Uber: inovace jako cesta k ekonomickému růstu
Vážený pane prezidente,
děkuji za Váš dopis se stanoviskem ke společnosti Uber. Kontakt a výměna názorů se zástupci různých zájmových skupin jsou pro moji práci vždy velmi důležité. Jako náhradní členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu sleduji problematiku Uberu s velkým zaujetím a jsem proto ráda, že se na mne v této záležitosti obracíte. Váš dopis jsem pečlivě prostudovala, a i když se s argumenty Vaší asociace ne zcela ztotožňuji, Vašim obavám rozumím. Společnost Uber bohužel skutečně naráží v mnoha ohledech na rigidní regulatorní prostředí, ve kterém působí, a které ji tak nedobrovolně tlačí do zóny šedé ekonomiky.
Můj osobní názor na společnost Uber, už jen z mojí komunikace na sociálních sítích, však pravděpodobně již znáte. Jako poslankyně s dlouholetými podnikatelskými zkušenostmi jsem velkým podporovatelem start-upů, kreativních řešení a inovativních technologií, ve kterých vidím naši budoucnost. Během sledování celé kauzy Uber a v reakci na vyvolání vlny nevole napříč Evropou mi tak vyvstává zásadní otázka: Co bude Evropa bez inovací a nových aplikací? Jdeme vstříc vývoji nebo proti němu?
Společnost Uber bychom měli vnímat spíše jako příležitost k nastolení zdravé konkurence, která může motivovat jednotlivé subjekty v odvětví ke zlepšování svých služeb a být tak přínosem zejména pro samotného spotřebitele. Domnívám se, že vzdor vůči inovacím a moderním technologiím je v tomto případě nejen krátkozrakým, ale i neefektivním řešením, jež povede pouze k podlomení ekonomického růstu.
Společnost Uber ve velké části svých aktivit operuje na principu tzv. sdílené ekonomiky, která se stává v poslední době stále rostoucím a oblíbenějším fenoménem, a kterou já vnímán velmi pozitivně. Nejen že zvyšuje konkurenceschopnost, zlepšuje flexibilitu trhu práce, ale také umožňuje spotřebitelům větší možnost volby. Vášnivá debata, která se o této mobilní aplikaci v poslední době vede, je tak v širším smyslu debatou o podstatě celé sdílené ekonomiky. Ať už se jedná o aplikace v oblasti osobní přepravy, pronájmu bytů nebo sdílení hudby - digitální technologie budou ovlivňovat náš každodenní život v čím dál větším měřítku. Stávkováním ani pokusem o uvalení zákazu tomuto přirozenému vývoji inovativních služeb nezabráníme.
V čem tedy spatřuji hlavní výhody Uberu z pozice politika i zákazníka? Tato služba výrazně přispívá k řešení situace přetížené dopravy ve městech. Díky principu tzv. spolujízdy výrazně snižuje počet aut na silnicích a motivuje zákazníky k využívání efektivnějšího a zároveň šetrnějšího způsobu dopravy. Pro cestující je tak Uber zajímavou alternativou, jak se pohybovat po městech. Mimoto je také zdrojem nových pracovních příležitostí. Pro uchazeče o zaměstnání, který vlastní vozidlo, může být Uber významným zdrojem příjmů. Pro ty, co si chtějí pouze přivydělat, zase zajímavou alternativou výdělečné činnosti s velmi flexibilní pracovní dobou.
Ve svém dopise často zmiňujete problematiku bezpečnosti zákazníků a daňové záležitosti. K těmto oblastem jsem se proto snažila zjistit co nejaktuálnější informace. Z mého úhlu pohledu je systém poskytování této služby dostatečně transparentní. Veškeré informace o jízdě, trase, řidiči, vozidle a hlavně také i ceně jsou zákazníkovi známy ještě před zahájením jízdy, což mu dává leckdy větší jistotu než v případě klasických poskytovatelů taxi služby. Jsem také velkým podporovatelem bezhotovostního systému platby, který umožňuje mnohem pohodlnější, transparentnější a lépe dohledatelné transakce než tomu většinou bývá v případě klasického bločkového systému, a tím pádem také lepší kontrolovatelnost. Podle posledních informací, co se daňové otázky týče, musí nyní (do poloviny února) všichni partneři z řad řidičů předložit společnosti Uber doklady potvrzující jejich registraci k placení DPH. V opačném případě nebudou moci tuto mobilní aplikaci nadále využívat. Věřím proto, že se situace vyvíjí správným směrem.
Jak jsem již na začátku zmínila, rozvoji inovativních technologií bohužel brání rigidní regulatorní prostředí. Současný digitální svět se vyvíjí tak dynamickým rytmem, že na to současná právní úprava nestačí reagovat a neumí tyto nové modely podnikání definovat. A to musíme napravit.
Jak správně zmiňujete, problematikou Uber se nyní zabývá jak Evropská komise, tak i Evropský soudní dvůr, kteří by měli rozhodnout, zda na Uber pohlížet jako na přepravní službu nebo spíše jako na poskytovatele digitální platformy. Od toho se pak bude odvíjet podoba regulace. Na verdikt si tak budeme muset ještě vyčkat. Pevně však věřím, že se podaří najít správnou rovnováhu mezi podporou inovativních řešení a zajištěním bezpečnosti spotřebitelů.
Se srdečným pozdravem,
Martina Dlabajová
Martina Dlabajová
EU nezastaví šíření pandemie COVID-19, ale vytáhne naši ekonomiku z bryndy
Proč je dobré být součástí EU i v době pandemie koronavirové nákazy? Co unijní instituce mohou udělat, aby pomohly zastavit šíření nemoci? A co už se zvládlo?
Martina Dlabajová
Kreativitou proti robotům aneb jak si nenechat vzít práci
Budoucností českého průmyslu jsou roboti. S touto předpovědí se v posledních letech setkáváme stále častěji. Česká vláda odhaduje, že v roce 2029 zmizí 700 tisíc pracovních míst, které si na účet připíše právě automatizace.
Martina Dlabajová
Brexit může zasáhnout i české studenty
Zatímco v Londýně pokračují bezvýsledně debaty o tom, jak a kdy by měla Velká Británie opustit EU, Evropská unie se musí připravit na všechny možné scénáře, včetně tzv. tvrdého brexitu bez dohody. Situace je totiž stále nejasná.
Martina Dlabajová
Že nám vezmou nám roboti práci? Nestrašme zbytečně lidi.
Roboti, kteří pracují i myslí za lidi. Otázky zdanění a pojištění robotů, i jejich etická a právní odpovědnost. Témata, která možná stále ještě znějí jako sci-fi, přesto o nich často slýcháme a téměř denně o nich diskutujeme.
Martina Dlabajová
Konec kutilů v Česku? EU má spadeno na flexibilní pracovní úvazky.
Výborem Evropského parlamentu pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL) prošla nová pravidla, která ve svém důsledku mohou vést nejen k neúměrným zásahům do pracovních trhů jednotlivých členských zemí EU včetně toho českého.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Green Deal nikdo nezmění. Vnímejme ho jako příležitost, radí Pavel Telička
Premium Česká republika slaví 20. výročí vstupu do EU. Pavel Telička tehdy český vstup v Bruselu...
Von der Leyenová s kampaní navštívila Prahu, na Národní třídě si natočila pivo
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v souvislosti s předvolební kampaní Evropské...
Co mírová konference v Čapím hnízdě, napadla Černochová Babišovu kritiku
Ministryně obrany Jana Černochová ostře reagovala na kritiku české muniční iniciativy pro Ukrajinu...
Opilý řidič kličkoval Brandýsem. Čtyři tisíce pro každého, uplácel pak policisty
V druhé polovině dubna zastavila policejní hlídka kličkující a pomalu jedoucí auto. Cizinec, který...
Prodej pozemku s chatkou, 602 m2, Konárovice
Konárovice, okres Kolín
2 290 000 Kč
- Počet článků 14
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 528x
Mými hlavními tématy jsou podpora podnikatelů a podniků, kreativní průmysly, věda a výzkum a profesní růst a motivace mladých lidí.