hoaxy, propaganda aneb multilevel-marketing v praxi

Chceme až příliš měnit svět. Chceme být slyšet a mít vliv. Je jedno kam a jakým směrem svět  nasměřujeme. Základ je, že to uděláme my a všichni to o nás budou vědět. 

  Asi tak bych shrnul trend posledních měsíců nebo snad i let. Buřiči, vůdci, předáci a představitelé názorových skupin dotáhli svůj marketing k dokonalosti. Ano, marketing. Už se nedá mluvit o čisté propagandě. Názorové proudy jsou servírovány přímo na talíř konznumentovi. Zprvu konzumentovi přesvědčenému, posléze konzumentovi, jak já ho nazývám, nekoloniozovanému.Výhoda přesvědčených konzumentů názorových soust je, že se sami stávají nástrojem marketingu. Připomíná mi to trochu devadesátkové pyramidy. S každým dalším stupněm (levelem) se konzument stává více a více neznalým. Avšak pod vidinou zisku (v našem případě pod vidinou naplnění ctižádosti) šíří dále osvětu a propagaci proudu, jemuž podléhá.  Má naučené argumenty a protiargumenty. Má do písmene zmáklé obhajoby svého počínání a přesně ví jak „zjednodušeně“ funguje svět. 

 

 Se ztrátou či diskrétností kritického myšlení se podhoubí pro takový model politického nebo sociálního  „marketingu“ jen a jen rozrůstá. S rozmachem internetu a sociálních sítí a vůbec rozmachem virtuálního šíření informací a  „žití na síti“  taktéž.  Co je ovšem největším garantem úspěchu zasívání mezi společnost dané názory, nálady a potřeby? Je to sám člověk, jeho neutuchající zlost, závist, malichernost a poddajnost. Lidé trpí komplexy, které otravují mysl a nedávají tak prostor průchodu vlastním myšlenkám a tlumí potřebu přemýšlet o věcech v širších souvislostech.

 

 Nechci se pouštět do rozboru jednotlivých skupin či názorových proudů, ale chtěl bych (neb i já do jisté míry trpím ctižádostí a rád bych změnil svět) pouze poprosit tebe, tebe, a ano, i tebe.Přemejšlej, než něco pošleš dál, než něco zasdílíš, než něco vypustíš z huby. Můžeš tím spoustě lidem ublížit a můžeš svět naopak posunout hodně dozadu. Internet je mocná zbraň. Ale především je to ohromná studnice informací. Je třeba je filtrovat. Než někdo začnete namítat, že máme zkorumpovaná a ideová média, zaplacené novináře americkými či ruskými agenty, že vám všichni lžou, zkuste sami chvíli přemýšlet, kolikrát jste někomu vylíčili něco, co jste kdesi slyšeli a absolutně nevíte, zda je informace podložená. Je to taky lež. Takže ty, ty a dokonce i ty: dejte si tu práci s uchopením informace, její analýzou, a až si budete naprosto jisti, pošlete ji dál. Rozmyslete si důsledky svého počínání a pokud opravdu chcete měnit svět, začněte u sebe.

 

 Nakonec jsem přemýšlel, jaký citát by nejvíce vystihoval to, o čem jsem psal. Nad Einsteinem i Honoré de Balzacem zvítězil můj oblíbený Karel Čapek

 

 Statečnost intelektu, to nejsou vážné názory, to je odvaha pořád myslet.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Eduard Málek | středa 17.2.2016 14:29 | karma článku: 12,65 | přečteno: 980x