Losnu nebo Mažňáka?

Milovníci foglarovek už vědí: ano, bude řeč o prezidentských volbách. Ovšem nikoli našich, ale těch amerických. Vybral jsem si spíše drobné perličky, kterými naše média příliš neperlí.

I když, abych nekřivdil - Hospodářské noviny něco málo napsaly. Ale jako blogerovi mi celkově přišlo, že právě tyto drobnosti by chtěly trochu vice pozornosti. Nejsou totiž nezajímavé.

Začít musíme ale jinak.

Jestli si myslíte, že volby v USA jsou o demokracii - nuže tedy: jsou.

Ale.

Vždycky je nějaké ale.

A v zemi kde je modlou "všemohoucí dolar" (jak říká Líza Simpsonová), volby o ničem jiném než o pěnezích nejsou. Zkrátka, kdo chce kandidovat - nemůže být žádný chudák.

U nás kandidujícím na cokoli stačí sehnat bohaté a štědré sponzory. V USA jsou takoví sponzoři velmi ostře sledovaní - protože je to tím i politicky determinuje a zas tolik si byznys nemůže dovolit přicházet o klienty jen proto, že byznys podporoval někoho z kandidátů napravo či nalevo. Té druhé půli by se to totiž vysloveně nemuselo líbit. A konkurence nespí.

A tak se, zejména v Americe, penízky na předvolební kampaně shánějí jinak.

Velmi často jsme se divili, proč prezident Václav Klaus tak rád jezdil na soukromé pracovní návštěvy do Ameriky - ačkoliv v Bílém dome jej oficiálně někdo nepřijal. Inu. jezdil sem dělat přednášky - nebo i přednášková turné. Určitě nedostal tolik co Hillary Clinton a určitě si tím nevydělával na prezidentskou kampaň, jen si, řekněme, přivydělával k důchodu. Hillary Clinton se svými přednáškami na prezidentskou kampaň připravovala velmi důkladně i finančně. Viz např. na iDnes článek "Hillary Clintonová si za přednášku ve škole naúčtovala 300 tisíc dolarů".

Jinou formou jsou nadace. Tady sice nejde o zisk finanční pro politická předvolební klání, ale je to významný pro-voličský marketing. Nadace Hillary Clintonové je v tomto směru vyhlášená. V češtině si leccos múžete přečíst zde, Stejně vyhlášená je i charitativní činnost Trumpova koncernu.

No a v neposlední řadě jde o merchandising. Jde o klíčovou podporu prodeje - v případě voleb prodeje různých upomínkových předmětů připomínajících stranu nebo kandidáta či jeho volební cíle a názory. U nás se v této oblasti poněkud "šetří" - odbyde se to nějakou tou tužkou, brožurkou, vlaječkou, plackou, v lepším případě čepicí. Pravda je, že tyto věci se rozdávají zdarma.

U kandidátů na amerického prezidenta si je můžete koupit.

Hillary Clinton spustila merchandisingovou stránku, kam vedle velkého možností fandovských předmětů, zařadila i minikolekci se vtipným názvem "Grillary Clinton". Zástěra a obracečka se teď dokoce dostaly i do letní nabídky-výprodeje. Hrdě je i zvýrazněno, že je to "made in America".

 

Pravicoví kandidáti jsou samozřejmě konzervativnější. A v merchandisingu mnohem klasičtější - takový má např. Jeb Bush.

 

Nelze opominout pochopitelně "neřízenou střelu" Donalda Trumpa. Ten se, jak známo, příliš ke shánění peněz snižovat nemusí. Ostatně stačí navštívit jeho prestižní stránky. I tak, merchandising typu "Trump For President" je vice než bohatý a na nejedné stránce. Tady máte print screen části jedné z nich, přičemž slabším povahám se omlouvám za onen silně nespisovný výraz na jedné etiketě.

 

Inu, prezidentských kandidátů je dost a dost. Tady je jejich výčet, včetně kandidátky tzv. třetí strany zelených, Jill Stein, o níž se u nás příliš nepíše. Ani ona si ovšem, coby dáma, si příliš servítky v merchandisingu nebere.

Ty prezidentské stránky na Ballotpedia.com doporučuji navštívit. U každého kandidáta máte pečlivě zpracovánu jeho kariéru, kampaň i politické cíle. Je to zajímavé čtení (anglicky).

Dnešní doba je samozřejmě o interakci, médiích a internetu... Takže vedle standardních webových stránek kandidátů jsou Twister a Facebook téměř povinností. A to vedle setkání s voliči v jednotlivých volebních obvodech (ano, to je to mnohokrát zesměšňované podávání si rukou nebo líbání nemluvňat), projevů a mediálních výstupů, včetně tisku a veřejných televizních debat...

A závěrem vám mohu doporučit rozsáhlý článek v češtině, ve Wikipedii: "Volba prezidenta Spojených států amerických". Čtení to rozhodně není nezajímavé.

Autor: Martin Faltýn | neděle 23.8.2015 11:19 | karma článku: 9,01 | přečteno: 328x