Děkujeme za pochopení.
R95o86b32e83r16t 72M90á90s41l94o
Karma a souhlas a s Vašimi názory též. Nicméně v té knize vidím jednu zásadní chybu. Ta hierarchie není:
jedinec - rodina - kmen (obec) - národ (stát) - lidstvo
ale je (viz Huntington):
jedinec - rodina - kmen (obec) - národ (stát) - civilizační (kulturní) celek - lidstvo
Je to o tom, co si člověk představuje pod pojmem "my". A určitě v jisté úrovni abstrakce je mezi "my, Češi" a "my, lidstvo" ještě mezistupeň "my Západ". A mimochodem právě tento mezistupeň v této době nabývá na důležitosti. Další civilizační celky jsou třeba: pravoslavný, islámský, konfuciánský (čínský), hinduistický, ... A pro civilizační celek platí mnoho zde citovaných věcí: Jsou to komunity spojené svazkem loajality, společná historická paměť, identifikace s předky, starost o příští generace, ... a schopnost se obětovat pro tento celek. (Třeba Ti mnohokrát opakovaní Poláci u Vídně)
Chápu, že spisovatel z Izraele na toto mohl zapomenou, protože zrovna u židů (a pak ještě u Japonců) se civilizační celek překrývá s národem (všichni židé jsou Hebrejci). Ale u jiných civilizačních celků to tak rozhodně neplatí. Proto jsme si určitě blíže třeba s Němci než s Rusy (i když by si někdo třeba z důvodu jazyka mohl předpokládat něco jiného).
A obávám se, že právě u takovéto knihy je poměrně důležité si (jakožto Čech) uvědomit, kdy autor myslí "my židé" a kdy "my Hebrejci". Protože u nás je mezi "my Češi" a "my západní křesťané" (dědicové říše Západořímské) obrovský rozdíl. A touto optikou je se pak potřeba dívat třeba i na "strhávání zdí" (protože zdi mezi národy jsou proti zdem mezi civilizačními celky ještě velmi nízké) a odpovídat si na otázky typu "Jaké je naše místo v rámci našeho civilizačního celku?" (Podle mne okraj Západu daný geografií a jazykem a nikdy nás jako jádro brát nebudou), atd...
Zkuste pak Huntingtonův Střet civilizací, stojí to za tu námahu s tisícovkou hutných stran. Pochopení uspořádání světa je tradičně obtížné, ale teorie civilizačních celků to dost prosvětlí.
J76a17n 97Ř48e33h16á74č56e50k
Díky za rozšíření.
Ono těch mezistupňů by se dalo najít více, třeba mezi národem a obcí. U nás máme Čechy a Moravu. V Británii Anglii a Skotsko atd.
Ale ta civilizační, kterou uvádíte, je pro geopolitiku skutečně fundamentální.
M49i79c17h42a12l 97Š40t47o26s25e16l
Ano. Stejným směrem se ubírají i moje myšlenky. Zatím jsem je neuměl tak dobře popsat, takže děkuji za blog.
J20a13n 89Ř48e12h44á80č98e97k
moje myšlenky se přidávají
(kdo chce ubrat, musí nejdřív přidat)
J69a91r37o13m40í95r 96Š39i51š75a
Lidstvo je neutopí ve svých myšlenkách, ale v třískách stromů co pokácí a v odpadu co vyprodukuje a neni moc, která by to zastavila...nadávno jsem se dočetl, že plasty byly nalezeny i na dně Mariánského příkopu. Už neni místo, kde by se nedaly očekávat. To jdou všechny filosofické úvahy tak trochu stranou.
J35a87n 38Ř96e33h51á87č53e29k
Jo, v Pacifiku už má jedna oblast koncentrace odpadků i svoji wiki stránku
J85o75s35e74f 75P34o84t72r
Hned po té knize budu pátrat.
Ale když už se o některých problémech zmiňujeme, nedá mi, abych si nevšiml poznámky pana Josefa Prouzy:
" Podstata je stále stejná: zpřetrhat vazby s pamětí, tradicemi, zvyky, kulturou, vírou, jazykem, určitým typem vzdělanosti a nakonec i s prostým selským rozume"
Jde totiž o to, že naše společnost, česká, ale v menší míře i evropská tímto procesem procházíme a to dobrovolně. Ze začátku byla diktatura, vše staré musí být zničeno, my jsme nový dokonalý život, a jsme jen věda,to co děláme je jen věda. Diktatura byla nakonec odfouknuta na smetiště dějin, ( po sobě nechala špínu, nepořádek, poloprázdné obchody, zadrátované hranice, 100 milionů mrtvých ...)ale ty myšlenky a idee jsou živé a ničí vše co bylo před tím.
Když se na toto téma s někým bavíte odpoví vám : "věda to přece všechno dokázala"
J27a59n 45Ř88e35h75á57č79e57k
Dějiny nejsou lineární. Občas se stane, že společnost sejde z cesty a pak se k ní holt musí vrátit trním. Co není udržitelné, to se neudrží.
J27o60s77e54f 33P79r78o15u86z98a
Opět výborný blog, Jene. Rezonuji, podepisuji, atentátně schvaluji, Hazonyho i Honzonyho názory. Začínám vážně přemýšlet o tezi, že souznění v rovině humoru a satiry (kterého si až obsesivně užívám v našich polemikách pod články z našich per) ústí v souzvuk filozofický a politický (či naopak?). Snad to nedojde až do integrální výměny manželek
J22a79n 26Ř75e98h82á51č23e85k
Političtí komentátoři se shodují, že vytvoření mediálního impéria P-Ř brání neslučitelné názory na problematiku informační entropie, jakož i nevyjasněné reparace ohledně poškození Schrodingerovy velryby spolkem Planckton. Přesto pokračují bilaterální jednání za účelem posouzení možností spolupráce v oblasti falšování dějin, matení čtenářů a vymýšlení absurdit.
M74a38r34i85e 16Š13í65p60k62o32v97á
Díky moc, Honzo, za tento blog.
Velmi mě zaujala pasáž o předávání kulturního dědictví v rodině. S tím se naprosto ztotožňuji. A ostatně i s tvými názory v blogu.
J74a62n 35Ř45e39h90á36č56e82k
Angličtina na to předávané dědictví má dokonce speciální slůvko "heirloom", i když se obvykle vztahuje na věci materiální...
M29i30c90h62a89l 15S11e89d89m95í39k
Jazyková poznámka: Předpokládám, že máte k dispozici anglický originál, do češtiny zatím nebylo přeloženo. Nationalism lze přeložit jako nacionalismus nebo vlastenectví. Vlastenectví je hodnoceno (zatím) kladně; nacionalismus je cimrmanovsky řečeno vlastenectví, které si trochu zapřehánělo, a je hodnocen negativně. V angličtině dva různé termíny analogické k češtině nejsou. Překlad názvu knihy by podle mne měl být Ctnost vlastenectví. Úryvky z knihy to dokládají.
J47o47s36e55f 15L92e74i70n51e66r
Ale jsou. Vlastenectví je Patriotism.
J29a26k82u87b 33R58o53t80h
Nacionalismus je umělý konstrukt, přizpůsobený potřebám a okolnostem doby. Viz JG Herder. Je umělý a zhovadilý stejně, jako komunismus. A oba tyto konstrukty stojí za neuvěřitelnou spoustou zla. A jen jurodiví nacionalisté tvrdí, že nacionalismus=vlastenectví. Není.
J46o18s56e93f 39P65r54o47u70z94a
Přímo v článku je výslovně upozorněno na to, že němečtí “nacionalisté”, i když si výraz ‘nacionální’ dali přímo do názvu strany, jimi ve skutečnosti vůbec nebyli, byli (i podle mého názoru) imperialisté. Zrovna tak jako nacionalisti-vlastenci (se slovíčky netřeba žonglovat) vůbec nebyli komunisti se svým proletářským internacionalismem. Totalitě naopak velice vadí v podstatě všechny atributy nacionální - jazyk, tradice, území, soubor uznávaných hodnot, pravidel, chcete-li sdílených rituálů, a samozřejmě rodina jako pevnost proti módním politickým vichřicím a brzda úspěšného budování těch či oněch “věčných říší”. Za “neuvěřitelnou spoustou zla” nestojí lidé milující a ztotožňující se se svou rodinou, komunitou, národem, státem, ale právě jen ti, co všechny tyto hodnoty popírají, protože s nimi “světlé zítřky” budovat nelze vůbec nebo jen s obtížemi a za pomoci rozsáhlých represí.
- Počet článků 402
- Celková karma 19,59
- Průměrná čtenost 920x