Generace s názorem - doslova!

Dvě výrazné kampaně, spousta známých tváří, a výsledek? Vláda, která jistě nezíská na první pokus důvěru, člen KSČM jako vedoucí komise pro kontrolu GIBS a poslanec SPD v čele bezpečnostního výboru. Cíl splněn?!  Cíl budoucí?! 

Kampaně "Tvojepoprve.cz" a "Generace s názorem" si pohrávají s myšlenkou motivovat mladé lidi k zájmu o politiku. Dalším cílem je samozřejmě přímá účast u voleb a využití hlasovacího práva. 

Tvojepoprve.cz probíhalo před volbami do poslanecké sněmovny. Projekt byl podpořen Českou spořitelnou a množstvím neziskových organizací. Narazit jste na něj mohli především na YouTube, kde byl propagován pomocí reklamy před videi oblíbených českých youtuberů. Známé české osobnosti ve videích prezentovali svoje "poprvé". Přiznávám, že tento dvojsmysl mohl skvěle zafungovat, ovšem je otázka na koho? Vzhledem ke stručným odpovědím typu: "Nebolí to, měl jsem to rychle za sebou, sestra mi poradila jak na to,"  vyvstane otázka, zdali se ještě mluví o volbách. Celý koncept běžel online a díky tomu jste se mohli prokliknout na microsite, která zevrubně vysvětlovala účel celé kampaně. Díky oblibě sociálních sítí, jste mohli sdílet své poprvé na Instagramu pod daným hashtagem #tvojepoprve

Generace s názorem je sofistikovanější obdobou projektu "Tvojepoprve.cz", ovšem probíhá podle stejného scénáře. Opět známé osobnosti, znovu rádoby přesvědčují pomocí jedné nebo dvou vět. Body navíc si tento projekt získává proto, že na začátku alespoň uvede, že se jedná o podporu prezidentských voleb. Kampaň tvrdě poukazuje na fakt, že 50 % mladých lidí volit nechodí a politika je prakticky nezajímá. Hlavní aktéři se tedy snaží přesvědčit diváky k volbám, ovšem rady typu "férovost, respekt a důvěra," rozhodně nejsou klíčem k výběru toho správného kandidáta. Znovu tu máme Instagram a hashtag #generacesnazorem

Obě kampaně by měly přesvědčit takzvanou generaci Y tedy mileniály, což jsou lidé, kteří se narodili v absolutní svobodě, ve světě internetu a mají pocit, že jsou ti nejlepší z nejlepších a můžou cokoli (parafráze). 

Na základě výsledků voleb do poslanecké sněmovny soudím, že YouTube kampaň oslovila nejvíce děti 18-, kteří volit nemohou a marně doufali, že jim video a přidaná stránka pomohou zvládnout strasti prvního sexuálního styku. Prezidentská kampaň naproti tomu pracuje mnohem více s Facebookem, kde nasbírala již 12 000 fanoušků. Ovšem zde je například problém s vystupující Gabrielou Koukalovou, která je zraněná, tedy nezávodí, je olympijská sezóna a cpe se podle diskutujících do věcí, do kterých nemá, namísto toho aby trénovala. Výsledkem jsou tedy opět pouze obšírné diskuse vesměs nikoli na politická témata. 

Ano, kampaně spolkly obrovské množství peněz a bohužel nic nedokázaly. Je jasné, že to nemohu s jistotou tvrdit i o "Generaci s názorem", ovšem stačí se podívat, že místo nástupu jednoho konkrétního jména, které je schopno napřímo konkurovat Miloši Zemanovi, jsme zatím svědky handrkující se divadelní scény, která se předhání v tom, kdo na toho Miloše najde větší špínu. Taktika na nic!

Informace o volbách jako takových - taktéž na dvě věci. Stačí se podívat na one man show Jardy Soukupa, který spolu s prezidentovým mluvčím zvládá kampaň obřích rozměrů, která za minimální rozpočet dokáže přesvědčit televizní fanatiky napříč republikou, a že jich není málo. Jejich kousek s fíkusem se stal legendou...

Jak tedy oslovit mladou generaci? 

Nejsmutnější je, že o něčem takovém jako jsou volby, musíme být vůbec přesvědčováni. Většina čtenářů jistě namítne, že bychom k tomu měli být vychováváni, ale kým? Nesvobodnou generací, která se z velké části není schopna srovnat s rychlostí dnešní doby? Nebo zastaralým školským systémem, který nás učí nesmyslné rozdělení politické sféry na levici a pravici? Touha získávat informace mizí. Články, které se zevrubně zabývají politickými tématy, nikdo nečte a taky se jich pravda už moc nepíše. Zapnout jedno video a doufat, že zrovna tohle je to pravé a neobsahuje žádné desinformace? Blbost! Máme obrovské privilegium, nehledě na to, že teprve podruhé můžeme jít svobodně rozhodovat taky o prezidentovi. Važme si toho! 

Vykašleme se tedy na sociální sítě, videa a virtuální svět: Volí se v tom reálném! Vezměme tedy hlavní aktéry zmíněných dvou kampaní a nažeňme je do všech středních škol! Ano, jedině tak, máme šanci přesvědčit prvovoliče. Silně pochybuji o tom, že vystupující mají přehled o politice, ale představují tak obrovské vzory pro mladou generaci, že s nimi půjdou třeba až nakonec světa. Ovšem tu pomyslnou ruku si mezi sebou musí stisknout reálně. Svět se nezměnil v interakci, a ta v závěru stejně rozhoduje, jinak by Zeman, který pravidelně objíždí kraje České republiky a beseduje s občany, nevítězil. 

Co třeba taková kampaň #rukuvruce? Půjdeme na besedu s Gabrielou Koukalovou, Adamem Ondrou, Ladislavem Ziburou či s Emou Smetana, zeptáme se na všechno potřebné, získáme informace, zážitek, fotku a podpis a potom společně půjdeme vstříc novým zítřkům? 

Autor: Aneta Machová | neděle 7.1.2018 16:01 | karma článku: 11,89 | přečteno: 725x