Recenze minisérie Matematika zločinu - 70 %

Neprávem odsouzený mladík dostane díky pochybnostem o správnosti znaleckého posudku možnost prokázat svou nevinu. V jeho cestě za svobodou mu podají pomocnou ruku neúnavná novinářka a matka milující ho až za hrob.

To uvidíme v nové kriminální a dramatické minisérii podle skutečných událostí z produkce Voyo o jejíž režii se postaral známý seriálový slovenský režisér Peter Bebjak. V hlavních rolích se představí Jan Nedbal, Lucie Štěpánková, Zuzana Bydžovská a Jiří Bartoška.

Tento příběh se skládá z několika dějových rovin, které spolu úzce souvisejí a postupně se propletou do jednoho komplexního celku.

Ve veřejném prostoru rezonují informace zpochybňující profesionalitu vytíženého soudního znalce Iva Krause (Jiří Bartoška). V tu dobu je uznávaná novinářka Magdalena Sodomková (Lucie Štěpánková) kontaktována českých vězněm toto času čekajícím na vydání do vlasti v indonéské věznici Tomášem Tomanem (Jan Nedbal). Ten tvrdil, že byl odsouzen neprávem, na čemž měl lví podíl chybný znalecký posudek zpracovaný právě Ivem Krausem.

Je to zajímavá shoda okolností, která v Magdaleně vzbudí zvědavost, takže se pustí do rešerší. S tím, jak se postupně noří do hlubin tohoto případu, vyvstává na světlo čím dál více pochybností. Z toho vyplývá, že na tom možná opravdu něco bude, takže se do toho může Magdalena pustit naplno. Vyšetřování sice značně narušuje její soukromý život, nicméně ona je tak oddána své práci a hledání pravdy, že navzdory nepřízni osudu nemůže přestat. Divák tak nabývá pocitu, že taková urputná osobnost by mu opravdu mohla pomoci ze sebevětší bryndy.

Vedle toho hraje v příběhu důležitou roli i Tomášova matka výborně zahrána Zuzanou Bydžovskou, díky níž působí tato postava velmi opravdovým dojmem. Tady se casting skutečně vytáhl. A teď už k samotné postavě. Jako správný rodič své dítě nade vše miluje a udělal by pro něj cokoliv. Tato bezmezná láska si na ale ni a celé rodině vybírá obrovskou daň. Doslova trpí pod hříchy svého syna. Všechno jde do kopru a vůbec nic se nedaří. Je to obrovská psychická, fyzická a finanční zátěž. Jedná se o extrémní nálož na jednoho člověka, ale ona si nestěžuje a prostě valí ten balvan dál, což je samozřejmě obdivuhodné.

Jak vidíme, tak tato minisérie je plná silných ženských osobností v hlavních rolích. Z pohledu samotného kriminálního případu jde o postavy schované v pozadí, o kterých se široká veřejnost buď nedozví nebo ji nezajímají, což ale vůbec nesnižuje jejich důležitost. Proto rozhodně slouží autorům ke cti, že se rozhodli toto dílo zpracovat právě z pohledu těchto značně nedoceněných osob a udělat to takto kvalitně. I ony to mají velmi těžké a trpí tím. Jsou silně ovlivněny a prostě se s tím musí vypořádat. To jsou všechno důvody, proč si tyto osoby rozhodně zaslouží takovouto poctu.

Tento pohled na věc dodává tomuto příběhu tak trochu feministický podtext. Ženy jsou vyobrazeny jako řešitelky všech problémů, zatímco muži jsou jejich zdrojem. Je jedno, jestli je to způsobeno arogancí, egem, vztekem nebo obyčejnou lidskou hloupostí, prostě se to stane a pak většina tíhy tohoto břemene spočine na bedrech něžného pohlaví, které si s tím musí chtě nechtě poradit.

Na začátku jde všechno jako na drátkách a ve vzduchu je cítit naděje. Nicméně to se brzy změní a všude začnou vyskakovat problémy až se z toho stane pověstný boj s větrnými mlýny. To postupně vytvoří dosti depresivní a těžkou atmosféru, která vše dokonale prostoupí. Je tady spousta postav trpících pod nepřízní osudu a my to musíme sledovat. Někdy to vážně sálá z obrazovky tak, že sledující v pohodlí vlastního domova se díky tomu také necítí zrovna v pohodě, což je známka kvalitního provedení.

Celá minisérie je kritikou českého systému soudních znalců a znaleckých posudků. Je to součást justice mající velkou váhu v rámci soudního řízení a tím pádem dokáže značně ovlivnit osud účastníka řízení. Bohužel je tento institut plný problémů. Znalců je málo a jsou velmi zavaleni prací, takže není možné očekávat, že pokaždé odvedou stoprocentní výkon. S tím úzce souvisí možná chybovost těchto posudků, přičemž možnosti nápravy jsou dosti omezené a případné potrestání autorů je v nedohlednu. Pokud tento systém nedozná výraznějších změn, tak se holt budeme dále setkávat s dalšími podobný případy.

Až na pár drobností nepříliš ovlivňujících děj je tato minisérie celkem blízká realitě. Nejpřesnější bude určitě pohled Magdaleny Sodomkové, která na tvorbě tohoto dramatu spolupracovala. Dějová linka zahrnující matku obviněného by také měla být jako ve skutečnosti. Sice asi nebylo příliš informací o prožívání situace z pohledu přímo matky Tomáše Tomana, nicméně příkladů rodiče snášejícího příkoří za omyly potomků je všude dostatek pro pořádnou inspiraci. Jméno znalce bylo změněno, nicméně vzhledem k míře jeho viny na odsouzení Tomáše Tomana by určitě mělo zaznít, že se ve skutečnosti jednalo o Jiřího Strause.

Jde o povedenou dramatickou minisérii z prostředí trestního řízení a investigace, která ovšem nabízí vcelku neortodoxní vhled do tohoto prostředí. Sledujeme spíše osoby v pozadí, které v reálném světě nejsou vidět, což ale rozhodně neznamená, že by tím celým nebyly tolik zasaženy. Ale ať už postavy stojí v příběhu kdekoliv, tak všichni svorně zažívají zmar a zklamání pramenící z boje se soudním šimlem. Celkově tvůrci z Voyo znovu ukázali, že podobné věci prostě umí a vám pouze stačí se podívat a dopřát si kvalitní audiovizuální zážitek.

Automobily

Markéta Sodomková jezdí v Toyotě RAV4. Jinak tady nenajdeme žádný automobil, který by stál za zmínku.

Zdroje

https://www.csfd.cz/film/1255817-matematika-zlocinu/prehled/

https://www.imdb.com/title/tt26895360/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_matematika

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Daniel Trojan | pátek 25.8.2023 19:00 | karma článku: 6,19 | přečteno: 199x