Foto: Linka 112 v Pardubickém kraji

11. únor je již druhým rokem Evropským dnem 112, dnem jednotného evropského čísla tísňového volání. Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje při té příležitosti uspořádal tiskovou konferenci, na níž představil fungování této linky.

Tisková konference HZS PardubiceM. Bareš Telefonní centrum tísňového volání (TCTV) v Pardubicích, které je jedním ze čtrnácti obdobných center v České republice, zajišťuje 24 hodin denně příjem a vyhodnocení tísňových volání na linku 112 z pevných i mobilních linek v celém kraji. Kromě toho jsou na TCTV svedeny také všechny hovory na číslo 150. Pokud jste tedy kdekoliv v Pardubickém kraji, po vytočení čísla 150 nebo 112 se vždy dovoláte na stejné místo - do centra tísňového volání v pardubické centrální požární stanici na Teplého ulici. Příjem hovorů zajišťují vyškolení příslušníci hasičského záchranného sboru, kterým vydatně pomáhá moderní výpočetní technika. Na každém pracovišti má operátor k dispozici tři monitory - zatímco na jednom zadává událost do systému, na dalším má zobrazen GIS s mapou oblasti. Třetí monitor slouží pro zobrazení historie hovorů. Každý tísňový hovor je okamžitě automaticky přijat a přenesen do náhlavní soupravy některého z operátorů. Ten v tu chvíli vidí nejen telefonní číslo volajícího, ale také místo, odkud volá. V případě volání z pevné linky je k dispozici operátorovi její adresa, u mobilního telefonu jeho přibližné umístění. Pokud je to nutné, může si operátor vyžádat upřesnění polohy prostřednictvím mobilního operátora. Pardubické centrum disponuje pracovišti pro celkem čtyři operátory, přičemž vždy musí být minimálně jeden operátor přihlášen v systému. V případě, že jsou všichni operátoři vytíženi, je hovor automaticky předán na jedno z okolních center, jehož operátor následně předá událost přímo složkám záchranného systému, kterých se týká. To lze využít také v případě volání v cizím jazyce. Operátor má k dispozici přehled všech svých kolegů, kteří jsou v danou chvíli přihlášeni do systému a jejich jazykovou vybavenost. V případě, že volající mluví některým "méně obvyklým" jazykem, může operátor předat hovor vhodnému kolegovi. Po zpracování události ji operátor formou datové věty odešle na operační střediska jednotlivých složek IZS, kterých se týká. Pokud je událost určena pouze jedné složce, například při náhlém zhoršení zdraví, je současně s datovou větou možné hovor přepojit dané složce. V tomto případě je ale vždy výhodnější volat národní tísňovou linku, kterou přijímá ta která složka. V roce 2008 směřovalo na TCTV Pardubice celkem 116 077 hovorů na linku 112, z nichž bylo založeno 14 478 událostí. 738 hovorů se týkalo jiných TCTV mimo Pardubický kraj.

Operátoři 112ky se v Pardubicích dělí o místnost s Krajským operačním a informačním střediskem hasičů, které sídlí v zadní části. Zde sedí pracovníci kteří přijmou datovou větu od operátora TCTV a zařídí vyslání konkrétních jednotek a organizaci samotného zásahu. Zároveň na toto pracoviště předává TCTV žádosti o pomoc pro ostatní složky IZS, které nemají vlastní operační střediska. V minulých letech probíhal postupný útlum operačních středisek v jednotlivých okresech a  centralizace operačního řízení. V současné době jsou tedy veškeré zásahy hasičů v kraji řízeny z Pardubic.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Michal Bareš | úterý 10.2.2009 20:10 | karma článku: 13,99 | přečteno: 1614x