EU vytáhla do boje proti Číně. Bude válka?

Oznámení předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové, že EU zahájí vyšetřování čínských dotací na elektromobily vyvolalo vzpomínky na neúspěšnou konfrontaci mezi Bruselem a Pekingem před deseti lety.  

Ano je to již deset let, co Evropská unie slavně prohrála válku s Čínou. Tehdy šlo o solární panely, dnes je na řadě elektromobilita. Evropa svými regulacemi na jedné a striktními klimatickými cíli na druhé straně již po druhé za poslední léta ohrozila svůj vlastní trh. Nyní se to snaží napravit. Na kolik bude její snaha účinná uvidíme.

EU se údajně poučila a tentokrát chce jednat rozhodněji. Problém ale je, že dnes je v sázce mnohem více. Jedna věc je přijít o relativně malý průmysl solárních panelů. Porážce v bitvě o ekologickou transformaci ekonomicky zásadního automobilového průmyslu je však třeba zabránit za každou cenu.

V letech 2010 – 2014 nás Čína porazila metodou rozděl a panuj. Asijský mogul tlačil na jednotlivé členské státy, kterým pomocí státních subvencí dodával vlastní solární řešení, aby se postavily pro jednotné celní politice EU právě vůči dovozu čínských solárních panelů. Výsledkem bylo, že se proti clům postavilo 18 členských států. Ta nakonec zavedena byla, ale pozdě a v nedostatečné výši. Výsledkem bylo, že se rozvíjející solární průmysl EU ocitl v troskách.

Nyní už Evropská komise naštěstí nevěří, že obchodní vztahy EU s Čínou povedou díky evropským ústupkům ke geopolitické harmonii. Už i Ursula von der Leyenová pochopila, že jsme na Číně příliš v mnoha ohledech ekonomicky závislí a nezbytně musíme posílit svou ekonomickou bezpečnost. „Nezapomněli jsme, jak nekalé obchodní praktiky Číny ovlivnily náš solární průmysl. Mnoho mladých podniků bylo vytlačeno silně dotovanými čínskými konkurenty,“ uvedla předsedkyně Evropské komise minulý týden.

Tentokrát jsou však sázky řádově vyšší: Předpokládá se, že celosvětový prodej elektromobilů vzroste jen v roce 2023 téměř o třetinu na více než 14 milionů kusů - v hodnotě 560 miliard dolarů. Evropský automobilový průmysl se nachází v přelomovém období. Už teď může být pozdě, protože čínská dominance v oblasti elektromobilů trvá už déle než deset let. Bez rozvinutého vlastního dodavatelského řetězce baterií bude průmyslová politika EU hrát v automobilovém průmyslu ve prospěch konkurenční Číny.

Je však otázka, zda není pozdě a zda právě činěné kroky přijdou včas. Antisubvenční vyšetřování trvá v EU přibližně rok. To znamená, že případnou plnohodnotnou obchodní válku, a o nic jiného nepůjde, nelžeme si do kapsy, bude vyhlašovat až příští Komise. Je zvláštní, že předsedkyně Evropské komise oznamuje rozsáhlé ekonomické kroky v závěru svého mandátu. V byznysu platí, že pokud vyhlašujete válku, musíte být považováni za schopné ji dotáhnout do konce. Jinak se vám protivník vysměje. Mám pocit, že se v Číně právě popadají za břicha.
 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Filip Řehák | pátek 22.9.2023 18:14 | karma článku: 15,56 | přečteno: 350x