Kohoutek
Je to už hodně dávno, kdy jsem jezdila do Prahy minimálně dvakrát do měsíce za rodiči, kamarádkami a spolužáky. Pět let mi trvalo, než jsem se naučila žít daleko od rodiny, než jsem překonala pocit, že jsem vytržená z kořenů, že žiji v cizím a nepřátelském světě. Tehdy jsem i pochopila, jak musí být lidem, kteří emigrovali, jak se asi museli cítit. A to pomíjím skutečnost, že jsem nemusela překonávat jazykovou bariéru i když drobné potíže s ostravským dialektem jsem měla. Ale to je jiný příběh.
V momentě, kdy děti dokázaly stát na vlastních nohou, začala jsem ubohá robátka tahat po všech místech, která jsem v Praze měla ráda. Všude tam, kde dle mého mínění jim budu moci ukázat krásy města i kulturní akce. Protáhla jsem je Národní galerii, Národním muzeem, Národním divadlem, Technickým muzeem a všemožnými výstavami. Já tohle vše plně docenila, až když jsem o možnost kdykoliv se za nimi vydat přišla. Kupodivu děti tyhle výpravy bavily a neprotestovaly, když jsme někam po Praze vyráželi. Capaly poslušně Nerudovkou nahoru na hrad, procházely výstavy a hlaholily: „Jé to je klásné.“
Pak jednou o prázdninách, kdy dcera byla na táboře, jsem vyjela do Prahy sama se svým čtyřletým synem. Někde cestou Prahou mě upoutal plakát na výstavu moderního umění v Mánesu. Název hlásal: „Od imprese k abstrakci“. Impresionisty miluji. K abstraktnímu umění mám prazvláštní vztah. Myslím, že chápání umění u mě skončilo definitivně s koncem surrealismu, jeho ikonou Salvatorem Dalím a jemu podobnými. Dnes mě fascinují malíři jako Giger a spol. Abstrakce mě uvrhá do dvou rovin tápání. Je možné, že si umělec dělá z lidí srandu a hýkání snobů nad jejich díly, mě nechává zcela chladnou. Druhá možná rovina je, že barevně se mi obraz líbí, ale jen jako dekorace do moderního interiéru. Ale ne jako umění. Také je možnost, že jsem úplně blbá a posuzuji něco, čemu prostě nerozumím. Velmi pravděpodobné. Takže zpět.
Vstoupili jsme do výstavní síně Mánesu. Po obou stranách byla rozdělena panely se zavěšenými obrazy, čímž vznikla středem táhnoucí se, široká ulička. Na jejím samotném konci viselo obrovské plátno, které upoutalo okamžitě pozornost svými barvami. Všechny možné odstíny červených cákanců, mezi nimi sem tam nějaký cákanec barvy ostře žluté. Zatím co já jsem měla v úmyslu začít prohlížet obrázky od první kóje, můj syn zůstal jak přikovaný a zíral na tu „cákanici“ v čele výstavní síně.
„Mami, mami, dívej, tam je kohoutek. Je ten velký,“ nadšeně podupával nožičkami.
„Kde vidíš kohoutka?“ chtěla jsem se asi ujistit, že se dívá tam, kam si myslím, že se dívá.
„No přece tam, pojď se podívat,“ ukazoval na velké červeně pocákané plátno.
„Hele kámo, víš co, projdeme si to od začátku a tam dojdeme,“ chvíli váhal.
„Tak jo, no,“ očividně jsem ho zklamala.
Procházeli jsme jednu kóji za druhou a bylo evidentní, že obrazy na jejich stěnách ho moc neberou. Konečně jsme došli na konec.
„Tak tohle je ten kohoutek?“ na pastózní „patlanině“ jsem jen ocenila, že barvy docela k sobě seděly a neurážely mé estetické cítění.
„Jo, ten je klásnej a tak móóóc velikej,“ nadšením se zajíkal.
„Takový jako u babičky?“ nedala jsem se.
„Jasnočka, ale velikej.“ Zněla rozhodná odpověď.
Nechala jsem potomka obdivně zírat na změť barev a vykročila podívat na vizitku. Pak mi spadla čelist. Název obrazu „KOHOUT“. Zírala jsem nevěřícně na cedulku zatím, co syn fascinovaně pozoroval svého obrovského kohouta.
Zbytek výstavy jsem prošla jak ve snu. Celá léta mám dojem, hraničící s jistotou, že abstraktní umění je podvod. Celá léta nesnáším, když umělec vysvětluje, co svým dílem chtěl říci. Oko není vůl, oko vidí. Když moje oko nevidí, tak tam prostě není nic a já odmítám spekulovat, co by to mohlo být kdyby… A teď, můj čtyřletý syn na první pohled z dálky dvaceti pěti metrů pozná, že na obraze, který já považuji za změť rudých a žlutých cákanců je kohout. Kohout, který jej fascinoval nejen barvami, ale i svojí velikostí. Byla jsem z toho tak šokovaná, že jsem si zapomněla přečíst jméno autora, což si dodnes neodpustím.
A ač jsem o této příhodě moc přemýšlela, nikdy jsem nepřišla na to, jak je možné, že dítě vidí a já jsem slepá. Nicméně si už nikdy nedovolím říci, že tohle umění je prachsprostá past na snoby, aby mohli zasvěceně konverzovat o hloubce díla o úžasné invenci autora a úžasném pohledu na život. Smířila jsem se s tím, že komnaty abstraktního umění mi zůstanou navždy uzavřeny.
Běla Polášková
Malý exkurz do duše šíleného golfisty
Dnešní den začal opravdu báječně. Probudil jsem se do slunečného rána, svěží a plný elánu. Taková rána jsou pro mě čím dál, tím více vzácnější. Častěji se probouzím s pocitem, že jsem celou noc tahal putny s uhlím do pátého patra, a se zbožným přáním spát ještě dalších osm hodin.
Běla Polášková
Den blbec
To ráno vstanete a cestou do koupelny si v bytě, který nemá jediný práh, si ukopnete palec. Moc to bolí. Pasta z kartáčku na zuby vám spadne do odtoku a odplave. „Den blbec“ je úspěšně odstartován...
Běla Polášková
Olomoucké syrečky na cestách
Jestli vás nějaký váš příbuzný někdy požádá o přivezení Olomouckých syrečků, zdvořile, leč rezolutně odmítněte. Leda, že jste tak velký extrovert, že vám pozornost široké veřejnosti nečiní potíže. Ani doma, ani v cizině. Možnost, jak splnit přání, je dokonalý obal, ale opravdu velmi dokonalý.
Běla Polášková
Sex ve městě po Česku.
Seriály nemusím, velká část mi připadá úplně blbá. Ty, které jsem celkem sledovala, byly dva. Tudorovci (i když o králi Jindrovi mám jinou představu, co se jeho zevnějšku týká), ale mám historii ráda a i když tento příběh důvěrně znám, tak mi z něho moc neuteklo. Jediný, který jsem stíhala, byl Ranč u zelené sedmy. Měl všechno, příběh, skvělé obsazení a hlavně tam byla sranda. Další byl Sex ve městě (z toho mi sice polovina utekla), ale každý díl, který jsem viděla, mě náramně pobavil. A taky jsem tam našla vzdálenou paralelu s mými třemi přítelkyněmi, se kterými to táhnu životem už víc než třicet let.
Běla Polášková
Škola základ života
Po pěti hodinách, jednom Neurolu, naučení látky o pět kapitol zpět, a jedné dobře mířené facce, jsem naučila svého vnuka rovnice o jedné neznámé, jako když bičem mrská.
Další články autora |
Pohřešovaného manažera našli mrtvého, po noční nehodě patrně bloudil v lese
Policisté v pondělí dopoledne našli pohřešovaného manažera e-shopu s hudebními nástroji Kytary.cz....
Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka
Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák,...
Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo
Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...
Kvůli agresivitě Romy neregistruji, vyhlásila pediatrička po konfliktu s nimi
S neurvalostí, agresivitou a urážkami se setkala v čekárně své ordinace dětská lékařka z Aše. Podle...
Bývalý syrský prezident Asad je s rodinou v Moskvě. V Rusku získali azyl
Sledujeme online Bývalý syrský prezident Bašár Asad a jeho rodina jsou v Moskvě, kde od ruských úřadů získali azyl....
Fašista a diktátor. Chtěl převrat, obuli se v KLDR do jihokorejského prezidenta
Severní Korea v první reakci na krátké vyhlášení stanného práva v Jižní Koreji situaci přirovnala k...
Prodlužte kompenzace za nucenou sterilizaci, naléhá Rada Evropy na Česko
Komisař pro lidská práva Rady Evropy Michael O’Flaherty se tento měsíc obrátil na české ústavní...
Asad byl do azylu přepraven velmi bezpečně, uvedl ruský představitel
Syrský prezident Bašár Asad, jehož režim o víkendu padl, byl do Ruska převezen velmi bezpečným...
Poslanci mají dokončit schvalování novely lex Ukrajina o ochraně uprchlíků
Sněmovna má ve středu dokončit schvalování novely lex Ukrajina, která má zajistit uprchlíkům před...
Pronájem novostavby patrové chaty s vlastním pozemkem, Kralupy nad Vltavou-Mikovice (Lutovník).
U Studánky, Kralupy nad Vltavou - Mikovice, okres Mělník
17 000 Kč/měsíc
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1721x