Pohřbívání pražské dopravy
Přibližně tak dlouho mám totiž pocit, že jakýkoliv rozvoj pražské dopravy stagnuje. A nejde jen o pocit, stačí si připomenout fakta: poslední zásadní dopravní stavbou, kterou se v Praze podařilo dokončit, byl tunel Blanka. I když dokončit… Tunel byl místo roku 2011 otevřen až v roce 2015 a ještě navíc ve zkušebním provozu, který trvá dodnes.
Od té doby už je to však jen o slibech, třeba jak bude co nevidět zahájena realizace vnitřního a vnějšího okruhu Prahy. To by ale někdo musel aspoň kopnout do země, což se co? Nestalo.
Obdobná situace panuje i ve veřejné dopravě. Za posledních 10 let nebyl v hlavním městě postaven ani jeden pořádný úsek tramvajové trati, o metru nemluvě. Místo zlepšení kvality a dostupnosti veřejné dopravy tak stávající vedení Prahy řeší, jak změnit design vozového parku. V MHD totiž logicky není nic důležitějšího, než barva autobusu, tramvaje či metra, kterým jedete. Tenhle předpoklad jistě potvrdí i obyvatelé Bohnic, Letňan, Čakovic, Libuše, Modřan, Písnice a jiných městských částí, kteří už zatraceně dlouho čekají na to, až k jejich domu některá z tratí veřejné dopravy povede.
Metro D jako předražený pomník stávající pražské koalice
Ještě kreativnější přístup pak má současná pražská koalice k výstavbě metra D. Nedávno jsme byli svědky jejího slavnostního zahájení, na níž naše politická reprezentace v plné kráse předvedla své nové obleky. Skutečnost, že se jedná teprve o geologický průzkum, byla zmíněna jen drobným písmem. Už bez kamer se tu však odehrála mnohem důležitější věc.
Pražská rada a následně také zastupitelstvo letos v červnu odsouhlasilo navýšení ceny výstavby metra D z 39,7 miliard korun za celý úsek na 52 miliard za pouhých 5 stanic, ovšem bez depa. Když z celkové sumy odečtete částku za vlakové vozy, lze se jednoduchou trojčlenkou dopočítat, co takové navýšení ceny skutečně znamená.
Pojďme na to spolu: jestli bez nákupu vlaků stála výstavba metra o 8 stanicích (celý úsek) a s depem původně 21 miliard, zatímco nyní bude stát výstavba jen 5 stanic bez depa 46,65 miliard, tak my Pražané zaplatíme za stejnou věc místo 13,125 miliard neuvěřitelných 46,65 miliard, což je navýšení ceny o celých 281 %!Jen pro srovnání, kdyby i mzdy vzrostly od roku 2018 o 281 %, pak by průměrná mzda v ČR za toto období vzrostla o pouhých 9 %.
Aby toho nebylo málo, přidám ještě jeden příklad ze zahraničí. Stejná firma Metrostav, která bude stavět metro D, stavěla metro také v Sofii, hlavním městě Bulharska. Realizace metra o 8 stanicích, které zde vloni uvedli do provozu, stála včetně výstavby depa a pořízení vlaků v přepočtu 10,5 miliardy korun! Nezbývá než se ptát, jak je možné, že v Bulharsku stojí výstavba delšího metra téměř pětkrát méně než v Praze…Možná si řeknete, že v Bulharsku je levnější pracovní síla. Ano, to je samozřejmě relevantní argument, ale když srovnáte průměrnou mzdu v České republice a Bulhursku, zjistíte, že je u Bulharů nižší jen o 44 %.
Jako další příklad pro srovnání může posloužit také polská Varšava, kde bylov roce 2019 otevřeno nové metro o délce 6 stanic a Poláci za něj včetně nákupu vozových souprav zaplatili v přepočtu 19,5 miliardy korun. Průměrná mzda v Polsku je přitom oproti té české nižší pouze o 9 %.Jak je tedy možné, že za výstavbu nového úseku metra zaplatíme pětkrát víc než Bulhaři a víc než 2,5 krát tolik co Poláci?
Místo zlepšení dopravy nesmyslné experimenty
Pojďme dát ale současnému vedení metropole ještě šanci: když neumí rozvíjet veřejnou dopravu, třeba bude úspěšnější v dopravě silniční? Bohužel, ani tam to není žádná sláva. V minulých týdnech byla Praha svědkem naprostého amaterismu Magistrátu, který v Holešovičkách zkouší nový způsob organizace dopravy. Výsledek? Nekonečné kolony, které v historii pražské dopravy nemají obdoby.
Abych na závěr nebyl jen negativní, rád bych Prahu pochválil aspoň za projekt nového mostu mezi Podolím a Zlíchovem. Tahle miliardová stavba by se měla začít realizovat na jaře příštího roku a já se jen modlím, aby nedopadla stejně jako metro D.
Milan Balahura
Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?
Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.
Milan Balahura
Mnoho cyklistů - planety Země smrt?
Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...
Milan Balahura
Nedráždi Čínu bosou nohou!
Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?
Milan Balahura
Stará špína v Novém světe
Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...
Milan Balahura
Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?
Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.
Další články autora |
Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého
Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...
Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska
Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly
V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...
Žák vyskočil instruktorovi z větroně. Padák se mu neotevřel
U Slaného na Kladensku nedaleko letiště dopoledne zemřel po výskoku z větroně muž. Zřejmě dostal...
Harrisová útočila, Trump byl v defenzivě, hodnotí debatu světová média
Americké viceprezidentce Kamale Harrisové se v předvolební debatě podařilo rozhodit exprezidenta...
Nemám potřebu si stěžovat. Snažím se řešit výzvy, říká kandidátka na hejtmanku
Karolína Žákovská je roky politicky aktivní. Působí jako zastupitelka Ústí nad Labem a coby členka...
Počet obětí tajfunu Yagi ve Vietnamu dál stoupá. V Hanoji hrozí povodně
Silný tajfun Yagi si ve Vietnamu vyžádal už 141 obětí. Objevil se již v sobotu přinesl do severní...
Vláda má projednat přesun některých sociálních dávek z úřadů práce
Přesun vyřizování některých sociálních dávek, příspěvku na péči a dávek pro osoby se zdravotním...
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 922x
Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.
S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.
Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.