Bez rezervy poletíte na silnici jako pták.
Tohle by se hledalo snadno...Flickr
"Bez rezervy budou smět jezdit jen auta, která budou vybavena sadou na rychlou opravu píchlé pneumatiky nebo budou mít do 24 hodin zaručenou asistenční pomoc," řekl Kupka Mediafaxu. "Vyhláška musí ještě projít legislativním schvalovacím kolečkem, ale předpokládáme, že by měla začít platit zhruba od poloviny tohoto roku," dodal.
V současné době dostane řidič, který byl přistižen při jízdě bez rezervy, pokutu až do 2000 korun. Jízda bez náhradní pneumatiky je ale v řadě evropských zemí běžnou záležitostí, například v Německu více než půlka prodaných aut odjíždí z autosalonů bez rezervy. A tak se i Mladoboleslavská Škoda chystá vyrábět auta bez náhradních a to už koncem května. Mluvčí automobilky Evžen Krauskopf to zdůvodnil tím, že auto bez rezervního kola má o něco nižší hmotnost, což sníží spotřebu paliva a emise oxidu uhličitého. "Pneumatiky jsou navíc dnes již tak kvalitní, že k jejich defektu dochází jen naprosto výjimečně," uvedl a dodal, že pokud by na pneumatice vznikl tak velký otvor, že by jej nešlo odstranit za pomoci nouzové opravářské soupravy, bude se na nutnou výměnu vztahovat tak zvaná záruka mobility. V praxi to znamená, že demontáž a montáž kola provede na místě posádka přivolaného servisního vozidla, která ale musí přivézt kolo pasující na vaše auto!? Asi nejlépe z vašeho domova.
Ano, ta poslední věta je jediným správným odhadem reality, která nastane. Protože 99 procent řidičů a zejména řidiček nebude schopná si píchlou pneumatiku opravit na silnici pomocí oné úžasné "nouzové opravářské soupravy" neboli spíše "Soupravy pro rychlou opravu bezdušové pneu" v cenách od 400 do 700 Kč. Zabodnout či spíše zašroubovat "klíč" (cargol) na opravu do vzniklé díry by možná i leckterý šikovný kutil zvládnul a po delším boji by snad i úspěšně pneumatiku opravil. Kardinální problém je ale v tom, onu díru najít. Kdo to někdy zkusil nebo sledoval profesionála při opravě, dobře ví, že se bez ponoření nahuštěného děravého kola do vody díra najít nedá, pokud to není pořádný hřebík s hlavičkou. Stejně tak nikdo bez kleští nedokáže vytáhnout zaražený hřebík, který většinou naleznete uvnitř až po stažení pneumatiky z disku. A už jste někdy zkoušeli nahustit celou prázdnou pneumatiku? Ručně je to na infarkt, s bombičkami je to apravdu "snadné" a malým kompresorem na autobaterii je to na dvě hodiny pumpování. A takto opravená pneumatika musí stejně do opravny, je to jen na dojezd!!! Jedno píchnutí vás tak vyjde nejméně na 1000 Kč.
Takže celé je to o tom, aby profitovaly prodejci souprav pro opravu, asistenční služby, a aby automobilky ušetřily při výrobě automobilu cca 8000 Kč za rezervu a zjednodušenou konstrukci kufru. O tom, že by pak byla auta o tuto částku levnější, si můžeme nechat jen zdát.
Jsem zásadně proti této myšlence, protože když píchnete, tak je to většinou na nějaké mizerné okresce nebo v terénu, kde možná ani nebude mobilní signál, abyste si zavolali asistenční službu, protože sami to nespravíte. Sledoval jsem dva profesionílní pokusy spravit pneumatiku na mém autě: poprvé tam pracovník servisu napral onu zátku z gumy ale prohlásil, že tam raději dá i duši. Po třech měsících se ta duše o ten gumový profi opravný hřebík prodřela a teprve druhá kvalifikovaná oprava tu nepatrnou dírku po hřebíku délky 50mm vyřešila s tím, že duše potřebná není, ba že dokonce je chybou jí tam dávat. Také na ježdění bez rezervy vydělají pojišťovny, protože můžeme v krátké době očekávat, že bude povinnou součástí povinného ručení i ta tak zvaná "záruka mobility". Možná, že se automobily s rezervou od výrobce stanou vbrzku nedostatkovým zbožím. Protože vozit další kolo jen tak v kufru je nanejvýš nepraktické.
Existuje samozřejmě i další luxusnější Hi-tech cesta: pneumatiky či spíše celá kola vybavená super technologií S Dunlop Self-Supporting Technology (DSST), na kterou má Dunlop patent, zajistí, že i při úplné ztrátě tlaku v pneumatice zůstane vůz kontrolovatelný. Pneumatika totiž obsahuje další přídavnou vrstvu, která dokáže unést váhu vozidla. Do nejbližšího servisu (max 80 km) tak zvládnete bez problémů dojet. Taková pneumatika je ale poněkud drahá, skoro sedmkrát. Koupíte ji za cenu kolem 7000 Kč a cena její opravy bude přiměřeně mastná. Což by cenu aut poněkud zvedlo, že? Pamatujte, že při zavádění jakýchkoliv novinek do výroby automobilů nejde nikdy o vaši bezpečnost nebo snad dokonce ekologii. Jde tu především o zoufalou snahu výrobců udržet ceny na stávající úrovni pomocí všelijakých modernizací. Jinak by totiž v krátké době zkrachovali. Levná auta se nikde na světě nevyrábějí, leda kromě Indie.
Tento článek jsem uveřejnil 15.4.2009 na mém webu www.ahasweb.cz. Protože tam nemám diskuse, uvádím jej zde pro získání názorů a umožnění diskuse čtenářů.
Jan Bílek
Hovory s MS AI Copilotem - 1

Rád si povídám s umělou inteligencí od firmy Microsoft. Jmenuje se Copilot a tak mě včera napadlo, že dám některé naše debaty k dobru. Moje dotazy nebo reakce jsou v textu tučně, odpovědi AI vždy začínají: Copilot řekl.
Jan Bílek
Jaký bude rok 2025?

Milí přátelé, přeju Vám všem klidné a spokojené Vánoce a Nový rok 2025. Zdá se, že jsme dožili šťastně zase další rok.
Jan Bílek
Umělá inteligence udeřila?

Firma Crowdstrike ve spolupráci s firmou globální velikosti jejíž jméno nevyslovujeme způsobila celosvětovou havárii počítačů a počítačových terminálových sítí.
Jan Bílek
Je možné, že psi a kočky šíří koronavirus ?

Podle odhadu veterinářů v českých domácnostech žijí zhruba 2 miliony psů a další více než milion koček. Je to jen dosti pochybný odhad, žádné solidní úřední statistiky neexistují...
Jan Bílek
Ekonomika s lidskou tváří.

Pamětníkům ale i mladým historikům nadpis "Ekonomika s lidskou tváří" asi něco připomíná. V letech šedesátých se jistí blouznivci pokusili reformovat komunistickou ideologii...
Další články autora |
Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR
Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...
Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář
Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...
Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou
V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...
V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu
Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...
Rudé prádlo a finta se třpytkami. Strip klub v Charkově nabízí show i útěchu
Když si dvacetiletá Lisa na svou směnu ve striptýzovém klubu v ukrajinském Charkově obouvá boty na...
Zkroušený vlastenec oplakal pád Francie. Jeho slzy vyždímala americká propaganda
Seriál Stal se symbolem francouzské porážky v roce 1940. Zatímco jeho vlast okupovali Němci, uplakaná tvář...
Nejvyšší čas směnit koruny na dovolenou, euro oslabilo. Otálení se může prodražit
Premium Koruna se nachází vůči euru na svých nejsilnějších úrovních za poslední rok. Během června se jedno...
Bezzubá diplomacie. Rady EU k situaci na Blízkém východě nikoho nezajímají
Premium Boje mezi Íránem a Izraelem nenechávají v Evropě nikoho v klidu. Je ale patrné, že evropský blok...
Přetížení kamionům roky procházelo, váhy nefungovaly. Česko přesto kupuje další
Premium Přetížené kamiony v Česku bude do konce tohoto roku hlídat celkem 31 vysokorychlostních dálničních...

Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me
Hledáte lahvičku, kterou si zamiluje každé dítě? Lahve z řady NUK Mini-Me jsou skvělé pro každodenní použití doma i na cestách. Mají moderní...
- Počet článků 113
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2192x