Putování s tlustoprdy aneb realityshow obrovského podvodu

  Jde o neuvěřitelnou špinavý byznys a machinaci s lidskou blbostí a důvěřivostí, na které vydělávají podvodníci bez skrupulí. Aby prodali své pilulky na hubnutí, zaštiťují se lží, falešnými vědeckými výzkumy, zmanipulovanými debatami, lživými nabídkami a dokonce i tvářemi, ukradenými cizím lidem… A zákazníkům své produkty nabízejí pod klamavými hesly typu: "Nic neriskujete, protože během 60 dnů od odeslání zboží můžete podat stížnost a všechny peníze dostanete zpět! Vaše rozhodnutí je 100% bezpečné…"        

Šiky zhublých tlouštíků napadají naše domovy. Jsou jako z Bradburyho hororové povídky Zástup, která vypráví o čumilech provázejících autonehody. Jde o stále tytéž tváře, jen situace se mění. Tlusťoši před a hubeňouři po kúře… Své oběti loví vytrvale a nakonec vždycky někoho dostanou.

Jakmile otevřu e-mail, zhublí tlusťoši začnou vylézat. Vykukují na inzertních bannerech – hlavně na Seznamu – a jejich „pasáci“ nejspíš závratně bohatnou, protože absurdních reklam na hubnutí přibývá, přestože jsem o tomto fenoménu už na počátku září publikovala článek na iDNES s názvem Prodejci pilulek na hubnutí manipulují diskuse a kradou cizí tváře. 

 

Co jsem zjistila?

Začalo to spamem, když se vloni před Vánocemi mé oko zastavilo na tvrzení, připomínajícím výsledky totalitních komunistických voleb – 97,6% klientů zhublo po malinových pilulkách 10 kg za čtyři týdny. Perpetuum mobile na hubnutí! Kdo na tohle může skočit?!

Ze zvědavosti odhalit podstatu této tak zjevné pitomosti jsem klikla na políčko „více zde“. Tak co nám to tu vyprávějí? Doručení zdarma a dokonce garantují vrácení peněz, pokud člověk neshodí14 kg. Jak to ověřují? Klikám dál…

 

Falešné weby

Otvírá se webová stránka české verze magazínu Women´s Health. Web vypadá na první pohled velmi solidně. V úvodníku se usmívá sympatická reportérka Helen Hasman, „zabývající se zdravím a dietami“. Solidnost Women´s Health podtrhují další loga, vyvolávající dojem propojení vydavatele webu se čtyřmi renomovanými světovými institucemi, včetně televizní zpravodajské stanice CNN.

                       

Je tu i poutání a odkaz na video z show jakéhosi věhlasného doktora dr. Oze, po jehož pořadu prý byly malinové pilulky okamžitě všude vyprodány. Video však „z důvodu zablokování autorských práv“ zrovna nefunguje, a tak prohlížím lištu elektronického magazínu s obvyklými rubrikami jako Fitness, Láska a sex, Jídlo, Hubnutí, Jóga, Zdraví, Krása a styl. Jenže jednotlivé rubriky se nedají rozkliknout… Všechno padá na cestu, která končí u rádoby výhodné objednávky produktu, případně na článku půvabné reportérky Helen Hasman, která tvrdí, že „na začátku výtažku z malin také nevěřila. Prý ani poté, co se prokousala horami výzkumů. Ale pak se s požehnáním ostatních redaktorek rozhodla udělat ze sebe pokusného králíka a produkt vyzkoušet na vlastní kůži“. A po měsíci bez zvláštní diety a intenzivního cvičení opravdu zhubla o16 kg!!! A navíc – v noci se jí lépe spalo a probouzela se odpočatější!!! Nevěřící kolegyně v redakci Consumer Lifestyles jí začaly závidět, že do toho nešly také… bla bla bla.

 

 

… a už to jede: Přichází rádoby odborné pojednání o tom, jak převratná novinka funguje hned na několika vědeckých bázích: „Výtažek z malin tělo přiměje, aby spalovalo glukózu, neboli cukr, a tuky, zejména v játrech... A druhý účinek je, že zpomaluje uvolňování cukru do krevního oběhu. Když se vám tedy v krevním řečišti nehromadí cukr, nehromadí se vám v těle tuk, protože tuk vzniká právě z cukrů... Když se tyto dva účinky zkombinují, vzniká synergický efekt, kdy dochází ke spalování tuků a k zastavení hromadění tuků, celé je to navíc přirozené a zcela bezpečné."

Konkurenční společnost Wheight Loss dodává i odborné obrázky s výkladem, jak hubnutí funguje pomocí výtažků z tropického ovoce purpura bacca. (Jejich weby také využívají odkazů na pořady dr. Oze – dají se dokonce otevřít a… dietolog Oz v nich zdůrazňuje, že propagované doplňky stravy se musí při hubnutí vždycky kombinovat s pohybem a změnou stravovacích návyků.)

 

 

 

 

 

 

 

Volný přechod ke lživé reklamě

O pár odstavců dál už „nezávislá“ redaktorka Helen Hasman tvrdí, že „společnost Raspberry Ketone patří mezi nejspolehlivější a nejdůvěryhodnější dodavatele doplňků stravy na trhu“ a dodává:  “Při objednávání produktu mi nabídli 100% záruku vrácení peněz a nenutili mě přistoupit na žádné skryté vedlejší nabídky.

Dalším důvodem, proč jsem se rozhodla pro přípravek Raspberry Ketone, bylo, že se jedná o nejkoncentrovanější a nejčistší produkt z Raspberry Ketone na trhu. Měla jsem tak možnost při svém experimentu získat ty nejpřesnější výsledky.“

Je jasné, že novinář by tohle nikdy nenapsal, a tak chci prověřit, kdo ta Helen Hasman vlastně je a o čem opravdu do píše… Vyhledám tedy nikoliv českou, ale originální stránku americké ho magazínu Women´s Health a zjistím, že tam žádnou Helen Hasman nemají…

 

V Googlu pak najdu ještě další českou falešnou magazínovou stránku o Raspberry Ketone na Consumers Inn, kde hlavní titulek hlásá: „Obchody v USA jsou vyprodány.“ A nejen tam! I v Česku! Web tvrdí, že právě teď – a jen a jen teď –  máte jedinečnou možnost koupit si zázračný podpultový trhák díky akční nabídce, jejíž platnost končí v den, kdy na web vstoupíte… A znovu ve stejném znění zase začíná o půlnoci dne příštího znovu (což už se ale nedozvíte. Ani to, že podfuk už v této podobě trvá několik měsíců):

 

Zneužití tváře známé francouzské moderátorky

Průvodkyni stejného typu jako Helen Hasman má i další zázračný produkt pro tlouštíky – Green Coffee, slibující zhubnutí14 kgza měsíc. Hvězdou stránky je česká reportérka Ivana Křižíková. Ani ji nikdo nezná a říká v podstatě říká totéž, co kolegyně Helen Hasman. Jen trochu jinými slovy, ale podle naprosto stejného formálního vzorce.

Také nejdřív nevěřila, nastudovala literaturu, vyzkoušela a omdlela blahem… Ale vypadá sympaticky a její funkcí je zblbnout lidi, udržet je na stránce a poslat je správným směrem! Ať totiž kliknete na kteroukoliv rubriku magazínu, tentokrát se jmenuje Heath Journal, vždycky spadnete na zhubnuté tlusťošky, které vám vnucují pilulky ze zelené kávy…

A teď se podržte! Jenže tady se mi podařilo přesně zjistit, jak se věci mají. Českou reportérku Ivanu Křížkovou znát nemůžete, protože opravdu taková žádná není.

Editoři stránek pro ni ukradli tvář známé francouzské televizní moderátorky Melisy Theuriau.

 

 

 Prodejci Green Coffee, jehož reklamy na Seznamu jednoznačně vedou, se ohánějí doporučením pražského psychiatra Ondřeje Trávníčka. Nejenže neexistuje, ale uvedená tvář ruskému lékaři , který má na internetu v azbuce svou poradnu a stoprocentně vůbec netuší, že je též virtuálně pražským psychiatrem, doporučujícím kávové pilulky na hubnutí.

 

Stejně tak citovaný dietolog Jan Zádamský je Rus, který se jmenuje Alexandr Jevgeněvič Demjanov.

 

 

Dvojití agenti

Ten úžasný megaprodukt Green Coffee, který „objevili vědci z Bostnu a děsí lékaře a dnes propaguje i šestatřicetiletý Pavel z Kladna. Tento „typický“ Čech, co za dva měsíce strhal americký rekord, píše: „Měl jsem pocit, že se moje tělo změnilo v mašinu na spalování kalorií," líčí černooký vousatý svalovec typu italského mafiána na webových stránkách Green Coffee, jak bez diety a cvičení jen s pomocí zrnek zelené kávy zhubl o 24 kilo. „Cítil jsem, jako by se ze mě tuk odpařoval!“

Ovšem pozor! Ššestatřicetiletého Pavla z Kladna, který se také cítil jako spalovací mašina a stejnými slovy líčí, jak se z něj odpařoval tuk ze101 kgna77 kg, používají k propagaci i prodejci produktu Wheight Loss, jenž pracuje na bázi ovoce Purpura Bacca. Jenže tenhle „Pavel z Kladna“ vypadá úplně jinak – chybí mu černé oči i vousy. Nebo že by měli v Kladně stejně zhublé a stejně myslící jmenovce?

Báječným příkladem „dvojitého agenta pro hubnutí“ je Kristina Milerová z Prahy. V Americe se na stránkách Womans´Health chlubí, že zhubla36 liberdíky plodům exotického ovoce Garcinia Cambogia z jižní Indie, zatímco v Praze na inzerci serveru Seznam hubne přes zelenou kávu Green Coffee společnosti AFS z Komorských ostrovů.

 

 

Vylhané diskuse

Stránky jsou plné ochotných tvrzení, jak firmy jsou v pohotovosti 24 hodin, aby svým zákazníkům vše vysvětlili. Vyzývají k vyjádření názorů, aby se lidé mohli podělit o své skvělé zážitky z hubnutí s ostatními. Je to jen další Potěmkinova vesnice.

Přestože kráska na titulní straně říká: „ Zkuste Raspberry Ketone a řekněte nám, co si myslíte!“ žádný příspěvek do diskuse nedostanu a objeví se dokonce hlášení v azbuce, že momentálně došlo k chybě:

Green Coffee je v tomhle ohledu slušnější. Tam aspoň poděkují za zaslání komentáře (i když se samozřejmě také nikde v debatě neobjeví). A u mnoha jiných produktů všechny dodané názory po chvilce automaticky mažou.

 

Pod uměle vytvořenými články na webech tak zůstávají  jen bohaté diskuse „nadšených klientů“. Okatá blondýnka Žaneta Holoubkobá ze stránek Green Coffee mě nikdy nezklame. Každý den vkládá dvanáct minut před mým vstupem na stránky příspěvek, že zázračné účinky bobulek kávy „viděla v televizním pořadu a výsledky ji docela překvapily.“ Zřejmě ale již pětkrát odkládala vdavky, neboť od prosince se návštěvníkům stránek permanentně svěřuje: „Příštím měsíc máme svatbu a moc se mi to bude hodit!!“

Tereza Morozová pod ní zase půl roku čeká na zásilku, protože každých třináct minut, než vstoupím na stránky Green Cofee, tvrdí, že „si to objednala a už se nemůže dočkat“. A Kláru Kováčovou jsem našla na Facebooku pod pravým jménem jako Kristy Mathews a žije v Coloradu, takže pochybuji, že vůbec ví o tom, jak aktivně denně diskutuje s Čechy o celoživotním boji s nadváhou…

Celkem je v diskusi čtyřiadvacet přístupných příspěvků (dalších 683 zmiňovaných komentárů se otevřít nedá) a končí to vždy Eliškou Královou, která vstupuje na stránky Green Coffee pravidelně osm hodin přede mnou, aby zvěstovala světu, že „začala s váhou79 kga právě váží66. Aže ubrala5 cmv oblasti lýtek, stehen, pasu, beder a ramen během 40 dnů a už se pustila do druhé série kúry a cítí se opravdu skvěle.“ Prostě každý den vyskakují ty samé komentáře, jen datum vložení příspěvku se o jeden den posouvá, stejně jako konec právě probíhající mimořádné nabídky, kterou nesmíte propásnout.

Jenže zatímco jsou v diskusích pod inzerovanými produkty pochvalné ódy od stovek údajně spokojených zákazníků, nezávislé weby jsou plné stížností těch naštvaných. Možná vás napadne: Dobře jim tak, neměli být blbí… Neměli, ale to nic nemění na skutečnosti, že jsme svědky podvodů v přímém přenosu. Do soukromí nám totiž vstupují obchodní lháři téměř denně a vždycky nenabízejí jen pitomé pilulky na hubnutí jako Raspberry Ketone, Hoodia Super Slim, Green Cofee, Garcinia Cambogia… Podobnou metodou se propagují přípravky na nárůst svalů s názvem Xtremegain, po jehož „neuvěřitelných výsledcích holky oněmí úžasem“. Kamila Veselá či Petra Divoká mi pravidelně posílají do mailu zaručené přípravky na erekci. (A politikové mají na stejném principu zhotovené své populistické předvolební plakáty... Přestože ze zkušenosti už víme, jak i oni lžou, stejně nakonec podlehneme...)

 

 

Jako přes kopírák a Seznamu je to jedno

Všechny tyto firmy pracují jako přes kopírák stejnými metodami. Když chcete stránku opustit, naskočí dárek, ještě výhodnější nabídka, sleva o 50 procent… Člověku se z toho točí hlava a napadá jej, zda tyhle všechny podobné stránky nevlastní nějaký Vodemort či Fantomas…

Redakci Seznamu jsem na nekalé praktiky jejich inzerenců upozornila a dostala tuto vcelku nadějnou odpověď, že by tlustoprdí rojení alespoň v mém mailu a na stránkách Seznamu mohlo ustat. Ale neustalo. Je to pořád stejné a ukradené tváře mě obtěžují dál.

„Inzerce na Seznamu se řídí primárně

Ústavou a zákony ČR. Podle nich nese plnou odpovědnost za obsah sdělení samotný zadavatel. Inzerentům tyto základní normy dále zpřesňujeme v našich obchodních podmínkách, podle nichž si vyhrazujeme právo odmítnout, pozastavit nebo zrušit zveřejnění reklamního sdělení, pokud je v rozporu s právními předpisy a zákony České republiky a v rozporu s dobrými mravy a etickými pravidly. Děkujeme za nahlášení. Upozornění na klasické spamy jsem okamžitě odreportovala kolegům z e-mailového týmu, neboť spamy opravdu našim uživatelům doručovat do schránek nechceme. Uvedené inzeráty prověříme, a pokud porušují pravidla, budeme adekvátně reagovat.“ 

 

Vyjádření organizace na ochranu spotřebitelů

"Média se dnes zcela účelově brání jakékoliv vlastní odpovědnosti za obsah inzerce, přestože jde o již dávno překonaný výklad práva. Klamání spotřebitele je dnes upraveno právem Evropské unie, plně harmonizovaným ve směrnicích EU a mnohde již také unifikovaným v nařízeních EU. Evropské právo zjednodušené říká, že vůči spotřebiteli je za obsah obchodních praktik odpovědný každý obchodník v tom rozsahu, který lze po něm přiměřeně a spravedlivě požadovat. Je nesporné, že šíření reklamy je obchodní praktikou médií. Je tedy otázkou, co lze médiím klást spravedlivě "za vinu", že do svého inzertního prostoru vůbec vpustí. U přípravků na hubnutí je však ve hře další fakt. Média musejí respektovat, co v obsahu reklamní inzerce právní předpisy ČR a EU již přímo a explicitně zakazují. V oblasti potravin a používání tzv. zdravotních tvrzení (včetně všech tvrzení o hubnutí) evropské nařízení ES č. 1924/2006 – potažmo nařízení Komise č. 432/2012 – dnes již jasně říká, co se může a co se nesmí objevit v reklamách na potraviny a zejména na všechny doplňky stravy. A jsou to právě média, jejichž napadení soudní cestou v této oblasti může způsobit velmi efektivní zasažení nekalých výrobců a distributorů - mnohem efektivnější než žalovat je „po jednom“. Vzít nekalým potravinářským inzerentům jejich inzertní prostor vymáháním nesporné odpovědnosti médií za alespoň některý obsah inzerce, je nepochybně cíl, kterého lze v dohledné době dosáhnout."

MUDr. Jan Vavrečka, předseda spotřebitelské organizace Unicampus o.s., která se specializuje na soudní spory s obchodníky i státními orgány.

 

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Dana Emingerová | pondělí 30.9.2013 8:06 | karma článku: 44,00 | přečteno: 17994x