Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podvod jménem elektrická auta

Bude po aférách Watergate a Dieselgate následovat i Electrogate? Elektromobily produkují škodlivé částice stejně jako benzinová vozidla, nejsou ani tak úsporné a podle mnohých odborníků rozhodně nezachrání planetu.
Ostavené elektráčky na dlouhé desítky minut...

Před více než 20 lety ve Velké Británii vyhlásili nový systém zdanění automobilů, který zvýhodňoval vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého, skleníkového plynu, který přispívá ke globálnímu oteplování. Dieselové vozy jsou obvykle úspornější a mají nižší emise, a proto byly označeny za ekologičtější a levnější variantu. Za deset let se počet nafťáků na britských silnicích zvýšil čtyřnásobně. Británie samozřejmě nebyla sama. Vlády všech bohatších zemí ve snaze být považovány za stále ekologičtější prosazovaly stejnou politiku v oblasti daní z automobilů nebo snižování cla na naftu.

Až mnohem později se ukázalo - ačkoli to v oboru nebylo žádným tajemstvím - že dieselová auta vypouštějí také větší množství jiných znečišťujících látek, oxidů dusíku a pevných částic, které poškozují kvalitu ovzduší a lidské zdraví.

Dnes je nafta sprostým slovem a mnoho zemí trestá řidiče dodatečnými poplatky za dopravní zácpy a clem na auta.

Nyní tady máme deja vu. Pod heslem „zachraňme klima“ se vlády řady zemí snaží mimo jiná opatření ukončit využívání aut s benzinovým a naftovým motorem. Například zmíněná Británie od roku 2030 zakazuje prodej nových vozidel na fosilní paliva. Stejně jako kdysi vychvalovala výhody dieselů, nyní nám tvrdí, že budoucností jsou elektromobily - a zásadní řešení klimatických změn.

Elektromobily jsou tlačeny tak vehementně, že se zamlčují naprosto zásadní věci. V první řadě to, že elektromobily nejsou pro mnoho lidí řešením, a to z mnoha praktických důvodů. Patří k nim počáteční náklady, omezený dojezd, doba potřebná k nabití baterií, nová infrastruktura potřebná pro dobíjecí stanice a další energie potřebná k jejich napájení. Nedávno se navíc objevila zpráva v časopise Nature, která naznačuje, že vzhledem k tomu, že elektromobily jsou těžší než ostatní auta, budou při dopravních nehodách pravděpodobně zabíjet více cestujících v jiných vozech.

Snad nejšílenější ale je, že brutální nárůst elektromobilů nedává smysl ani z toho klimatického hlediska. Přitom právě proto jsou elektromobily tlačeny dopředu. Kefalín s majorem Terazkym by si mohli znovu popovídat o tom, co je to absurdní.

Elektromobily k zastavení změny klimatu totiž přispějí jen mizivě. Jejich výroba je totiž emisně hodně problematická, zejména kvůli bateriím. Ty navíc nevydrží příliš dlouho a bude potřeba je měnit. Navíc, elektromobily sice nevypouštějí škodlivé částice z výfuků, ale o to víc z brzdového obložení, pneumatik a povrchu vozovky, protože jsou kvůli bateriím mnohem těžší.

I přesto se do elektromobility sypou miliardy, ať už na různých dotacích, které navíc čerpají téměř výhradně bohatí, protože chudší lidé na elektromobil ani s dotací nemají. Ze studie amerického Národního úřadu pro ekonomický výzkum vyplývá, že téměř všechny dotace na elektromobily dostává 20 % nejbohatších, pro které koupě dalšího auta nepředstavuje žádnou velkou oběť. Kromě toho 90 % majitelů elektromobilů má také vozidlo na fosilní paliva, které používají na delší cesty.

Další černá díra je výstavba infrastruktury, tedy nabíječek, kabelů k nim atd. Podle některých odhadů činí celosvětové náklady na vybudování potřebné infrastruktury 6 bilionů dolarů. To znamená asi 130 bilionů korun. Pro představu to je český státní rozpočet asi na 70 let.

Lidé budou brzy nuceni kupovat si auta mnohem dražší, než dneska. Jejich masivní nasazení bude navíc znamenat zvýšení spotřeby elektřiny, které přitom bude podle všeho míň a míň, nebo bude k dispozici jen v době, kdy bude svíti slunce a foukat vítr.

A co to všechno tedy přinese klimatu? Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje, že pokud všechny státy dosáhnou svých ambiciózních cílů v oblasti zvyšování počtu elektromobilů, sníží v tomto desetiletí emise CO2 o 235 milionů tun. To podle standardního modelu klimatického panelu OSN sníží globální teplotu do konce století přibližně o jednu desetitisícinu stupně Celsia (0,0001c).

Tomu říkám poměr cena výkon.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Alexandra Dítětová | čtvrtek 10.2.2022 8:00 | karma článku: 43,23 | přečteno: 2451x
  • Další články autora

Alexandra Dítětová

U Bidena vyhrál pragmatismus nad idologií

Americký prezident Biden pořádně naštval ekologické aktivisty. Schválil totiž projekt těžby ropy na Aljašce. Prý se chová v rozporu se svými sliby.

14.3.2023 v 9:52 | Karma: 30,65 | Přečteno: 568x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alexandra Dítětová

Gretě vadí už i větrníky. A to je dobře

Švédská klimatická aktivistka Greta Thunbergová s dalšími aktivisty zablokovala vchod do norského ministerstva energetiky. Vadí jim totiž stavba větrných elektráren na území tradičně využívaném domorodými pastevci sobů.

28.2.2023 v 9:42 | Karma: 40,10 | Přečteno: 5277x | Diskuse| Společnost

Alexandra Dítětová

Plast, nebo CO2? Co lidem škodí víc?

Plasty jsou všude, včetně mateřského mléka a krve. Oteplování zastavit nedokážeme, ale s plasty bychom si nějak poradit mohli.

14.2.2023 v 8:34 | Karma: 27,88 | Přečteno: 420x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Alexandra Dítětová

Falešný jásot nad koncem ruského plynu

Dobrých zpráv není nikdy dost. ČR v loňském roce snížila svou závislost na ruském plynu z původních 97 % na aktuální maximálně 4 %, napsala na Twitteru Markéta Pekarová Adamová. Máme skutečně důvod jásat a tleskat?

2.2.2023 v 11:42 | Karma: 47,10 | Přečteno: 8888x | Diskuse| Společnost

Alexandra Dítětová

Kdo pojede na dovolenou pod větrníky?

Téma, které stojí mimo pozornost: Kolik lidí chce trávit dovolenou vedle větrné elektrárny? Jak vůbec změní vnucení občasných zdrojů energie (OZE) vzhled krajiny?

16.1.2023 v 8:00 | Karma: 35,77 | Přečteno: 882x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

Útočník v metru ve francouzském Lyonu zranil nožem tři lidi

26. května 2024  17:33

Tři lidé utrpěli zranění při útoku nožem v metru ve francouzském městě Lyon. Policie zadržela...

Antikoncepce emancipovala ženy, snížila i počet rakovin, říká onkogynekolog

26. května 2024  17:24

V roce 2030 bude podle onkologů rakovina nejčastější příčinou úmrtí v Česku. V oblasti...

Další let hrůzy. Turbulence zranily v letadle z Dauhá do Dublinu 12 lidí

26. května 2024  16:29

Dvanáct zraněných si v neděli vyžádaly turbulence v letadle společnosti Qatar Airways z Dauhá do...

V celém Česku hrozí silné bouřky, meteorologové varují před větrem a kroupami

26. května 2024  10:54,  aktualizováno  16:24

Silné bouřky hrozí v Česku i v neděli odpoledne. Za krátký čas může napršet i přes 25 mm vody,...

  • Počet článků 147
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3100x
Normální holka, co putuje světem, má ráda přírodu a slušné lidi. Svět je malý cirkus, který je třeba pochopit a vybrat si pro sebe to nejlepší.

 

www.mojezelena.cz

 

Seznam rubrik