarů. Evropský automobilový průmysl se nachází v přelomovém období. Už teď může být pozdě, protože čínská dominance v oblasti elektromobilů trvá už déle než deset let. Bez rozvinutého vlastního dodavatelského řetězce baterií bude průmyslová politika EU hrát v automobilovém průmyslu ve prospěch konkurenční Číny.
Je však otázka, zda není pozdě a zda právě činěné kroky přijdou včas. Antisubvenční vyšetřování trvá v EU přibližně rok. To znamená, že případnou plnohodnotnou obchodní válku, a o nic jiného nepůjde, nelžeme si do kapsy, bude vyhlašovat až příští Komise. Je zvláštní, že předsedkyně Evropské komise oznamuje rozsáhlé ekonomické kroky v závěru svého mandátu. V byznysu platí, že pokud vyhlašujete válku, musíte být považováni za schopné ji dotáhnout do konce. Jinak se vám protivník vysměje. Mám pocit, že se v Číně právě popadají za břicha.
Filip Řehák
Pavel Tykač a Slavia Praha: Nová éra v českém fotbale
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/12/56832/w230/Bf794555.png)
Vlastnictví českého fotbalového týmu Slavia Praha ze strany renomovaného českého podnikatele Pavla Tykače je pro náš fotbal fantastickou zprávou. Tykač je velmi inteligentní a schopný člověk, vidící daleko za horizont událostí.
Filip Řehák
Řídí náš stát vláda, nebo ČEZ?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/12/56832/w230/Bf794555.png)
Energie jsou drahé a budou nejspíš ještě dražší. Důvodů je několik, ale ten hlavní by mohl být, že energetiku neřídí ani tak vláda, jako spíš vedení firmy ČEZ. Těm to totiž vyhovuje.
Filip Řehák
Pozadí sporu Německa a Francie o budoucnost jádra v Evropě
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/12/56832/w230/Bf794555.png)
Jakkoli se konflikt o budoucnost evropské energetiky mezi Francií Německem zdá být pro tuto chvíli zažehnán, je dobré se podívat, co za ním stojí.
Filip Řehák
Kdo má zájem na válce na Blízkém východě?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/12/56832/w230/Bf794555.png)
Když v sobotu ráno teroristická skupina Hamás zaútočila na izraelské civilisty, včetně žen, dětí a starců, bylo zřejmé, kdo za útokem stojí: starý dobrý podezřelý – Persie, tedy Írán. Ale je to skutečně jen on?
Filip Řehák
Scholz nechce válčit s Čínou, raději na ní bude závislý
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/12/56832/w230/Bf794555.png)
A je to tady: Německo ústy spolkového kancléře odmítlo vyšetřování čínské dotační politiky, která hrozí zlikvidovat evropský automobilový průmysl.
Další články autora |
Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč
Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...
Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“
Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...
IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě
Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...
Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě
Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...
VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho
Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...
Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová
Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....
Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie
Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...
Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu
Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...
Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce
Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 808x