Dáváte vždy na přejezdu pozor ?

Byl jsem přizván ke kontrole zařízení po zajímavém incitentu, který naštěstí díky souhrou náhod a duchapřítomností pracovníka SŽDC neskončil tragédií. A sice - málo frekventovaný přejezd na budoucím 4. koridoru, červená světla, závory dole a dvě stojící auta. Co je na tom divného? Ty dvě auta se totiž ocitla mezi těmi sklopenými závorami. A jak k tomu došlo ?

Jak jinak, než nekázní hned obou řidičů. Od letošního roku zde totiž přibyla druhá kolej. A tak se teď může stát (a včera se právě stalo), že ve chvíli, kdy jeden vlak právě minul přejezd a závory se zvedají, ten druhý do přibližovacího úseku zrovna najede. Vzhledem k tomu, že i při zvedání závor světla blikají, zvonce zvoní, není důvod s jejich opětovným sklopením nijak otálet. Jenže nejeden řidič, už tak "okradený" zhruba o minutu  nehodlá čekat dalších cca 7 vteřin, než se závory úplně zvednou a výstražná světla zhasnou. Ovšem těch sedm vteřin je dost dlouhá doba na to, aby se stalo ledacos, třeba i to, že ty závory opět "schodí" dolů vlak jedoucí po druhé koleji...
  Vlastně těch řidičských prohřešků na přejezdech bývá více. Například kdo může zodpovědně říct, že se před každým přejezdem řádně přesvědčí, zda-li se odněkud neblíží vlak, tak jak mu ukládá zákon o provozu na pozemních komunikacích. Kdo vždycky jede maximálně třicítkou (resp.padesátkou při bílém přerušovaném světle) přes každý přejezd, byť je to třeba jen vlečka používaná 1x týdně. 
  Hříšníky musím ale předem upozornit, že jejich výmluvy na nefunkční signalizaci obvykle nepomohou, případní "svědci" se mohou dokonce vystavit trestnímu stíhání. Většina přejezdů má dnes diagnostický archiv, kde je vše s přesností na sekundy zaznamenáno. Žárovky ve výstražnících jsou dvouvláknové, 100% zálohované s kontrolou protékaného proudu. A u elektronických typů dokonce s optickými dohledy svícení. Vzpomínám si na případ, kdy svědčil policista jedoucí za svým kolegou, který byl smeten projíždějícím vlakem u Budvaru, ale po konfrontaci s archivem najednou odmítl vypovídat...
 
A jak to nakonec dopadlo s těmi auty u Tábora? Dobře. U přejezdu byl naštěstí pracovník SŽDC, který viděl odkud se blíží manipulační (a naštěstí pomalý) vlak, takže ty dva dotyčné hříšníky nasměroval k té správné straně. Tedy pro tentokrát nikdo nepřišel ani o život ani o majetek, body... ikdyž to poslední by si oba určitě zasloužili.

Autor: Robert Bartyzal | pátek 19.12.2008 10:50 | karma článku: 17,87 | přečteno: 2240x