Chiptuning: Legální brutální emise s posvěcením státu
Kamarád si koupil klasický sen českého řidiče dvoulitrovou Octavii v TDI. Vždy jezdil v benzínu a naftu míjel. Samozřejmě po nějaké době zjistil, že auto jde načipovat za účelem zvýšení výkonu a v zásadě existují dva způsoby jak to udělat. Na trvalo, přepsáním uložené mapy v palubním počítači ECU (Engine Control Unit), nebo za použití tzv. krabičky, která je připojena na diagnostický konektor auta OBD-II (On-Board Diagnostics) a ECU ovlivňuje komunikací ECU s nejrůznějšími čidly po sběrnici CAN (Controller Area Network).
Obě metody byly u nás vždy nelegální, protože obě vedly a vedou k vysokým emisím. Zvýšení výkonu ve skutečnosti funguje tak, že úpravce zvýší plnící tlak a množství nafty, kterou vstřiky dopravují do válců, díky čemuž vzroste točivý moment a je k dispozici v nižších otáčkách. Současně s tím úpravce sníží množství výfukových plynů, které se přes ventil EGR (Exhaust Gas Recirculation) vrací do sání motoru (snižují se tím emise), čímž se zvyšuje ve válcích teplota a tlak (chladnější vzduch umožnuje lepší hoření), protože výfukové plyny jdoucí z motoru mají až 900°C, kdežto okolní vzduch bude mít teplotu řádově zcela jinou.
Všichni úpravci tvrdí, že emise budou stejné nebo nižší, nemluví ale o emisích oxidu dusičitého (NO2) a oxidu dusnatého (NO) (emisní normy EU je nazývají společně jako emise NOx), ani o CO2, ale pouze o kouřivosti. Oxidy dusíku mají přitom přímou souvislost se zdravotními problémy, kterými jsou různé druhy astmatu u dětí, předčasná úmrtí způsobená dlouhodobou inhalací znečištěného ovzduší s následkem srdečních chorob, chronická obstrukční plicní onemocnění, rakovina plic a nebo plicní infekce.
Tak a teď se dostávám k něčemu pro mne zcela nepochopitelnému. Ministerstvo dopravy, Odbor provozu silničních vozidel za lidový cca milion korun a více, vydá Rozhodnutí o schválení technické způsobilosti hromadných přestaveb v podstatě kde komu, kdo má peníze a vzorové auto, na kterém doloží, co a jak bude upravovat. Žadatel má následně zákonem povolené změny výkonu a průběhu točivého momentu motorů pomocí dodatečných softwarových úprav řídících systémů motoru až o 20% směrem nahoru. Upravovat se mohou vozidla s emisními normami EURO 3 až EURO 6.
Zásadní problém vidím v tom, že vozidla nemusí ihned po absolvování na měření emisí CO2 a NOx někam, kde úpravy zvané chiptuning nedělají, ideální by bylo pracoviště ministerstva, které nebude nijak ovlivnitelné a to myslím finančně jako úplatek. Stále je totiž možné na STK a emisích přes všechna bezpečnostní opatření projít s autem, které emise a ani technický stav nesplňuje.
Jako ideální bych viděla zavedení a to okamžité, pomocí vládního nařízení, kontrolování emisí pomocí zátěžového měření přímo v dopravě dle nové normy RDE (Real Driving Emissions), která jen tak po česku očůrat nejde. Naftová auta totiž v současné době při měření emisí mají kontrolovánu pouze kouřivost, nic jiného se tam neměří....ani CO2 ani NOx.
K čemu to měření emisí tedy je?
K zisku vlastníků stanic STK, které nově musí mít i měření emisí, bez nichž na STK nesmíte. Že je to dobrý kšeft a chtěli byste mít vlastní STK? Zapomeňte, je to uzavřený kruh, skoro se vnucuje napsat slovo kartel, či přímo mafie, podpořená zákony a lidmi na ministerstvu dopravy, kteří rozhodují o udělení licence a to až poté co nějakou stanici STK postavíte, zkolaudujete a najmete zaměstance :-D Bližší podrobnosti ani nechtějte vědět a o svém vlastním STK bez velkých startovacích peněz ani neuvažujte.
Jsou východiskem elektrická auta? Na to se podívám příště, pěkné čtení to nebude. A na úplný závěr snad jen malý dovětek o tom, že Mercedes od letošního roku prodává všechny své naftové modely s platnou emisní normou EURO 6d, která vstoupí v platnost na území EU až 1.1.2020. Je vidět, že elektrická auta nepotřebujeme a že pořádné motory mohou být i ekologické a přitom výkonné, jak je patrné z grafu dole, kde jsou emise NOx u zahřátého motoru defacto nulové.
Alexandra Dítětová
Bojíte se víc oteplování, nebo zimy?
Docela by mě zajímalo, jak by dopadl takový průzkum veřejného mínění. Ale vlastně jsem si celkem jistá, že by souboj strašáků logicky a drtivě vyhrála zima. Tedy u lidí. U některých politiků mám pochybnosti.
Alexandra Dítětová
Může za požár změna klimatu, nebo aktivisté?
České Švýcarsko hoří. Důkaz změny klimatu, křičí ekoaktivisté. Jiné hlasy naopak za viníky označují právě aktivisty, kteří roky blokují boj proti kůrovci.
Alexandra Dítětová
Rakousko je ukázkou falešné zelené cesty
V Rakousku před časem přestavěli poslední uhelnou elektrárnu na plyn. Teď se Rakušané bojí, že plyn nebude, takže ji zase budou přestavovat zpátky na uhlí. Takhle to dopadá, když se k ekologii přistupuje falešně a pokrytecky.
Alexandra Dítětová
Koupím uhlí a plyn. Zn.: Odkudkoli
Inzeráty tohoto znění si nyní obrazně řečeno podává spousta evropských států. Neřeší emise, režimy, lidská práva ani cenu. Cíl je, aby byla elektřina, teplo a palivo pro průmysl. Existuje lepší důkaz chybné energetické politiky EU
Alexandra Dítětová
Energetická budoucnost, nebo slepá ulička?
Skupina sedmi rozvinutých průmyslových zemí G7 chce do roku 2035 vyrábět elektřinu převážně z uhlíkově neutrálních zdrojů. Prohlásil německý ministr hospodářství Robert Habeck. Zatím to spíš připomíná rčení: Slibem nezarmoutíš.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad
Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...
Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico
Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...
SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby
Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...
- Počet článků 147
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3118x
www.mojezelena.cz