Kohoutek
Je to už hodně dávno, kdy jsem jezdila do Prahy minimálně dvakrát do měsíce za rodiči, kamarádkami a spolužáky. Pět let mi trvalo, než jsem se naučila žít daleko od rodiny, než jsem překonala pocit, že jsem vytržená z kořenů, že žiji v cizím a nepřátelském světě. Tehdy jsem i pochopila, jak musí být lidem, kteří emigrovali, jak se asi museli cítit. A to pomíjím skutečnost, že jsem nemusela překonávat jazykovou bariéru i když drobné potíže s ostravským dialektem jsem měla. Ale to je jiný příběh.
V momentě, kdy děti dokázaly stát na vlastních nohou, začala jsem ubohá robátka tahat po všech místech, která jsem v Praze měla ráda. Všude tam, kde dle mého mínění jim budu moci ukázat krásy města i kulturní akce. Protáhla jsem je Národní galerii, Národním muzeem, Národním divadlem, Technickým muzeem a všemožnými výstavami. Já tohle vše plně docenila, až když jsem o možnost kdykoliv se za nimi vydat přišla. Kupodivu děti tyhle výpravy bavily a neprotestovaly, když jsme někam po Praze vyráželi. Capaly poslušně Nerudovkou nahoru na hrad, procházely výstavy a hlaholily: „Jé to je klásné.“
Pak jednou o prázdninách, kdy dcera byla na táboře, jsem vyjela do Prahy sama se svým čtyřletým synem. Někde cestou Prahou mě upoutal plakát na výstavu moderního umění v Mánesu. Název hlásal: „Od imprese k abstrakci“. Impresionisty miluji. K abstraktnímu umění mám prazvláštní vztah. Myslím, že chápání umění u mě skončilo definitivně s koncem surrealismu, jeho ikonou Salvatorem Dalím a jemu podobnými. Dnes mě fascinují malíři jako Giger a spol. Abstrakce mě uvrhá do dvou rovin tápání. Je možné, že si umělec dělá z lidí srandu a hýkání snobů nad jejich díly, mě nechává zcela chladnou. Druhá možná rovina je, že barevně se mi obraz líbí, ale jen jako dekorace do moderního interiéru. Ale ne jako umění. Také je možnost, že jsem úplně blbá a posuzuji něco, čemu prostě nerozumím. Velmi pravděpodobné. Takže zpět.
Vstoupili jsme do výstavní síně Mánesu. Po obou stranách byla rozdělena panely se zavěšenými obrazy, čímž vznikla středem táhnoucí se, široká ulička. Na jejím samotném konci viselo obrovské plátno, které upoutalo okamžitě pozornost svými barvami. Všechny možné odstíny červených cákanců, mezi nimi sem tam nějaký cákanec barvy ostře žluté. Zatím co já jsem měla v úmyslu začít prohlížet obrázky od první kóje, můj syn zůstal jak přikovaný a zíral na tu „cákanici“ v čele výstavní síně.
„Mami, mami, dívej, tam je kohoutek. Je ten velký,“ nadšeně podupával nožičkami.
„Kde vidíš kohoutka?“ chtěla jsem se asi ujistit, že se dívá tam, kam si myslím, že se dívá.
„No přece tam, pojď se podívat,“ ukazoval na velké červeně pocákané plátno.
„Hele kámo, víš co, projdeme si to od začátku a tam dojdeme,“ chvíli váhal.
„Tak jo, no,“ očividně jsem ho zklamala.
Procházeli jsme jednu kóji za druhou a bylo evidentní, že obrazy na jejich stěnách ho moc neberou. Konečně jsme došli na konec.
„Tak tohle je ten kohoutek?“ na pastózní „patlanině“ jsem jen ocenila, že barvy docela k sobě seděly a neurážely mé estetické cítění.
„Jo, ten je klásnej a tak móóóc velikej,“ nadšením se zajíkal.
„Takový jako u babičky?“ nedala jsem se.
„Jasnočka, ale velikej.“ Zněla rozhodná odpověď.
Nechala jsem potomka obdivně zírat na změť barev a vykročila podívat na vizitku. Pak mi spadla čelist. Název obrazu „KOHOUT“. Zírala jsem nevěřícně na cedulku zatím, co syn fascinovaně pozoroval svého obrovského kohouta.
Zbytek výstavy jsem prošla jak ve snu. Celá léta mám dojem, hraničící s jistotou, že abstraktní umění je podvod. Celá léta nesnáším, když umělec vysvětluje, co svým dílem chtěl říci. Oko není vůl, oko vidí. Když moje oko nevidí, tak tam prostě není nic a já odmítám spekulovat, co by to mohlo být kdyby… A teď, můj čtyřletý syn na první pohled z dálky dvaceti pěti metrů pozná, že na obraze, který já považuji za změť rudých a žlutých cákanců je kohout. Kohout, který jej fascinoval nejen barvami, ale i svojí velikostí. Byla jsem z toho tak šokovaná, že jsem si zapomněla přečíst jméno autora, což si dodnes neodpustím.
A ač jsem o této příhodě moc přemýšlela, nikdy jsem nepřišla na to, jak je možné, že dítě vidí a já jsem slepá. Nicméně si už nikdy nedovolím říci, že tohle umění je prachsprostá past na snoby, aby mohli zasvěceně konverzovat o hloubce díla o úžasné invenci autora a úžasném pohledu na život. Smířila jsem se s tím, že komnaty abstraktního umění mi zůstanou navždy uzavřeny.
Běla Polášková
Malý exkurz do duše šíleného golfisty

Dnešní den začal opravdu báječně. Probudil jsem se do slunečného rána, svěží a plný elánu. Taková rána jsou pro mě čím dál, tím více vzácnější. Častěji se probouzím s pocitem, že jsem celou noc tahal putny s uhlím do pátého patra, a se zbožným přáním spát ještě dalších osm hodin.
Běla Polášková
Den blbec

To ráno vstanete a cestou do koupelny si v bytě, který nemá jediný práh, si ukopnete palec. Moc to bolí. Pasta z kartáčku na zuby vám spadne do odtoku a odplave. „Den blbec“ je úspěšně odstartován...
Běla Polášková
Olomoucké syrečky na cestách

Jestli vás nějaký váš příbuzný někdy požádá o přivezení Olomouckých syrečků, zdvořile, leč rezolutně odmítněte. Leda, že jste tak velký extrovert, že vám pozornost široké veřejnosti nečiní potíže. Ani doma, ani v cizině. Možnost, jak splnit přání, je dokonalý obal, ale opravdu velmi dokonalý.
Běla Polášková
Sex ve městě po Česku.

Seriály nemusím, velká část mi připadá úplně blbá. Ty, které jsem celkem sledovala, byly dva. Tudorovci (i když o králi Jindrovi mám jinou představu, co se jeho zevnějšku týká), ale mám historii ráda a i když tento příběh důvěrně znám, tak mi z něho moc neuteklo. Jediný, který jsem stíhala, byl Ranč u zelené sedmy. Měl všechno, příběh, skvělé obsazení a hlavně tam byla sranda. Další byl Sex ve městě (z toho mi sice polovina utekla), ale každý díl, který jsem viděla, mě náramně pobavil. A taky jsem tam našla vzdálenou paralelu s mými třemi přítelkyněmi, se kterými to táhnu životem už víc než třicet let.
Běla Polášková
Škola základ života

Po pěti hodinách, jednom Neurolu, naučení látky o pět kapitol zpět, a jedné dobře mířené facce, jsem naučila svého vnuka rovnice o jedné neznámé, jako když bičem mrská.
Další články autora |
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka
Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...
Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení
Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...
Kapka v moři. Do Gazy dorazily po dvou měsících kamiony s pomocí
Do Pásma Gazy v pondělí po dvou a půl měsících izraelské blokády tohoto palestinského území...
Rusko a Ukrajina dle Trumpa míří k jednání o příměří. Musí vyhovovat všem, míní Putin
Rusko je připraveno s Ukrajinou pracovat na memorandu o budoucích mírových rozhovorech, řekl v...
Brusel jásá, nacionalista v Rumunsku neprošel. Proč ale neslavit příliš hlasitě
Premium Rumunské prezidentské volby skončily vítězstvím centristického primátora Bukurešti Nicošura Dana –...
Kvůli žalobě Dětí Země se Baťův kanál zatím rozšiřovat nebude, uvedl spolek
Krajský soud v Brně přiznal odkladný účinek žalobě Dětí Země podané kvůli rozšiřování přístaviště...

Palačinky, popcorn nebo zmrzka? Otestujte si parádní retro pomocníky
Chystáte narozeninovou oslavu, dětskou party nebo si třeba jen chcete ozvláštnit víkend? Ve spolupráci se značkou Ariete jsme si pro vás připravili...
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1722x