- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vzhledem k tomu, že tři studenti testem neprošli a jedna studentka se ke zkouškám vůbec nedostavila, považovala jsem za samozřejmé, že tyto nešťastníky zařadím do méně pokročilých kurzů, aby nezdržovali ostatní ve skupině, kteří test zvládli, a aby si pro své vlastní dobro látku znovu zopakovali a lépe zažili. Jeden z těchto studentů, který je shodou okolností prezidentem Tosepanu, odjel na tříměsíční stáž do Španělska, takže si látku bude muset zopakovat tak jako tak, a další se v kurzech už neukázal. Třetí studentce, Amelii, jsem navrhla, aby chodila do skupiny, která je jen o něco málo pozadu za její původní skupinou (Kaltou), protože studentům v této skupině jde učivo trochu pomaleji. Amelia souhlasila. Ještě jsem ji ale pozvala na jednu hodinu s její původní skupinou, kde jsme společně probírali výsledky testů. Když se ostatní ve skupině dozvěděli, že by s nimi Amelia neměla už pokračovat, začali hlasitě protestovat. Prý jim nevadí, že neudělala test a že bude ve skupině zdržovat, oni jí přece rádi budou pomáhat. Nastala nečekaná situace, kdy jsem věděla, že z hlediska efektivity výuky bude lepší pro Amelii i pro Kaltu, když si Amelia některé učivo zopakuje v pomalejším kurzu, ale zároveň bylo zřejmé, že bez Amelie se studenti nebudou na hodiny už těšit a výuka je nebude tak bavit, což v důsledku bude mít vliv i na tu efektivitu. Amelia nakonec v Kaltě zůstala a dostává dočasně individuální hodiny, aby si látku lépe zažila.
Ještě větší dilema jsem ale řešila se studentkou Betty z kurzu pro budoucí učitele, která ke zkouškám bez omluvy nedorazila, protože byla na návštěvě rodičů ve městě Puebla. Ano, byly zrovna dvoutýdenní velikonoční prázdniny, nejen pro děti, ale i pro Betty, učitelku prvního stupně základní školy Montessori. Nicméně zkouška se s ohledem na tyto prázdniny konala poslední den prázdnin, studenti o ní věděli dlouho předem a sami si tento termín zvolili. Podle pravidel Betty už neměla v kurzu pro budoucí učitele pokračovat. Kdo nepřijde na zkoušku a nemá k tomu nějaký opravdu závažný důvod, nemůže pokračovat ve stejné skupině se studenty, kteří všichni na test přišli a prošli jím. Jenže Betty je v kurzu nejtalentovanější studentka. Navíc je to jediná učitelka z tosepanské školy, která ani v návalu pracovních povinností kurz nevzdala, a dokonce skvěle zvládá i vysoké tempo a nároky kurzu pro budoucí učitele. Pokud by do tohoto kurzu přestala chodit, na škodě bude nejen ona sama, ale i děti v tosepanské škole, kterým nebude mít kdo předat základy angličtiny.
Věděla jsem, že vědomostně je Betty minimálně na stejné úrovni jako ostatní studenti, takže z praktického hlediska by v kurzu pokračovat mohla, ale proti tomu podle mého názoru výrazně mluvil fakt, že jiná studentka, Lizbeth, se kvůli testům vrátila o den dříve z prázdnin, takže by to vůči Lizbeth nebylo fér. Jenže moje perspektiva není perspektivou mých mexických studentů. A ráda bych zdůraznila „tosepanských“, protože lidé v Tosepanu zdaleka nereprezentují průměrné Mexičany. Měla-li být otázka pokračování Betty v kurzu otázkou SPRAVEDLNOSTI vůči ostatním studentům - jak bychom to vnímali my Češi – rozhodla jsem se navrhnout studentům tajné hlasování o tom, zda má Betty dostat ještě šanci. Ale jak už asi tušíte, celou záležitost jsem takto složitě řešila úplně zbytečně. Studenti se začali sami od sebe Betty zastávat a omlouvat její nepřítomnost u zkoušky a jednohlasně se vyslovili pro její setrvání v kurzu. Betty si tedy dodatečně napsala test, udělala ho výborně a v kurzu pokračuje dál.
Na obou případech je krásně vidět odlišný přístup Čechů a Mexičanů v Tosepanu. V Čechách klademe veliký důraz na spravedlnost, protože jsme schopní si vzájemně závidět a neradi dopřejeme druhému výhodu, kterou sami nemáme, a na efektivní, rychlý pokrok a individualismus, protože výkon jednotlivců a jejich profesní růst je pro nás důležitější než solidarita s ostatními či pomoc slabším. Tosepané ale žádné křivdy necítí a mají pro druhé pochopení. Soudržnosti skupiny a vzájemných vztahů si váží víc než individuálního pokroku. Může to mít pochopitelně svá pro i proti, ale musím říci, že studenti tentokrát dali lekci mně, protože rozbili mé stereotypní vnímání situace a rozšířili jej o nový rozměr, poněkud lidštější.
Další články autora |
Kostelní Radouň, okres Jindřichův Hradec
3 490 000 Kč