Pohřbívání pražské dopravy

Léto je v plném proudu, beton sálá a Prahu místo turistů zaplavily uzavírky a rozkopané silnice. Tenhle trend si v naší metropoli užíváme posledních deset let.   

Přibližně tak dlouho mám totiž pocit, že jakýkoliv rozvoj pražské dopravy stagnuje. A nejde jen o pocit, stačí si připomenout fakta: poslední zásadní dopravní stavbou, kterou se v Praze podařilo dokončit, byl tunel Blanka. I když dokončit… Tunel byl místo roku 2011 otevřen až v roce 2015 a ještě navíc ve zkušebním provozu, který trvá dodnes.

Od té doby už je to však jen o slibech, třeba jak bude co nevidět zahájena realizace vnitřního a vnějšího okruhu Prahy. To by ale někdo musel aspoň kopnout do země, což se co? Nestalo.

Obdobná situace panuje i ve veřejné dopravě. Za posledních 10 let nebyl v hlavním městě postaven ani jeden pořádný úsek tramvajové trati, o metru nemluvě. Místo zlepšení kvality a dostupnosti veřejné dopravy tak stávající vedení Prahy řeší, jak změnit design vozového parku. V MHD totiž logicky není nic důležitějšího, než barva autobusu, tramvaje či metra, kterým jedete. Tenhle předpoklad jistě potvrdí i obyvatelé Bohnic, Letňan, Čakovic, Libuše, Modřan, Písnice a jiných městských částí, kteří už zatraceně dlouho čekají na to, až k jejich domu některá z tratí veřejné dopravy povede.

Metro D jako předražený pomník stávající pražské koalice

Ještě kreativnější přístup pak má současná pražská koalice k výstavbě metra D. Nedávno jsme byli svědky jejího slavnostního zahájení, na níž naše politická reprezentace v plné kráse předvedla své nové obleky. Skutečnost, že se jedná teprve o geologický průzkum, byla zmíněna jen drobným písmem. Už bez kamer se tu však odehrála mnohem důležitější věc. 

Pražská rada a následně také zastupitelstvo letos v červnu odsouhlasilo navýšení ceny výstavby metra D z 39,7 miliard korun za celý úsek na 52 miliard za pouhých 5 stanic, ovšem bez depa. Když z celkové sumy odečtete částku za vlakové vozy, lze se jednoduchou trojčlenkou dopočítat, co takové navýšení ceny skutečně znamená.

Pojďme na to spolu: jestli bez nákupu vlaků stála výstavba metra o 8 stanicích (celý úsek) a s depem původně 21 miliard, zatímco nyní bude stát výstavba jen 5 stanic bez depa 46,65 miliard, tak my Pražané zaplatíme za stejnou věc místo 13,125 miliard neuvěřitelných 46,65 miliard, což je navýšení ceny o celých 281 %!Jen pro srovnání, kdyby i mzdy vzrostly od roku 2018 o 281 %, pak by průměrná mzda v ČR za toto období vzrostla o pouhých 9 %.

Aby toho nebylo málo, přidám ještě jeden příklad ze zahraničí. Stejná firma Metrostav, která bude stavět metro D, stavěla metro také v Sofii, hlavním městě Bulharska. Realizace metra o 8 stanicích, které zde vloni uvedli do provozu, stála včetně výstavby depa a pořízení vlaků v přepočtu 10,5 miliardy korun! Nezbývá než se ptát, jak je možné, že v Bulharsku stojí výstavba delšího metra téměř pětkrát méně než v Praze…Možná si řeknete, že v Bulharsku je levnější pracovní síla. Ano, to je samozřejmě relevantní argument, ale když srovnáte průměrnou mzdu v České republice a Bulhursku, zjistíte, že je u Bulharů nižší jen o 44 %.

Jako další příklad pro srovnání může posloužit také polská Varšava, kde bylov roce 2019 otevřeno nové metro o délce 6 stanic a Poláci za něj včetně nákupu vozových souprav zaplatili v přepočtu 19,5 miliardy korun. Průměrná mzda v Polsku je přitom oproti té české nižší pouze o 9 %.Jak je tedy možné, že za výstavbu nového úseku metra zaplatíme pětkrát víc než Bulhaři a víc než 2,5 krát tolik co Poláci? 

Místo zlepšení dopravy nesmyslné experimenty

Pojďme dát ale současnému vedení metropole ještě šanci: když neumí rozvíjet veřejnou dopravu, třeba bude úspěšnější v dopravě silniční? Bohužel, ani tam to není žádná sláva. V minulých týdnech byla Praha svědkem naprostého amaterismu Magistrátu, který v Holešovičkách zkouší nový způsob organizace dopravy. Výsledek? Nekonečné kolony, které v historii pražské dopravy nemají obdoby.

Abych na závěr nebyl jen negativní, rád bych Prahu pochválil aspoň za projekt nového mostu mezi Podolím a Zlíchovem. Tahle miliardová stavba by se měla začít realizovat na jaře příštího roku a já se jen modlím, aby nedopadla stejně jako metro D.

 

 

Autor: Milan Balahura | neděle 18.7.2021 18:39 | karma článku: 20,14 | přečteno: 519x