Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Železniční deník, 1. den: Rychle a zběsile

Ne, nejsem strojvedoucí. Železnice jsou nicméně můj koníček, a dokonce mám to štěstí, že se mu můžu věnovat i v práci. A právě pracovní povinnosti mě tentokrát zavedly až do Francie, průkopníka vysokorychlostních tratí a vlaků.

Co tady dělám? Možná jste v médiích zachytili zprávu, že česká Správa železnic prodloužila v říjnu poradenskou smlouvu se svou francouzskou obdobou, státním podnikem SNCF Réseau, který nám v Česku radí s přípravou vysokorychlostních tratí. A protože se v rámci Správy železnic věnuji vysokorychlostním tratím i já, konkrétně jako ekonomický analytik, vydali jsme se s kolegy posbírat praktické zkušenosti z jejich provozu a údržby přímo do Francie.

Musím říct, že už první den byl pro mě plný zážitků, tak jsem si řekl, proč se o ně nepodělit?

Brzo ráno jsme vyrazili z Hlavního nádraží směrem na Drážďany, kde nás čekal přestup na vlak do Frankfurtu nad Mohanem. A nebyl to ledajaký vlak.

Vysokorychlostní, německý ICE T to totiž umí rozjet až na 230 kilometrů za hodinu! Na TGV, kterým jsme pokračovali z Frankfurtu do Paříže, nicméně nemá: tenhle francouzský závoďák je totiž ještě o 90 kilometrů rychlejší.

Jen si to představte, 320 km/h! Pokud by takový vlak jezdil z Prahy do Ostravy, ušetřili byste na cestě hodinu a půl. Zatím ale vlaky v Česku jezdí v průměru nejrychleji 160 km/h, na rekord pak dosáhlo Pendolino s více než 200 km/h. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde primárně o problém s konstrukcí vlaků, mnohem větší problém ale u nás představuje stávající železniční infrastruktura.

Vysokorychlostní tratě totiž mají svá specifika, například na nich kvůli velké rychlosti vlaků nesmí být tak prudké zatáčky (v železničním žargonu "oblouky"). Jediným řešením je tak stavět u nás nové vysokorychlostní tratě, případně na ně některé z těch současných přebudovat.

O tom ale zas v dalším díle ŽELEZNIČNÍHO DENÍKU, snad jich ještě pár snesete (jsem tu do pátku!)

ŽELEZNIČNÍ DENÍK, 1. den

Cesta z Drážďan do Frankfurtu nad Mohanem německým vysokorychlostním vlakem ICE T. Maximální rychlost 230 kilometrů za hodinu!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Balahura | pondělí 1.11.2021 21:04 | karma článku: 9,33 | přečteno: 224x
  • Další články autora

Milan Balahura

Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?

Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.

22.9.2022 v 17:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 181x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Mnoho cyklistů - planety Země smrt?

Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...

6.8.2022 v 11:57 | Karma: 11,54 | Přečteno: 424x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Nedráždi Čínu bosou nohou!

Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?

4.8.2022 v 16:43 | Karma: 13,51 | Přečteno: 548x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Stará špína v Novém světe

Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...

13.7.2022 v 18:24 | Karma: 10,36 | Přečteno: 325x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?

Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.

29.6.2022 v 21:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 327x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Fica stále operují. Padlo pět výstřelů, ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  20:54

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica, který byl ve čtvrtek terčem atentátu, je...

Na Děčínsku narazil vlak do spadlého stromu, trať do Německa stála

15. května 2024  18:10,  aktualizováno  20:44

Vlak jedoucí z Drážďan do Prahy narazil v Dolním Žlebu na Děčínsku do stromu. Cestující se museli...

Do mostu v Texasu narazilo plavidlo a poškodilo ho. Do vody uniká palivo

15. května 2024  20:07

Do mostu v Galvestonu v americkém státě Texas ve středu narazilo plavidlo a do okolních vod uniká...

Na Slovensku není mír a smír, polarizace pokračuje, říká novinářka

15. května 2024  20:03

Premium Slovenské vládní strany po atentátu na premiéra Roberta Fica slovně útočí na novináře. Přidávají se...

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Jsem patriot z Prahy 9, fanoušek železnic a šťastný táta dvou dcer. Hlavně kvůli svým dětem se snažím měnit věci kolem sebe k lepšímu.

Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.

S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.

Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.  

Seznam rubrik