Evropské volby si rozvracet nedáme!

V sídle společnosti Facebook v Dublinu je od minulého týdne v činnosti operační centrum a jeho čtyřicetičlenný tým, který „monitoruje pokusy ovlivnit volby do Evropského parlamentu“.

Inu zdá se, že po výsledku amerických prezidentských voleb, kdy agenti Vladimira Vladimiroviče patrně s pistolí u hlavy nutili americké voliče dávat hlasy Trumpovi, jinak se rozhodnutí Američanů samozřejmě nedá vysvětlit, se již establishment poučil a nenechá předem nic náhodě. Nesmírně trapná maškaráda hraní si na „ovlivňování voleb“ tedy ve společné režii západoevropských vlád a sociálních sítí vtrhla naplno i do evropského virtuálního veřejného prostoru.

Středobodem všeho je rádoby vágní „označení příspěvku za škodlivý“ (1). V tomto kontextu tedy příspěvku, který může „ovlivnit volby“, či „šířit fake news“, jak o tom bude ještě řeč.

Především si položme otázku, co vlastně to „ovlivňování voleb“ znamená:

Je to snad normální placená reklama té či oné politické strany na tom či onom webu nebo sociální síti?

Je to publikování názorů politiků nebo příznivců té či oné strany?

Je to propaganda česká, německá, americká, ruská, čínská?

Začíná „ovlivňování voleb“ tím, že jsou vyjádřeny názory v rozporu s pohledem současného establishmentu, nebo začíná „ovlivňování voleb“ tím, že ona propaganda není označena výrazným písmem v černém obdélníku s varováním:

 „Pozor, toto je snaha o ovlivňování voleb, ovlivňování voleb způsobuje debilitu“ spolu s naturalistickým obrázkem zničeného mozku ubožáka závislého na ovlivňovačích voleb, jak to znají kuřáci z krabiček cigaret?

Kéž by to bylo tak lehké, jako s těmi obaly cigaret, kde má taková pitomost alespoň nějaký smysl a dobře míněný základ, protože všichni vědí, že škodlivost cigaret na lidské zdraví je neoddiskutovatelným faktem.

Jenže kdo posoudí u politických názorů nebo politické reklamy, zda se jedná o propagandu, tím spíše propagandu škodlivou? Kde je rozdíl mezi něčí reklamou a něčí propagandou? Vždyť se, pro pána krále, stále bavíme o politice, jaká politická reklama není propagandou? Samozřejmě, že žádná.

Nebo snad začíná „ovlivňování voleb“ tím nádherným novotvarem „fake news?“ Ovlivní volby do Evropského parlamentu to, že jakýsi ruský web s mizivou čteností českými čtenáři napíše, že namísto několika stovek příznivců té zlé SPD se jich sešlo dvacet tisíc? Mají ti, kteří se tak strachují o „ovlivňování voleb“ opravdu voliče za nemyslící idioty?

Je ovšem „ovlivňování voleb“ také to, když někdo napíše, jak mnoho dostává  Česká republika na štědrých dotacích z Evropské unie a tvrdí, že je to čistý příjem, ale zapomene například připsat, jak mnoho naše země tratí na nutnosti uplatňovat stále rostoucí štos stále podrobnějších a bizarnějších evropských norem na všechno?

Myslí si snad ti, kteří zřizují operační centra a jako Facebook týmy s „mluvčími všech 24 jazyků členů Evropské unie“ (1), že je daný tým tvořen nadlidmi, kteří jsou nadaní neomylným smyslem pro pravdu a jsou přítomní u všech událostí na celém světě, aby kontrolovali, zda ta či ona informace je pravdivá, nebo mylná, zlá, zavádějící „fake news“?

Samozřejmě, že nikoli. Bude to jen kolektiv lidí s předem danými úkoly zamezit šíření toho či onoho světonázoru, byť by nijak neporušoval zákony. Jejich kolegové se už dávno činí s různou blokací příspěvků porušujících „pravidla komunity“, přičemž ta pravidla komunity a zejména jejich interpretace často přesahují uvěřitelné meze absurdity.

Nebude to zkrátka nic jiného, než stejná úderka, jako je třeba ministrem Chovancem neblahé paměti zřízené „Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám“, které má v popisu práce také „boj proti fake news“ a činí se v tomto ohledu tak, až daňový poplatník zapláče.

Čím více takových hloupých snah establishmentu vymývat lidem mozky přibude, tím více lidí bude odmítat jakékoli oficiální sdělení a tím více lidí se bude přiklánět k té či oné konspirační teorii, či jinak řečeno propagandě a fake news dohromady.

V současné době prohlubovaná kooperace západoevropských vlád se sociálními sítěmi a jejich společná snaha nařídit lidem oficiální úhel pohledu a potírat ty neoficiální je jedním z nejzávažnějších ohrožení demokracie, mnohem závažnějším, než ten či onen propagandistický inzerát skrytě financovaný ruskou, čínskou nebo – doplňte si dle svých preferencí – jakoukoli jinou zlou vládou.

Nechte, pro všechny svaté, lidi, ať čtou a v mezích zákona publikují, co chtějí, snažte se vychovávat děti ke kritickému myšlení a třídění informací, kterými se budou zabývat a které nechají ležet, a uděláte tisíckrát záslužnější práci než všechna „operační centra“ a „protidezinformační útvary“ světa.

 

 

Zdroj:

1) https://www.novinky.cz/internet-a-pc/504224-facebook-pod-kontrolou-stab-monitoruje-pokusy-ovlivnit-evropske-volby.html

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Lukáš Burget | úterý 7.5.2019 11:00 | karma článku: 36,94 | přečteno: 1027x