Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

"MHD se loučí se s tváří" aneb jak se vytváří dezinformace

V pátek médii masivním způsobem proběhla informace, že končí jedna tvář pražské MHD a sice autobus B732.Na jednu stranu v článcích a šotech prakticky žádné nesmysly, polopravdy nebo lži, ale na straně druhé to v běžném laikovi vzbudilo dojem, že se už nadále nesetká s těmi "hranatými" autobusy a že je hromadně nahradí nějaké nové, nízkopodlažní. Všímavější jedince starších ročníků možná ještě zarazila informace, že tyto autobusy vyjely do pražských ulic v roce 1987, přesto že oni jsou přesvědčeni, že se v nich začali vozit již na začátku osmdesátých let.

Co a jak mělo tedy být prezentováno, aby to bylo stravitelé běžnému čtenáři/divákovi ? Především prezentovat to, o co tu jde - pražský dopravní podnik se loučí s legendární "šaltrpákou".
Další zavádějící věta je "Nyní je nahradí modernější, nízkopodlažní typy. " Slovo "nahradí" evokuje situaci, kdy se veme něco a hromadně se vyřadí, pak se nasedne do něčeho jiného a s tím se jezdí. Tento způsob modernizace vozového parku se často praktikuje třeba v USA. V Praze se vozy "nenahradí", ale "nahrazují" průběžně. Už v posledním roce jich bylo na linkách tak málo, že MHD nadšenci se na ně vzájemně upozorňovali na různých sítích.
Přítomnost šaltrpáky se v pražské MHD datuje od 20.let až do dneška. Ale už i dříve to s ní bylo nahnuté. Stahovat mračna se nad ní začaly v sedmdesátých letech, kdy dosloužily vozy řady Š 706 RTO a její přítomnost byla jen v malém množství dvoudvéřových vozů typu typu ŠL11. Hojně se ale zase rozšířila díky dodávkám kloubových Ikarusů a pak právě v roce 1987, kdy vysoká poruchovost automatických převodovek (způsobená zřejmě chybným zastavěním do konstrukce vozu) v navenek jinak shodném typu B731, donutila DPP nakupovat výhradně jen model B732 s převodovkou manuální.
Největším paradoxem ale je, že ani ta šaltrpáka v pražské MHD nekončí. U DPP i nadále bude jezdit ve voze B732 č. 7096, který byl používán dlouhá léta jako Autoškola a teprve cca před rokem se vrátil zpět do běžného provozu. Je tedy stále v dobrém stavu a na první pohled poznat. Z doby autoškoly mu totiž zůstaly modré pruhy místo červených. A další šaltrpáky můžeme nalézt u ostatních dopravců, které na pražské MHD také jezdí. A to jak v typu B732 tak v novějších.

Kdo tedy vlastně za takovou "pravdivou dezinformaci" může? Myslím, že neselhala média, ale DPP. Média pouze přežvýkaly to, co jim naservíroval DPP na svých stránkách, popř. ve své tiskové zprávě. A to že to nedokázal prodat stravitelně, nemůže být chyba médií ale DPP popř. jeho tiskového mluvčího. Ten především musí umět odbornou informaci podat tak, aby to bylo stravitelné a srozumitelné i pro laika.
To že se nikde ze strany DPP neobjevila zmínka o tom, co nějaké, do téhle chvíle pro média a laiky neznámé označení "B732" vlastě je a že krom toho "B732" ještě existuje nějaké "B731" a "B741" skutečně nemůže být chyba médií. Ty dnes jen obvykle kloužou po povrchu a těžko po nich můžeme chtít, aby kvůli takovéhle "oddychovce" dopředu studovali odbornou literaturu, internet a seznamy autobusů, a mohly se pak tiskového mluvčího p.Lebedy zeptat: "A jak to bude s desítkami B731 a 741?"

A že to lidé evidentně nepochopili se můžeme přesvědčit např. zde:

http://www.metro.cz/me-hlidac.aspx?idc=13042015405

Takže s čím se to vlastně loučíme, co se od tohoto týdne změní? Odpověď zní: S ničím. Jen dosloužilo několik málo vozů typu, kterých bylo dříve stovky. I nadále se s nimi v pražské MHD setkáme u jiných dopravů, i nadále se setkáme s několika desítkami vozů DPP, které jsou pro běžného cestujícícho od B732 k nerozeznání, jen nemají tu "šaltrpáku".
Zkrátka to byl jen takový happening, který se v příštích několika letech zřejmě bude opakovat několikrát - s typem B732 se asi rozloučíme ještě jednou až dojezdí zmiňovaný modrý vůz 7096, pak se budeme loučit s B731, která vypadá stejně, akorát má převodovku automatickou, a pak zbývá B741 - jeho kloubová verze.
Jenom s jedním by se mnoho zejména hůře pohyblivých lidí rádo rozloučilo - na rozdíl od západních zemí, mnoha měst v Polsku, Slovensku či jinde ještě dlouho potrvá, než se rozloučíme s "vysokou" podlahou...

Autor: Robert Bartyzal | pondělí 22.4.2013 8:24 | karma článku: 24,87 | přečteno: 3892x
  • Další články autora

Robert Bartyzal

Důchodová reforma

Stále dokola se mluví o důchodové reformě. Co v tom sdělení postrádám, jsou jasné kupecké počty. Místo prázdných a patetických projevů premiéra Fialy, výroky opozice o okrádání důchodců je potřeba jasně vysvětlovat následující:

31.5.2024 v 8:50 | Karma: 14,53 | Přečteno: 489x | Diskuse | Ekonomika

Robert Bartyzal

Hromadná doprava jako v Japonsku? Buďme rádi za tu naši

Často různě čtu nebo slýchávám narážky na naší veřejnou hromadnou dopravu. Mimo jiné proto jsem jel na 3 týdny zkoumat tu v Japonsku. Zkoumal jsem jak městskou, tak příměstskou i dálkovou. Japonci nám mají co závidět.

3.5.2024 v 8:44 | Karma: 35,56 | Přečteno: 3122x | Diskuse | Cestování

Robert Bartyzal

Já jsem jistič - dezinformátor

S nelibostí sleduju, jak mailová schránka mé mámy, která je již v pokročilém věku, je plná nenávistných, překroucených či jinak pochybných mailů. O jejich autorech nemám valné mínění, svým způsobem jsou bohužel mistři svého oboru.

11.1.2024 v 8:54 | Karma: 33,37 | Přečteno: 3304x | Diskuse | Společnost

Robert Bartyzal

Fejeton o dětech, usínání a spánku tak nějak obecně

S partnerkou jsme unaveně štastní rodiče dvou kluků. Někdy není jasné, jestli se snažíme vychovávat my je, nebo oni nás.

8.12.2023 v 10:45 | Karma: 11,54 | Přečteno: 302x | Diskuse | Společnost

Robert Bartyzal

V zajetí solární elektrárny

Jako bych předem tušil letošní energetický vývoj - na sklonku loňského léta jsem si pořídil několik solárních panelů "pro radost" než pro nějaké úspory. Něco jako švestičky z vlastní zahrádky, mít takovou svojí malou nezávislost.

27.9.2022 v 8:57 | Karma: 23,30 | Přečteno: 1201x | Diskuse | Ekonomika
  • Nejčtenější

Putinův fotbalista. Čech strhává vlajky Ukrajiny a šíří propagandu. Je za hrdinu

31. října 2024

Premium Příběh Jaroslava Dolejše je ukázkou, jak funguje ruská propaganda a jak se z amatérského sportovce...

Obyčejně nikoho nepodporuji, ale teď musím, řekl Schwarzenegger k volbám

30. října 2024  18:03

Herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger oznámil, že v prezidentských volbách v USA...

V Rakousku bojují o život dva Češi. Jeli na střeše metra, srazil je nadchod

31. října 2024  12:09,  aktualizováno  16:02

V rakouské nemocnici bojují o život dva Češi, kteří se v úterý ve Vídni vážně zranili při jízdě na...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

30. října 2024  15:27

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací...

Mlátící komando na Václaváku. Hledá se mladičký esenbák ze slavné fotky

27. října 2024

Seriál Klidně by spolu mohli chodit, ale každý se postavil na opačnou stranu barikády. Slavný snímek...

Konsolidace se nekoná. Státní rozpočet na příští rok postrádá oporu v realitě

2. listopadu 2024

Premium Vláda se v rozpočtu na příští rok přepočítala o desítky miliard. Podle Národní rozpočtové rady,...

Pepco vrací kabinky. Zákazníci si oblečení zase vyzkoušejí v prodejně

2. listopadu 2024

Polský řetězec oděvních a průmyslových diskontních obchodů Pepco po dvou letech vrací zpátky...

GLOSA: Tři skvělé animáky. Byla by škoda nejít tento podzim s dětmi do kina

2. listopadu 2024

Podzimní prázdniny nejspíše zase pohnuly návštěvnickými žebříčky, protože „uklidit“ děti do kina je...

Stát zruší 1 100 přejezdů. Chce zrychlit vlaky, stovky lidí však odřízne od světa

2. listopadu 2024

Premium Stovky lidí budou odříznuty od světa. V Raspenavě v Libereckém kraji plánuje Správa železnic zrušit...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2317x
Jsem jedna desetimilióntina tohoto státu, stejně jako vy a ostatní občané tohoto státu.

Seznam rubrik