Národní nebo nadnárodní ekonomika?
Neradostné vyhlídky tohoto odvětví, velkého stroje s velkou setrvačností, na kterém dnes závisí podstatná část prosperity našeho státu, se potýká s tlaky a tendencemi, pokřivujícími přirozené ekonomické prostředí.
Většina firem automobilového průmyslu v našem státě již není česká a ovlivňuje ji vývoj v zemi vlastníka. Týká se to všech tří hlavních producentů osobních automobilů. V těžkých dobách omezí dceřiné firmy a stáhnou výrobu do centra. Špatné pro ČR
Globální podmínky, jimž je celé odvětví vystaveno tlačí na cenu výroby a automatizaci. Rozvoj automatizace likviduje „výhodu“ levné práce a existence takového externího výrobního závodu. Špatné pro ČR
Výroba dopravních prostředků je vystavena vnějším i vnitřním politickým tlakům a ekologickému omezování. Povinné snižování emisí spalovacích motorů, které zatím převažují pokřivuje technický vývoj motorů a vede k snížení jejich výkonu, výdrže a spolehlivosti. Snaha o nahrazení elektromobily, nejen že není ekologická, (v součtu všech nákladů vůbec ne, v místě konzumu snad, dokud neřešíme odpad) Špatné pro ČR
Automobilka, jako typická nadnárodní firma, svá chapadla stahuje, odsekává nebo likviduje a centrální podnik se snaží přežít na úkor dceřiných společností.
Čeká nás v lepším případě odsun výroby v některých závodech Škodovky (Kvasiny). V TPCA a Hyundai útlum nebo úplný odchod, podle vývoje na evropském nebo globálním trhu.
Oč lepší pro stát byl model národní firmy s mezinárodním přesahem, jako byl Baťův obuvní koncern. Vznikl jako systém vzájemně propojených dílen, které si vzájemně objednávaly a fakturovaly, udržovaly si jistou ekonomickou nezávislost, zastřešené štíhlým administrativním aparátem. Tento model se úspěšně šířil, přežil i válečné turbulence a po znárodnění existoval v konzervované podobě jako podniková centrála v pokřiveném ekonomickém prostředí ČSSR. Značka BATA přežila v zahraničí, vytvořila územně neukotvenou nadnárodní firmu a nenavázala na předválečný úspěch a v nových podmínkách. Restituce firmy potomky původního vlastníka se nepodařila a rozpad firmy Svit na 22 vzájemně si konkurujících samostatných provozů zasadilo kolosu smrtelnou ránu.
Příklad ČEZu jako polostátní firmy je přes jeho nelichotivou pověst modelem a zárukou toho, že větší část vyprodukovaných prostředků zůstane v naší zemi. Mnoho takových firem nám nezůstalo.
Agrofert, je příkladem odvětvově specializovaného, vertikálně i horizontálně propojeného výrobního komplexu, územně ukotveného na našem území. Je pro stát v této fázi přínosem větším, než všechny zahraniční akvizice a výkupy někdejších státních a národních podniků.
To je vysvětlením, proč je Babiš přes svou politickou zbabělost a oportunismus, pocházející z jeho obchodní „morálky“, ve svých volebních preferencích stále úspěšný. Paradoxně je to jeden z největších národních podnikatelů, měřeno výnosy pro stát.
Naši euroobčané si neuvědomují, ani po zkušenosti s koronavirovou krizí, že všechny státy v EU se chovají účelově. Nejsou vedeny ušlechtilou touhou poskytnout a ochraňovat naši iluzi o demokracii. Naopak, berou nás jako prostor pro své hospodářské cíle, zabezpečit své země. V případě potřeby si všechny zdroje od nás stáhnou a my nemáme politickou reprezentaci, která by jim v tom účinně bránila. Naopak drtivá většina našich zastupitelů odevzdává pravomoci státu mimo náš dosah, nechávají médii ostouzet a vysmívat se národním symbolům a kriminalizují politiky, kteří obranu národa a státu pozvedli jako náplň svého poslání.
href="https://www.euro.cz/byznys/co-zbylo-z-batova-imperia-872080">https://www.euro.cz/byznys/co-zbylo-z-batova-imperia-872080</a></p>
Daniel Řehák
Spor o žlutou hvězdu
Rouška je symbolem doby. Všichni už alespoň jednou slyšeli názor, že dlouhodobě nošená rouška nebo respirátor je zdraví nebezpečná
Daniel Řehák
EU za každou cenu
V roce 2003 jsem v referendu volil EU. Ve skutečnosti jsem volil vlastní iluzi. Představa, že EU do ČR přinese prosperitu a zmírnění ekonomické nerovnováhy, byla velkým omylem mnoha českých občanů.
Daniel Řehák
Osmašedesátý
Probuzen v 5 ráno otcem, sledoval jsem nekonečný proud tanků a zásobovacích náklaďáků přijíždějících po Ústecké hlavní třídě z někdejší NDR. Bylo to 5 dní poté, co jsme se vrátili z cesty po severní Evropě.
Daniel Řehák
Nevěřím.
Francii pro jejich zradu spojenecké smlouvy ČSR, i za to, že jí k tomu Velké Británie tenkrát pomohla. Nevěřím Německu, za podvodný důvod k rozpoutání 2.světové války.
Daniel Řehák
Proč s nimi zaváží Evropu a ještě jim připravuje zázemí?
Proberme si, co o něm víme. Narodil se v roce 1930 jako Schwartz György v maďarské židovské rodině (později Soros) a dobu války prožil inkognito v křesťanské rodině v Budapešti.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica
Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...
Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel
Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...
Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král
Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...
Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen
Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...
1kk v prémiovém komunitním bydlení pro seniory v projektu SENIOR RESORT HLUBOKÁ
Hluboká nad Vltavou, okres České Budějovice
4 185 500 Kč
- Počet článků 274
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1387x
Large Visitor Globe
Seznam rubrik
- http://danielrehak.blog.idnes.
- MAŠÍBL
- Cestovatelské
- Sny
- Vojna
- Anekdoty
- Úvahy
- Poutník
- Osobní
- Nezařazené