"MHD se loučí se s tváří" aneb jak se vytváří dezinformace

V pátek médii masivním způsobem proběhla informace, že končí jedna tvář pražské MHD a sice autobus B732.Na jednu stranu v článcích a šotech prakticky žádné nesmysly, polopravdy nebo lži, ale na straně druhé to v běžném laikovi vzbudilo dojem, že se už nadále nesetká s těmi "hranatými" autobusy a že je hromadně nahradí nějaké nové, nízkopodlažní. Všímavější jedince starších ročníků možná ještě zarazila informace, že tyto autobusy vyjely do pražských ulic v roce 1987, přesto že oni jsou přesvědčeni, že se v nich začali vozit již na začátku osmdesátých let.

Co a jak mělo tedy být prezentováno, aby to bylo stravitelé běžnému čtenáři/divákovi ? Především prezentovat to, o co tu jde - pražský dopravní podnik se loučí s legendární "šaltrpákou".
Další zavádějící věta je "Nyní je nahradí modernější, nízkopodlažní typy. " Slovo "nahradí" evokuje situaci, kdy se veme něco a hromadně se vyřadí, pak se nasedne do něčeho jiného a s tím se jezdí. Tento způsob modernizace vozového parku se často praktikuje třeba v USA. V Praze se vozy "nenahradí", ale "nahrazují" průběžně. Už v posledním roce jich bylo na linkách tak málo, že MHD nadšenci se na ně vzájemně upozorňovali na různých sítích.
Přítomnost šaltrpáky se v pražské MHD datuje od 20.let až do dneška. Ale už i dříve to s ní bylo nahnuté. Stahovat mračna se nad ní začaly v sedmdesátých letech, kdy dosloužily vozy řady Š 706 RTO a její přítomnost byla jen v malém množství dvoudvéřových vozů typu typu ŠL11. Hojně se ale zase rozšířila díky dodávkám kloubových Ikarusů a pak právě v roce 1987, kdy vysoká poruchovost automatických převodovek (způsobená zřejmě chybným zastavěním do konstrukce vozu) v navenek jinak shodném typu B731, donutila DPP nakupovat výhradně jen model B732 s převodovkou manuální.
Největším paradoxem ale je, že ani ta šaltrpáka v pražské MHD nekončí. U DPP i nadále bude jezdit ve voze B732 č. 7096, který byl používán dlouhá léta jako Autoškola a teprve cca před rokem se vrátil zpět do běžného provozu. Je tedy stále v dobrém stavu a na první pohled poznat. Z doby autoškoly mu totiž zůstaly modré pruhy místo červených. A další šaltrpáky můžeme nalézt u ostatních dopravců, které na pražské MHD také jezdí. A to jak v typu B732 tak v novějších.

Kdo tedy vlastně za takovou "pravdivou dezinformaci" může? Myslím, že neselhala média, ale DPP. Média pouze přežvýkaly to, co jim naservíroval DPP na svých stránkách, popř. ve své tiskové zprávě. A to že to nedokázal prodat stravitelně, nemůže být chyba médií ale DPP popř. jeho tiskového mluvčího. Ten především musí umět odbornou informaci podat tak, aby to bylo stravitelné a srozumitelné i pro laika.
To že se nikde ze strany DPP neobjevila zmínka o tom, co nějaké, do téhle chvíle pro média a laiky neznámé označení "B732" vlastě je a že krom toho "B732" ještě existuje nějaké "B731" a "B741" skutečně nemůže být chyba médií. Ty dnes jen obvykle kloužou po povrchu a těžko po nich můžeme chtít, aby kvůli takovéhle "oddychovce" dopředu studovali odbornou literaturu, internet a seznamy autobusů, a mohly se pak tiskového mluvčího p.Lebedy zeptat: "A jak to bude s desítkami B731 a 741?"

A že to lidé evidentně nepochopili se můžeme přesvědčit např. zde:

http://www.metro.cz/me-hlidac.aspx?idc=13042015405

Takže s čím se to vlastně loučíme, co se od tohoto týdne změní? Odpověď zní: S ničím. Jen dosloužilo několik málo vozů typu, kterých bylo dříve stovky. I nadále se s nimi v pražské MHD setkáme u jiných dopravů, i nadále se setkáme s několika desítkami vozů DPP, které jsou pro běžného cestujícícho od B732 k nerozeznání, jen nemají tu "šaltrpáku".
Zkrátka to byl jen takový happening, který se v příštích několika letech zřejmě bude opakovat několikrát - s typem B732 se asi rozloučíme ještě jednou až dojezdí zmiňovaný modrý vůz 7096, pak se budeme loučit s B731, která vypadá stejně, akorát má převodovku automatickou, a pak zbývá B741 - jeho kloubová verze.
Jenom s jedním by se mnoho zejména hůře pohyblivých lidí rádo rozloučilo - na rozdíl od západních zemí, mnoha měst v Polsku, Slovensku či jinde ještě dlouho potrvá, než se rozloučíme s "vysokou" podlahou...

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Robert Bartyzal | pondělí 22.4.2013 8:24 | karma článku: 24,87 | přečteno: 3891x