Desatera bible a jógy - dvě cesty
Jama-Nijama
O Jama-Nijama se uvádí např.:Morálně etická hlediska představují skutečný základ jógy a bez jejich respektování pozbývají ostatní složky svůj smysl. A dále se autoři uvádějí:Zájemci o jógu dříve nebyli seznamováni třeba ani se základními tělesnými cviky, pokud neuvedli v život morálně-etické principy jamy a nijamy. V některých případech trvalo toto přípravné období i celou řadu let./Mihulová M., Svoboda M.: Jóga a sebepoznání, Santal 1998/
Tím, že neodděluji Jamu a Nijamu od sebe, ale uvádím je jako Jama-Nijama, chci vyjádřit přesvědčení, že cesta tzv. královské jógy (Rádžajógy) začíná nejen Jamou – zákazy, ale oběma současně. Jakoby královský systém jógy nestál na jedné noze, ale na dvou.
Zákazy a příkazy připomínají dobře známou metodu „medu a biče“. Bičem jsou míněny zákazy, něco před čím utíkáme, čemu se chceme vyhnout. Jedná se o vědomé úsilí vyhnout se nepříjemnému. Med představují příkazy, které ukazují směřování, cosi k čemu jsme vtahováni, co nás láká, co ale ještě nemáme. Nijama pojednává o správném nasměrování našich tužeb a nadějí.
Některým lidem pomáhá k činnosti nátlak. Potřebují, aby byli tlačeni, měli před sebou termíny a překonávali překážky. Sami sebe pak hodnotí podle toho, co překonali. To jecesta zákazů, „cesta biče“. Odstraňování nežádoucích projevů lidské osobnosti, různých druhů sobectví. Jiným lidem zase pomáhá pohled vpřed. Není pro ně důležité, co už překonali, ale směr a cíl, kam jdou. Jsou šťastni v přítomnost a vzhlížejí do budoucnosti. To je „cesta medu“. Mluví o vědomém rozvíjení pozitivních stránek lidské osobnosti.
Většina z nás potřebuje obojí, bič i med. Při výchově dětí i při vyučování ve škole potřebujeme být tlačeni i vtahováni k cíli. Mnoho lidí bez stanovení termínu není schopno se rozhodnout k činnosti. Děláme věci až na poslední chvíli. Často nestíháme, odevzdáváme svou práci „za pět minut dvanáct“. Jindy přicházíme na nádraží pět minut po odjezdu vlaku a divíme se, že vlak odjel včas, vinu nehledáme v sobě, ale zlobíme se na vlak, že na nás nepočkal. Připadáme si důležití a když se k nám svět tak nechová, zlobíme se.
Zákazy Jamy a příkazy Nijamy patří k sobě. Přesto však jsou příkazy Nijamy v něčem vyšší než zákazy Jamy. Jakoby to naznačovalo i označení "nijama" tedy ne-zákazy. Zákazy máme opustit a už se k nim nevracet, příkazy se mají stát naší trvalou součástí osobnosti. K zákazům jsme tlačeni, musíme se bránit jakési vnitřní přirozenosti. Odstraňujeme plevel, který roste tam, kde my nechceme. Příkazy musíme pěstovat. Dlouhodobě, a celoživotně. Přestaneme-li o ně usilovat, objeví se plevel. Když přestaneme mít na mysli čistotu, přestaneme být brzy příjemní našemu okolí. A to nejen v případě čistoty tělesné. Nebudeme-li se vědomě snažit o spokojenost, zotročí nás nejrůznější touhy a žádosti. Bez sebekázně nevede cesta vpřed, stejně jako bez sebepoznávání.
Desatero přikázání
je v odkazech zmiňováno jako základ další cesty věřícího člověka. Bohatý mládenec chce zjistit, co má dělat dál na své cestě a dostane se mu odpovědi: „Chceš-li vejít do života, zachovávej přikázání!“ Rozhovor dále pokračuje: Mladík mu na to řekl: „To jsem všechno dodržoval! Co mi ještě schází?“ Ježíš mu odpověděl: „Chceš-li být dokonalý, jdi, prodej, co ti patří, rozdej chudým, a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne.“ Když mladík uslyšel to slovo, smuten odešel, neboť měl mnoho majetku.“(Mat 19,17-22). Bez jakýchsi prvních kroků, nejsme pak schopni pokročit dál. A těmi kroky jsou právě desatera.
Přes rozkazovací způsob v přikázání Desatera tak, jak je známe, původní jazyk rozkazovací způsob nepoužívá. V originále je oznamovací způsob u většiny přikázání. Říká se tím, že přikázání jako taková nejsou něčím, co člověk musí dodržovat, ale co je mu dáno jako důsledek vztahu k Bohu. „Nezabíjíš“ takto znamená: nemusíš zabíjet, „nekradeš“ – nemusíš si zabezpečovat své potřeby kradením, „nežádáš“ – jsi osvobozen od závisti, nepotřebuješ závidět druhým.
Pouze dvě přikázání mají formu rozkazu resp. infinitivu – udělat si čas na vztah k Bohu a ctít své rodiče (4. a 5. přikázání). Obě tato přikázání jsou vztahová a odkazem na autoritu. Naší autoritou má být v prvé řadě Bůh a pak naši rodiče. V tomto bodě se jakoby obě desatera od sebe liší. Jama-Nijama má pět zákazů a pět příkazů. Pětkrát co ANO a pětkrát co NE. Biblické desatero říká osmkrát co NE a dvakrát co ANO. O tomto bodě budu mluvit dále, až si jednotlivé body probereme blíže. I v tom je jakási podobnost desater - něco je třeba radikálně opustit, to jsou zákazy resp. to, co určitě ne. A to druhé je potřeba pěstovat, starat se o to každý den. Jakoby směřování od něčeho základního k vyššímu.
Dvě cesty
Svým způsobem znamená jóga cestu od člověka k bohu. Postupnou cestu, po jednotlivých krocích. Křesťanství jde z druhé strany. Nejdřív Bůh sestupuje k člověku a člověk pak „s Bohem“ jde životem.Která cesta je lepší? Dá se říct, že pro jednoho je lepší jedna a pro druhého jiná? Na tyto otázky nechci odpovídat teď ani touto prací. Jen chci poukázat na skutečnost, že už při výběru cesty si vlastně člověk vybírá to, kam dojde. Často se totiž stává, že zapomeneme na to, kam jsme vlastně chtěli dojít. Jsme tak zaujati cestou, že zůstaneme na jejím samém začátku. Pro lidi, kteří začnou praktikovat jógu, se stává, že se jim zalíbí fyzická cvičení a zůstanou u nich. Cíl jógy, který je vlastně už vytyčen v Jamě-Nijamě, pro ně přestane být zajímavý. Natolik se jim zalíbí to, kam došli, že už dále nechtějí... Stejně tak ale křesťané, kteří přijmou Boha, uvěří Boží milosti a mohou zůstat u toho, že vše je jim odpuštěno. A tedy není třeba o nic dalšího se snažit. A zůstanou tak spokojeni se sebou samými na počátku cesty. Vykročili, ale nikam nedošli...
O přikázáních a o vztahu jógy a víry příště :).
Ludek Bouska
Nakvašená sklenice a dvakrát kynutý chlebík

Peču doma chleba. Manželce trvalo asi rok než se vzdala své Šumavy. Teď ale spoléhá na to, že dvakrát týdně peču chleba a jiný už nechce. To je skvělé, ale současně závazek. Přeci jen to chvíli trvá. Je to můj příspěvek k vaření.
Ludek Bouska
Nakvašená sklenice - jak si vyrobit svůj vlastní kvásek

Už jste viděli nakvašenou sklenici? Myslíte si, že sklenice nemůže kvasit? Ale může! Nakvašená sklenice, to je právě způsob přípravy domácího kvásku. Funguje mi takto už tři roky, mnoha lidem jsme kvásek už dali...
Ludek Bouska
Klacky pod nohama II

Psal jsem o klackách pod nohama - když se člověk o něco snaží, tak najednou mu začnou házet klacky pod nohy. Jak to ale vlastně je? Když se podívám na tu situaci znovu, tak mi připadá, že ty klacky pod nohy si házím já sám sobě...
Ludek Bouska
Začít podnikat v důchodu?

Začínám podnikat! Ale blíží se mi důchodový věk. Nebude to hned, ale důchod už klepe na dveře. Má to smysl? A mohu to já mezi těmi mlaďochy zvládnout? S těmi jejich kontakty po sociálních sítích, které jsou pro mě asociální?
Ludek Bouska
Klacky pod nohama

Zažili jste, když vám někdo "házel klacky pod nohy"? Používá se to obrazně, ale i prakticky je to docela nepříjemné. Asi si to někdy děláme sami, ale teď nevím - čeho je moc, toho je příliš...
Další články autora |
Kolik stojí Oneplay, na čem se dá sledovat a jaký je přechod z Voyo a O2 TV
Televize O2 TV se sloučila s internetovou streamovací platformou televize Nova Voyo a vznikla nová...
Zemřel Karel Freund. Zahrál si v Andělu Páně 2, většinou ale ztvárňoval oběti
Ve věku 58 let náhle zemřel herec Karel Freund. Jeho úmrtí potvrdila agentura, která ho...
Rusko předložilo USA seznam požadavků pro ukončení války na Ukrajině
Sledujeme online Rusko předložilo Spojeným státům seznam požadavků, jimiž podmiňuje dohodu o ukončení války na...
Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard
Premium Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně...
Rodina zmizela, když si jela pro vánoční stromek. Po 66 letech se našlo její auto
To zmizení policii vrtalo hlavou od prosince 1958, nyní by se však jeden z nejzáhadnějších případů...
Ševčík oznámil konec ve funkci proděkana. Může za to politicky motivovaný tlak, tvrdí
Ekonom Miroslav Ševčík oznámil, že k 28. březnu rezignuje na funkci proděkana Národohospodářské...
Vláda projedná podmínky dlouhodobého pobytu pro uprchlíky před válkou
Podmínky pro získání zvláštního dlouhodobého pobytu pro uprchlíky z Ukrajiny před válkou, kterou...
Náborový příspěvek pro vojáky bude moci být až milion korun, schvaluje Senát
Zvýšení benefitů pro vojáky schvaluje Senát. Až na jeden milion korun by se měl zvýšit jednorázový...
Slunce na první jarní den zapadá rychleji. Kdy přesně začne jaro a nastane rovnodennost?
Jaro letos stejně jako v jedenácti předchozích letech začíná už 20. března, nikoli 21. března, jak...

Cvičení a sport v těhotenství: Jak zůstat fit a podpořit zdraví miminka
Těhotenství není důvodem k úplnému omezení pohybu, pravidelné a přiměřené cvičení může pomoci udržet fyzickou kondici, zmírnit některé nepříjemné...
- Počet článků 78
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 974x
Pracuji s lidmi na změně. Změnit něco potřebujeme každý. A většině z nás se to nedaří. Změna je život! To víme, ale i změna typu jo-jo efektu patří k životu. Chceme se změnit a zůstáváme stále stejní... Pojďte si hrát!
Mám stránky 333coaching.cz.
Nechci psát rady pro druhé, ale to, co vychází z mé osobní zkušenosti. Co jsem prožil a zakusil na sobě. Jen to má sílu, to funguje. Pokud to nepomůže mě samotnému, nemám právo to nabízet druhým.
Přečetl jsem spoustu dobře míněných příruček. Málokdy za nimi ale byl osobní prožitek autora. Pisatelé píší proto, aby psali ne aby sdělovali, co prožili.
Psaní je pro mně nacházením sama sebe. Ta slova jsou moje myšlenky a tím kousek mě samotného. Možná by šlo podobně jako při detekci krve podle slov určit DNA autora. To, co píšu je moje DNA. Asi tam bude i spousta chyb. Nejsem dokonalý. Některé věty bych možná znovu nenapsal. Měním se. Snažím se o osobní růst, i když je to někdy těžké. Možná bych taky za všechny svoje názory nedal ruku do ohně. Nejsem neomylný.
Stává se mi, že mě reakce čtenářů dovedou k jinému uvažování. Třeba to zabolí, ale pomáhá mi to. Moc mi ta zpětná vazba pomáhá. Díky za ní.