Guláš rozhodně, jestli antikrizový, to teda nevím .....

Se zájmem čtu odborné ekonomické články v deníku MF Dnes, neb jsem hloupý a abych se trošku vzdělal.

  Proto jsem se zájmem přečetl i článek v páteční MF Dnes (3.4.2009) "Antikrizový guláš kontra nicnedělání" od pana Marka Loužka, který je zde poněkud optimisticky označený jako ekonom. Ve vší úctě mi moudra tohoto pána naznačují, že by mohl být ducha poněkud mdlého anebo alespoň při psaní článku neměl svůj nejlepší den.  Ale k věci. Zcela rozhozený jsem byl z následujícího odstavce " Ve veřejných financích jsou zabudovány automatické stabilizátory, které zafungují právě v době krize. Lidem bez práce se vyplácejí dávky v nezaměstnanosti. Protože poklesne daňový výběr, více peněz zůstane podnikům. Rozpočet se kvůli krizi propadne do deficitu, což však zapůsobí stabilizačne".  Jářku, to koukám jako blázen, kde se vezme více peněz v podnicích kvůli větší nezaměstnanosti a jak se nám ten rozpočet najednou propadne do deficitu, jako by v něm už od dob veselé revoluce trvale nebyl. 

Ještě větší legraci jsem ale zažil s následujícím odstavcem " Odpočet DPH u automobilů rovněž není systémový. Vláda se v tom nechala přemluvit automobilovou lobby. Proč daňový odpočet zavádět zrovna u automobilů, a ne jiných statků?" Pro tu malinkou část čtenářů, která je ještě hloupější než já, chci podotknout, že daňový subjekt, plátce daně z přidané hodnoty, mohl dosud uplatnit odpočet DPH u jízdního kola, motocyklu, lokomotivy, letadla, parního válce, traktoru a vůbec všeho možného mimo osobního automobilu. Toto mi připadá nesystémové a jsem toho názoru, že odstranění této výjimky je posun věcí do normálního stavu, který panuje ve většině civilizovaných zemích na západ od našich hranic. Dokonce si dovolím říct kacířskou myšlenku, že to byla z nouze ctnost, protože pod tlakem sjednocování unijních daňových předpisů by k tomuto krize nekrize stejně dříve či později muselo dojít, zatímco teď ministr Kalousek vypadá jako dobrák.

Rovněž si dovoluji nesouhlasit s následující citací " Zavádět šrotovné, které navrhuje ČSSD, je ještě horší, protože jeho efekt je krátkodobý a o to tvrdší bude kocovina ". Tento výrok by platil, kdyby šrotovné zasáhlo všechny segmenty výrobků automobilového průmyslu. Pokud je mi ale známo, zasáhlo pouze menší "dělnická"auta typu Fabie a nepochybně okamžitě, příznivě a pro stát zdarma pomůže oživení největší  české automobilky a stovek navazujících podniků. Pravda je, že to z hlediska makroekonomického není úplně košer, ale je to hned a zabraňuje to možná ještě daleko větší katastrofě. Až krize pomine, bude sice obyvatelstvo ofabiováno, ale asi se začnou kupovat Octavie, Superby a další křižníky silnic, na které v krizi není. Navíc tato legrace stát nestojí ani halíř. Posluchal jsem slovenského ministra financí po skončení první várky šrotovného a ten hlásil že (čísla jsou jen přibližná) na šrotovné se uvolnilo 33 Mio €, na DPH by se mělo vybrat cca 37 Mio € a další 2 Mio € na poplatcích, čiže je rozpočet v plusu, nehledě na to, že s novým autíčkem se jezdí lépe a radostněji a tím pádem více a více se i kupují pohonné hmoty ověšené daněmi jako na podzim jabloň jablky. A to, že zmizí desítky tisíc vrakoidních vehiklů se sice nedá penězi nějak přesně vyčíslit, ale je to zcela bezpečně velmi bohulibé. 

Jinými slovy a závěrem bych si dovolil co nejzdvořileji poprosit váženou redakci MFD, aby odborné ekonomické články před uveřejněním aspoň trošku recenzovala a případně upřednostňovala odborníky poněkud erudovanější. Podle mého názoru vynikající články s ekonomickou tematikou, které mají hlavu a patu a jsou pro laiky mého ražení velmi přínosné,  píše například ekonom Pavel Kohout, zatímco tento shora uvedený článek mi skutečně mnoho nepřinesl

 

Autor: Antonín Brzobohatý | neděle 5.4.2009 18:17 | karma článku: 11,18 | přečteno: 655x
  • Další články autora

Antonín Brzobohatý

Podivná válka

11.9.2015 v 12:04 | Karma: 31,51

Antonín Brzobohatý

Jak mě stát chrání

28.3.2013 v 11:20 | Karma: 25,63