O českém "něcařství"
Teistický bůh je zpravidla definován jako bytost. „Něco vyššího“ nemusí být bytost.
Teistický bůh disponuje absolutními vlastnostmi, jako je vševědoucnost a všemohoucnost. U „něčeho“ tyto vlastnosti nemusejí být.
Teistický bůh je tvůrce světa, kosmu, prvotní příčina bytí. „Něco“ může být prvotní příčinou, ale kdo říkal, že bytí nějakou příčinu musí mít?
Teistický bůh může činit zázraky, katastrofy a kataklyzmata. „Něco“ může způsobovat věci mezi nebem a zemí, ovšem záleží na tom, co považujeme za zázrak.
Ježíš byl jeho synem. Může „něco“ mít syna? No, může a nemusí, ale pro něcaře je Ježíš spíš jedním z duchovních učitelů, podobně jako třeba Buddha, Lao-c a další.
Teistickému bohu je třeba vzdávat díky, uctívat jej a řídit se jeho přikázáními. U „něčeho“ tohle všechno vůbec není třeba.
České „něco“ je mnohem širší pojem, který boha přesahuje. Je nespecifikovatelný, dokonale neurčitý. V tohle „něco“ nemám problém věřit ani já, protože „něco vyššího“ není teistický bůh. Toto „něco“ mi neříká, že jsem ze své podstaty hříšný a špatný, nezakazuje mi být tím, kým jsem a nemám povinnost to uctívat. Není popisováno posvátnými texty, nenárokuje si vlastnictví absolutní pravdy, neobsahuje koncept hříchu a nezbavuje to člověka odpovědnosti za své chování a jednání.
Současně toto něco zůstává potenciálně odhalitelné. Abych volně parafrázoval jednoho z amerických „youtube atheists“ Arona Ra, pokud má kosmos nějaký vyšší smysl, prvotní příčinu nebo nějaký cíl, pak ho možná jednou nalezneme a poznáme. A pokud ano, bude to určitě něco mnohem zajímavějšího a úžasnějšího než teistický bůh. Ovšem, musíme také počítat s tím, že nic takového nikdy nenalezneme. „Něco“ totiž může a nemusí být.
Být něcařem znamená být de facto ateistou, protože něcaři nevěří v boha. Bůh není „něco“. Bůh je příliš specifický, než aby v něj něcař věřil. Ateismus není nic jiného než negativní odpověď na otázku: „Věříš v boha?“ ateista na ni odpovídá: „Nevěřím.“ Něcař odpovídá: „V boha nevěřím, ale v „něco vyššího“. Proto i ateista může klidně být takovým něcařem. A současně něcař může být klidně agnostikem či ateistou, který si ovšem ponechává prostor pro to, co ještě nebylo poznáno, co může změnit jeho názor. Něcař může být také skeptikem a podrobovat rozumovému zkoumání a vysvětlování různá tvrzení a jevy, které do jeho prostoru pro nepoznané nějakým způsobem vstupují.
Je tedy logické, že po všech těch historických zkušenostech s náboženstvími – ať už těch s bohy, i těch bez bohů – si český člověk chce uchovat nadhled, být nad věcí, mít volné ruce a otevřenou mysl. To je věc, kterou na něcařství vnímám jako pozitivní a nemám problém být také takovým něcařem.
Být něcařem znamená nestrkat hlavu do obojku, který nastavují různé skupiny, které tvrdí, že vlastní nějaké univerzální pravdy. Něcařství je volným prostorem, promenádou, po které se člověk může procházet a prohlížet si různé věci a jevy, mluvit s různými lidmi a posuzovat, s čím kdo z nich přichází. Něcařství skýtá svobodu, prostor pro vlastní myšlenky, vlastní úsudek a vlastní rozhodování. A proto není třeba se za něj hanbit nebo ho brát jako nepatřičné, právě naopak, je to pohled na svět, který člověku umožňuje normálně žít, zatímco si teističtí věřící jinde po světě ve jménu svých bohů a bůžků navzájem lámou krky.
Lukáš Balabán
Nezasloužený Hilton pro imigranty
Tak mi zase ve facebookovém feedu přistálo video, které je buď zlovolné, nebo až k pláči blbé. Sází totiž na lety ověřenou, starou dobrou lidskou závist.
Lukáš Balabán
Jan Krýzl se vrací
Jenom telegraficky: Slusni lide stop. Brno stop. Vylezli na podium, stop. kontroverzni hra, stop. Urazene nabozenske citeni stop.
Lukáš Balabán
Jan Hus očima nevěřícího
Ano, je to s křížkem po funuse. Zamyšlení nad Janem Husem a jeho významem pro ateistu, či prostě jen člověka nábožensky lhostejného.
Lukáš Balabán
Saúdská nedotknutelnost
K posledním tahanicím ohledně Konvičkovy demonstrace před Saaudskoarabskou ambasádou. Ve smyslu "Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu hájit vaše právo to říkat."
Lukáš Balabán
Koncert pro Matku Terezu
Recenze nedávného koncertu Lucie Sulovské s názvem Kopnout si do Matky Terezy, souladného s katolickou rétorikou, ovšem ingorujícího některé zásadní otázky v celé věci.
Další články autora |
Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková
Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje...
Extravagantní vilu u Brna za desítky milionů nechává nová majitelka zbourat
Víc než dvacet let stála v Rozdrojovicích u Brna vila, která na první pohled upoutala pozornost...
Nákladní letadlo DHL z Německa se zřítilo ve Vilniusu na obytný dům
Nákladní letoun společnosti DHL z Lipska havaroval nedaleko letiště v litevském Vilniusu. Zřítil se...
Požár v Národním divadle. Zásah hasičů protáhlo hledání ohnisek
Pražští hasiči zasahovali u požáru v historické budově Národního divadla. K likvidaci vyjely...
Vlak přejel nezletilou dívku v Černošicích u Prahy. Přišla o obě nohy
Vlak na železničním přejezdu v Černošicích ve čtvrtek večer přejel nezletilou dívku, která...
ANALÝZA: Vítal se konec války, za rohem začala další. Kdo je v Sýrii proti komu
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli První hodiny, a nejen ty, svět sledoval s napětím, zda vydrží příměří mezi Izraelem a Hizballáhem,...
Stát přitvrdil, slevu na manželku získá méně rodin. Kdo má letos nárok?
Daňové slevy mohou lidem razantně snížit roční daňovou povinnost. Stát však přitvrdil. Podmínky pro...
Češi loni v hazardu prohráli 60 miliard. Propadá mu stále víc dětí a mladistvých
Premium Hazardu se v tuzemsku daří. Roste objem peněz utracených v online hrách, přibylo ovšem také...
Konec příměří? Hizballáh „v obraně“ odpálil rakety, Izrael odpověděl
Hnutí Hizballáh v pondělí z území Libanonu vypálilo rakety na izraelské pozice v oblasti...
- Počet článků 74
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1469x