Rádi byste jedli zdravě? Ale máte smůlu. A já taky!

Různorůzné články na stravovací témata, přemoudřelé rady, propagační akce a nejrůznější zdravovědné výstavy a pseudo výstavy mne vždy jen pobaví. Tzv. harmonie je jen pro bohaté, zatímco my ostatni?

Gratuluji všem, kteří se dokázali tak či onak vymanit z příjmové závislosti a mohou si dovolit ten LUXUS nenakupovat v běžných obchodech, nejsou stresováni podnikáním, zaměstnáním, mají pohodové rodinné zázemí... Možná bychom se měli zeptat v Čapím hnízdě. I když, jak se říká, i bohatí mají své starosti.

No, ale vážně.

Žít zdravě je zdravé.

Tak se dokonce jmenuje jeden zahraniční pořad, jehož protagonistka slaví právě dnes jubileum. U nás máme jakousi nepovedenou odnož, s názvem Doktor-ka.

 

Ovšem, touha, přání či předsevzetí žít zdravě znamená, mít i možnost žít zdravě.

Neustále jsou tu nářky na kvalitu potravin. Jak chcete od obyčejného kupujícího, aby poznal co je zdravé a co ne? Jablko jako jablko, vejce se vejci podobá...

Jistě, tam kde to jde, můžeme číst etikety.

Chodíte na nákupy s lupou?

Velmi často nám pomohou chuťové, případně čichové buňky. Ale jednak: všechno se dá do jisté míry ošálit, jednak - ne každý máme potřebnou historickou zkušenost.

Však se také ne nadarmo říká, že se počítá ne s tou stávající generací, ale s tou přicházející. A oblbování smyslů začíná už výchovou a zatajováním historické paměti, případně její vhodnou manipulací.

Krásně to dnes napsala blogerka Karla ve svém ranním blogu. (Omylem jsem napsal Kateřina.)

Nicméně: všechny ty zbožné návody a doporučení na zdravý život v mnoha případech zůstávají jen reklamou. Někdy opět manipulativní, propagandistickou a účelově zacílenou.

Všimněte si, že u takových blogů autoři nepovolují diskuse.

Proč? Inu, je to jednoduché.

Jednak se bojí o správnost svých názorů.

A pak: s reklamou se nepolemizuje.

Jak chcete diskutovat se Čtvrtníčkem a jeho nepovedeným sobem, českým weltmanem James Bond-Trojanem nebo s těmi co tvrdí, že i banku můžete mít rádi, když na vás čučí jen z obrazovky? A tak interaktivní, neřkuli odvážný nikdo není, aby povolil diskusi pod reklamou v televizi či v rozhlase. Našli jste někdy diskusi pod reklamou u on-line médií, včetně iDnes?

 

A tak, kromě toho že se tedy snažíte poučit z mnoha zdrojů, že si přečtete nějaký ten d-test a jinou dostatečně důvěryhodnou analýzu, např. závěry ČOI, víc způsobů jak zjistit jak žít zdravě nemáte.

 

A abychom si nelhali do vlastní kapsy, je tu ještě jeden limitující faktor: naše vlastní kapsa.

Plná peněz, poloprázdná nebo vysypaná...

Je úžasné procházet se všemi farmářskými obchody a trhy. Se stokorunou v kapse. Ovoce, uzeniny, pečivo se na vás jenom smějí... "Kup si mne! Kup si mne!" -  mnohým to zní jako výsměch.

Všimli jste si někdy nakupujících? To jsou ti s poloprázdnou kapsou. Tedy ti, co by mohli být označováni za střední třídu, kdyby ztráta zaměstnání pro ně nebyla katastrofální... Tolik z platu ani střední třída u nás nevyžije bez rapidního poklesu životní úrovně v případě ztráty zaměstnání.

 

Zažil jsem jednu dámičku v supermarketu. Otevřela box s vejci a pečlivě je prohlížela.

"Žádné není prasklé," řekl jsem snaživě.

Dáma mne lehce zpražila pohledem: "Já se dívám, jestli nejsou z Polska, ty JÁ nekupuji," odložila vajíčka a nesla se krámem dál...

S jejím přístupem se vůbec divím, že tam s prominutím, vlezla. Na druhou stranu jí přeji, že má i ve svém pokročilém věku tak vysoký příjem (nebo bohatého manžela střední vrstvy), že si tento způsob nákupu může dovolit.

 

Copak takovéhle se to mluví. Ale co takový starší člověk? Opomíjím záměrně fakt, jak se má taková babička dostat k informaci: jaké kódování země původu má ten který výrobek. Co však opomenout nemohu, je její důchod. Tedy ta kapsa -  vysypaná.

Ano, vysypaná, protože ani z běžného průměrného důchodu (aktuálně 11 337 Kč) vám jiná kapsa nezbyde.

Pokud tedy nemá babička nějakou tu Karkulku...

 

I ta by to asi dnes měla těžké s naplněním košíčku. Nejen zdravě, ale vůbec.

Určitě to totiž není jen můj pocit, že potraviny aj. od nového roku podezřele skokově zdražily. Vím to, neboť v mém věku je jídelníček již poměrně ustálený a k nákupním excesům u mne nedochází. Přesto... vnímám skokové zdražení 20-30 procentní. Zatímco v médiích - ticho po pěšině.

 

Teoreticky nejzdravější je vše vlastní. Přinejmenším víte, co jste si tam dali. Vlastní ovoce a zelenina, vlastní kráva a prasátko, vlastní děti... to už samozřejmě nemístně žertuji. Ale dovedeno ad absurdum, i k tomuto může dojít - čímž nemám na mysli vyženění či vyvdání dětí, adopce a jiné formy osvojení dětí, které bezvýhradně podporuji. Protože dítě bez jakékoli funkční a harmonické rodiny, to je prostě špatně. A kdo jednou zažil děti z dětského domova, ví o jakém smutku na duši mluvím.

 

Zdravě žít tedy neznamená jen jídlo, pohyb, ale i mezilidské vztahy.

A na ty, bohužel, zapomínáme nejčastěji,

Ať je to paní v obchodě převracející vajíčka nebo bloger/ka snaživně vnucující spinnig, dieting, coaching, caching a já nevím jaký - ing.

 

P.S.: A ta kapsa plná? Pardon, zažili jste někdy běžně nakupovat Babiše, Kalouska nebo Zaorálka v hypermarketu?

 

 

 

Ilustrace:  věřím, že není nikdo kdo by neměl rád obrázky Heleny Zmatlíkové.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Faltýn | neděle 13.3.2016 11:00 | karma článku: 23,37 | přečteno: 963x