jen za 49  Kč / 1. měsíc

Turecko - výstup na Kačkar Dagi (3923 m. n. m.)

Po 4 dnech v Gruzii jsem se stopem přesunul do Kačkarských hor v Turecku. Po subtropech gruzínského pobřeží jsem se těšil na chlad tureckých hor...

Turecko - výstup na Kačkar Dagi (3923 m. n. m.)

Z Batumi k tureckým hranicím je to pouze 30 km. Dojel jsem zde jedním stopem. Po loňském stopování v Bosně a Hercegovině, kde je však muslimské a křesťanské obyvatelstvo rozděleno 50 na 50, jsem se ocitl poprvé v čistě muslimské zemi...
Cesta až do Kačkarských hor, odkud se začalo stoupat do vnitrozemí, vedla podél Černého moře. Ono to nakonec nebylo až tak moc fajn, jak jsem si původně myslel. Velmi stinnou stránku celého Turecka nevyjímaje jsou totiž odpadky, nepořádek a smrad. Na plážích znásobený. Je dost možné, že klasické letoviska jako Antalya či Izmir si své pláže hlídají. Zde to však nebyl moc příjemný pohled.
Do Kačkarských hor mě zavezl Adil, odhadem 40letý chlápek, pracující v bance. Sjel si kvůli mě z cesty jen pro to, aby mě vysadil v Ayderu, turistickém centru národního parku Kackar Daglari. Adil je velmi tolerantní muslim a sám zavedl řeč na téma víry. Loučil se se mnou slovy: "Bůh je jenom jeden, rozdílné jsou cesty, které k němu vedou a to je to, v čem se lišíme."
Mimo to, že to byl hrozně příjemný chlápek, mi i řekl mnoho o poměrech v Turecku. Zajímal se hodně o ČR. Často zaměňoval Česko za Československo za což se mi pak omlouval, ale mi to vůbec nevadilo. Od jistého času stejně začal říkat, že jsem Čechoslovák, protože o existenci Česka spousta lidí vůbec neměla ponětí a když už se někdo na něco chytal, bylo to právě na Československo.
V Ayderu v době mého příjezdu trošku mžilo. Jde o oblast s velkým výskytem srážek a údajně zde prší téměř každý den. Já však měl štěstí, protože kromě příjezdu pak už bylo jen a jen hezky. Ubytoval jsem se v kempu, kde jsem postavil stan a měl jsem zde potyčku s místním kohoutem, který se rozhodl, že mě bude klovat do lýtek a do stanu, dokud mu budou síly stačit. Chtěl jsem s tímto stvořením žít v míru a v lásce, nepovedlo se mi však najít způsob, jak s ním vyjít. Nepomohlo ani několikeré nakopnutí, až z něj peří létalo. Zklidnil se, až když jsem odběhl na záchod a od té doby byl až po zbytek mého pobtu zavřen v kleci.
Druhého dne z rána jsem šel nakoupit jídlo na snídani do nedalekého krámu. Cítěl jsem se unavený a potřeboval jsem vzpruhu. Místní zde už do sebe klopily škopky s čajem a byli nadšení z toho, že jsem cizák. Byli neskutečně milí a zábavní. I přes to, že jsem jim nerozuměl ani slovo jsem se s nimi bavil a smál se jak raněný osel.
Po snídani jsem zjistil, že mi ujel mikrobus, jedoucí do Kavronu, nejvýše položené vesnice, odkud jsem doufal, že je možné během jednoho dne dojít na Kackar Dagi, nejvyšší horu zdejšího pohoří. Vyšel jsem proto pěšky a stopnul jsem terenního pick-upa. Svezl jsem se na materiálu nákladního prostoru, protože uvnitř bylo plno. Vyhodili mě na půl cesty a pak jsem dalším stopem dojel až do Kavronu.
Zde jsem před čajovnou uviděl pána, který mi sdělil, že na Dagi je možné skutečně dojít během jednoho dne, ale že je to náročné. Ukázal mi na mapě v čajovně kudy jít. Mapy ani značené trasy zde vůbec nehledejte. Nevedou je tu.
Po této radě jsem pokračoval vesnicí a užíval si každý okamžik této pouti. Vesnice vklíněná mezi hřebeny měla své kouzlo. I lidé měli své kouzlo. Opět byli velmi zdvořilí a milí.
Začal jsem stoupat směrem vzhůru po stezce, jejímž problémem bylo to, že se různě větvila. Úspěšně jsem ji tak ztratil. :) Evidentně vyšší hory jsem však viděl před sebou. Musel jsem však kvůli tomu skákat z kamene na kámen a různě se mezi nimi proplétat, což ubíralo síly. Narazil jsem na potůček přes který jsem přeskákal a po stoupání jsem došel ke krásně čistému jezírku. Dagi se ke mně blížil blíž a blíž.
Potkal jsem pak dva Američany, kteří mi říkali, že bych se nemusel do tmy stihnout vrátit zpět do vesnice. Chtěl jsem však vidět, jak je to vypadá na druhé straně a tak jsem se škrábal po strmém, suťovitém povrchu vzhůru. Na Kavkaze proběhla nějaká ta aklimatizace, ale až zde jsem poprvé cítěl, že ten vzduch je jiný. Nastoupil lehce zrychlený tep a lehké motání hlavy. Byl jsem už taky unaven. Krom krátkých zastávek na pití jsem 5 hodin svižně šel. Výstup jsem ukončil pravděpodobně ve výšce okolo 3700 - 3800  m. n. m. (neměl jsem výškoměr).
Chvilku jsem tam poseděl a zas pádil nazpět, abych to stihnul do tmy. Na suti jsem pak házel výstavní držkopády. Naštěstí jsem se jen trochu odřel. Nazpět už jsem šel po stezce, kolem klikatícího se potůčku zpět do Kavronu.

Za jeden den toho bylo hodně. Pokud zde budete stoupat s malým batůžkem, tak se to dá za jeden den stáhnout, pokud vyrazíte z rána. Pokud půjdete s krosnou, doporučuju si tento výstup rozložit do 2 dní. :)

Autor: Michael Augustini | neděle 25.10.2015 15:01 | karma článku: 9,39 | přečteno: 356x

Gruzie - hora Kazbek a přístav Batumi

Na konci srpna jsem si vyletěl na výlet do Gruzie. Říkal jsem si, že by bylo moc fajn jít nazpět do ČR pěšky. Jak to nakonec celé dopadlo? Úplně jinak, ale nutno říci, že na zajímavosti to tomuto výletu neubralo. Čtěte dál...

14.9.2015 v 22:47 | Karma: 12,33 | Přečteno: 561x | Diskuse | Cestování

Michael Augustini

Cesta do Gruzie - nazpět do ČR pěšky?

Zní to možná šíleně, ale přesně takhle to chci udělat. Zítra letím do Gruzie a pokud najdu ve vesničce Stěpansminda stejně laděné odvážlivce, pokusím se vystoupit na horu Kazbek. No a z Kazbeku jít pak do ČR pěšky, a bez peněz...

30.8.2015 v 17:37 | Karma: 8,60 | Přečteno: 487x | Diskuse | Cestování

Numerologie

Nikdy předtím bych nevěřil, že půjdu do něčeho takového, jako je numerologický rozbor data narození. Jelikož jsem ale duchovně založený člověk a různým, i velmi alternativním, metodám sebepoznání nakloněn, tak jsme do toho šel...

6.8.2015 v 18:39 | Karma: 7,12 | Přečteno: 312x | Diskuse | Ostatní

Poznej Česko

Vydej se na cestu a objev krásy své vlasti stejně jako je poznám i já. Bude to stát jen pár korun. Ano, i letos se tuzemské železnice dočkají prázdninové jízdenky Českých dráh. Chceš vědět víc? Tak čti dál!

10.6.2015 v 20:43 | Karma: 7,83 | Přečteno: 300x | Diskuse | Ostatní

Park Narodowy Gór Stolowych

K víkendovému treku do polského národního parku Stolových hor, který se nachází pouhých 12 km přes hranici severně od Náchoda, došlo poměrně náhodou. Jednou, když jsem cestoval prstem po mapě po Orlických horách, můj prst přeskočil k bratrancům a sestřenicím do Polska a našel tento krásný kus země...

25.4.2015 v 12:13 | Karma: 12,94 | Přečteno: 553x | Diskuse | Cestování

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

Budoucnost závisí na tom, co děláme právě teď!