Tragická nehoda dvou dívek u Obrnic: Otázky, které vyvstávají
S odstupem jednoho týdne, kdy opadly největší emoce, se ukazuje, že řada otázek zůstává nevyjasněná. Na druhou stranu video, které neustále putuje internetem, dává odpovědi na hlavní otázky, které se týkají příčiny nehody. Nikola B., která řídila, se nevěnovala plně řízení, za jízdy telefonovala, pila (a to dokonce současně najednou), odpovídala na četné otázky sledujících na streamu a taky svůj černý New Beetle proháněla nedovolenou rychlostí, údajně až 180 km/h. Z videa už ale není úplně patrné, jestli při nehodě vůbec brzdila.
Když jsem se bavil s lidmi, kteří měli k nehodě blízko, tak údajně nějaká krátká přerušovaná brzdná dráha na silnici zůstala, otázka je ale, jestli to spíše nezpůsobily pneumatiky tím, jak se dostaly do smyku, protože podle průběhu nehody se vozidlo otočilo a 180 stupňů do protisměru. Nehodu tedy můžeme přičíst nezkušenosti mladé řidičky, příliš rychlé jízdě a nedostatečnému věnování se řízení. Nikol B. bylo pouhých 21 let, v různých částech světa by vlastně teprve dosáhla plnoletosti.
Například v USA stále platí, že do 21 let Vám neprodají ani plechovku piva. Otázkou tedy je, jestli náš systém není vůči mladým a mladistvým až příliš benevolentní. Ano, jistě taky platí, že řidičák je v některých zemích možné získat s určitým omezením již od 16 let, u nás ho může dostat jenom osoba starší 18 let, ale zároveň od tohoto věku může nakupovat alkohol a cigarety a může tedy legálně pít a kouřit. Je tedy otázkou, jestli je to rozumná kombinace, a jestli by se prodloužením věku plnoletosti o rok nebo dva, nepředešlo u mladistvých řadě zbytečných nehod, i když v tomto případě alkohol za nehodou nestál…
Další známou možností je používat omezení výkonu motoru, podobná legislativa platí už dnes u motorek, kdy je podle věku odstupňován i výkon motoru. Nehledě na to, že konstrukční vlastnosti takto malých aut jako je New Beetle ani neodpovídají výkonům agregátů, které je pohánějí. A pokud se takové auto dostane do smyku, je nad lidské síly udržet takto malé auto s krátkým rozvorem a malými koly na silnici. Na videu z nehody, jehož odkaz zde schválně nikde neuvádím, protože si ho každý může najít sám, je taky zřetelně vidět, že spolujezdkyni Nikole V. při nehodě vypnul bezpečnostní pás. A tím se dostáváme obecně k otázkám bezpečnosti a k výrobcům automobilů.
Není od věci připomenout, že automobilový průmysl toho za poslední roky pro bezpečnost aut příliš neudělal. Naopak, jsou například dobře známé kauzy s vadnými airbagy, které nenadále vybuchovaly a zabily několik lidí. Airbagy byly levné a byly montovány s cílem ušetřit, nebo chcete-li více vydělat... Americká Tesla, která vyrábí čisté elektromobily a je v současnosti za GM druhá na světě, alespoň co se hodnoty akcií týče, měla zase u svých modelů problémy se samovzněcováním. A lithiové baterie (jak již dneska všichni díky jistému nepovedenému mobilnímu telefonu od Samsungu víme) hoří velice zdatně.
Díky různým crash testům se rovněž ukázalo, že strana spolujezdce je daleko méně vyztužena než strana u řidiče. Je to proto, že se v těchto testech posuzuje pouze strana u řidiče. Je evidentní, že automobilkám se do bezpečnosti příliš investovat nechce. Je to poměrně drahé a moc se jim to zpátky nevrací a tím pádem se to nevyplácí. Bezpečnější auto s pevnější konstrukcí má obecně delší životnost. Místo toho automobilky hledají nové cesty spojené s elektromobilitou, s downsizingem -přeplňováním nízkoobsahových motorů, které tím pádem mají nejen kratší životnost ale i větší spotřebu, atd., atd.
Zdá se, že lidský život je v tomto byznysu až na posledním místě. Automobilky kvapně vyhlašují, že do budoucnosti už nepočítají s dieslovými motory u osobních aut. Jsou-li diesly tak škodlivé, proč nejsou rušeny nejprve všechny ty nákladní automobily, kamiony, autobusy, lokomotivy, nákladní lodě, trajekty, které se na dopravě podílí mnohem větší měrou než automobilová doprava? Odpověď je celkem jednoduchá, protože při výrobě nafty pro všechny výše uvedené dopravní prostředky zbývá velké množství benzínu, které nikdo nepoptává, a je tak třeba ho zkrátka nějakým způsobem udat, a to i za cenu nižší bezpečnosti, protože jak víme benzín hoří mnohem ochotněji než nafta…
Lidské životy se tak stávají jenom loutkami v rukách všepřevyšujícího a všeurčujícího byznysu. Byznysu, který potřebuje vydělávat za každou cenu a nezastaví se před ničím. Nikola B. byla krásná, mladá dívka, která za svou chybu zaplatila cenu nejvyšší. Její chyba byla v každém případě kardinální, na druhou stranu nejsem si zcela jist, jestli platná legislativa a trend, který je v tuto chvíli udáván, udělaly dost pro to, aby její mladý život byl ochráněn. Tím samozřejmě nemám na mysli záchranné složky, které naopak zaslouží velké ocenění zejména za rychlou a profesionální pomoc.
David Evan
Japonská neděle aneb jak Češi vyloupili domácím Japoncům LOH v Tokiu
Japonská výprava patří na probíhajících Letních olympijských hrách v Tokiu k těm nejúspěšnějším. Přesto se několika českým reprezentantům podařilo domácí závodníky o nějaké ty cenné kovy obrat.
David Evan
Náměstkyně Adama Vojtěcha Vašáková: Proč se Jágr nestal Babišovým "figurantem" očkování?
Náměstkyně ministra zdravotnictví Martina Vašáková tvrdí, že lidé by si neměli dělat testy na protilátky. Babišova dcera si je nicméně udělat nechala, a lékaři jí pro vysokou hladinu protilátek očkování údajně nedoporučili.
David Evan
Šlachtova Přísaha už není trpaslíkem. Pomohou jí Babišovi poradci?
Hnutí Přísaha bývalého elitního detektiva Roberta Šlachty se začala v průzkumech objevovat nad pětiprocentní hranicí nutnou ke vstupu do Sněmovny. S kampaní mu nyní pomáhají i lidé ze stáje Babišova poradce Marka Prchala.
David Evan
Babišův střet zájmů není o navracení dotace na toustový chleba, ale o babišizaci Česka
Střetem zájmů předsedy vlády Andreje Babiše se opět zabýval Evropský parlament a Evropská komise. Podle českých úřadů, které střet zájmů odmítají, to ale vypadá, že v nejhorším případě bude Agrofert muset vracet některé dotace...
David Evan
Profesor Václav Klaus: Reportérovi Českého rozhlasu jsem měl dát pěstí
Profesor Klaus označil středeční rozhovor s reportérem ČRo Krocem za skandální. Podal stížnost jak na Radu ČRo, tak na RRTV. Skandální a nepřiměřená je však především Klausova narcistická reakce, že měl dát redaktorovi pěstí...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě
Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 231
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2017x