- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Mám sousedy.
To by nebylo nic zvláštního, ty má dnes kde kdo. Ani není nic zvláštního na tom, že to jsou u nás již řadu let žijící cizinci. Žijí řádným spořádaným a pracovitým životem. Je tedy zřejmé, že nejsou u nás kvůli aktuálním světovým událostem – ani s nimi nejsou nějak spojeni nebo spříbuzněni.
Podstatné je to, že za tu dobu vychovali dvojčata. Před pěti lety to byli ještě školáci, dnes mládenci studující na specializované střední škole.
A právě s ní byl spojen můj dárek.
Ke knihám přistupuji již od raného dětství svobodomyslným způsobem. Jakmile pochopím, že se nechci a nebudu ke knize vracet – dám jí druhý život, aby udělala radost někomu jinému. A nebo mu přinesla potřebný užitek.
Jak víte, pohybuji se v médiích. I když jsem nyní pracovně neaktivní, neboli ve více než zaslouženém důchodu, mediální svět je pro mne stále svým způsobem koníčkem. Díky posledním aktivním 20 letům jsem se dokonce podílel i na tzv. medálním tréninku a média jsem dokonce několik semestrů přednášel na soukromé vysoké škole.
Ani k jednomu se už nehodlám vracet: tedy k tréniku či přednášení. Nicméně mi z oné doby „zbyla“ bohatá knihovna. Mnohajazyčná.
A jak vidíte, obsahově je knihovna velmi různorodá. Nicméně – toto je fotografie ze stavu jejího stěhování. Celá knihovna vypadá pochopitelně značně plněji, stejně jako její „sestra“, kterou vlastním na jiném místě.
Ano, přiznám se, že mediální základ knihovny pochází z doby cca před deseti lety – tedy z doby, kdy ještě dostupnost určitých oborových informací na internetu nebyla tak dostupná. A v jistých oblastech není dostupná dodnes a jediným možným zdrojem je – KNIHA.
Tady tedy neplatí „Za dobré vysvědčení knihu“ – jako to mnozí z vás znají přinejmenším z večerníčků O klukovi z plakátu.
Kdo chtěl kdysi vědět, musel si zapůjčit či koupit knihu na dané téma. Jako např. Dějiny umění - viz foto.
Z tohoto důvodu se ke mně dostala do knihovny i cizojazyčná kniha o reklamě. Ve své době to byla opravdu zvláštnost. Už nevím z jakého důvodu byla přidělena k prodeji jednomu knihkupectví, které se zabývalo sice také způsobem, jak získat zákazníky – ale to byla ezoretika. S profesionální reklamou a marketingem to nemělo nic společného.
Nicméně kniha zde na mne čekala a dostalo se jí v mé praxi hojného využití.
Teď tedy nastal čas, předat její vědění dál.
Oba mládenci naproti od sousedů se začali věnovat – jako jedni z mnoha – počítačovým oborům. A jejich kroky směřují právě ke grafice, k užitným oborům a médiím.
Nabídl jsem tedy jednomu z nich onu knihu. Pochopitelně zdarma.
(Čímž mimo jiné splácím pro změnu dobré skutky jiných směrem ke mně, když já býval student.)
Obdarovaný knihu chvíli převracel, hodnotil... a jak jsem posléze pochopil: v podstatě na ni zíral jako na zjevení. Evidetnně jejich škola pěstuje maximálně skripta, on-line texty a pdf soubory.
Taková kniha, to bylo pro dotyčného něco jako zjevení a po dlouhé době jsem někoho viděl takto vyvedeného z konceptu.
„To je cizojazyčná kniha,“ pronesl nevěřícně, jako by v ruce držel opravdu něco reálného a ne virtuálního.
Poděkoval, rozešli jsme se a já jsem pochopil jednu věc:
Tak jak pro moji generaci byly knihy něco hmatalelného, potřebného k životu a snad i k dýchání, dnešní mladí lidé žijí především ve virtuální realitě.
Vypněte jim internet a kde budou.
Berte to celé samozřejmě s humorem, ale jak vidno, zjevení mohou na sebe brát nejrůznější podobu – třeba ve formě knihy.
Foto: autor
Další články autora |