Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak se co v Norsku dělá, díl 25.: Smlouvání

Život v Norsku se bez smlouvání obejde pouze ve dvou případech: buď jste natolik bohatí, že je vám to jedno, nebo o možnosti smlouvání nevíte. Smlouvá se jinde a jinak, než třeba na Blízkém Východě, ale smlouvá se často.

Osobně nemám v tržní směně rád dvě činnosti: smlouvání a placení spropitného. Jistě, tam, kde je jedno nebo druhé zvykem, to dělám, ale krajně nerad a mohu-li se tomu vyhnout, aniž bych způsobil něčí pohoršení, udělám to – tedy například tím, že jdu někam, kde se výjimečně ani jedno, ani druhé neočekává (v Turecku si nakoupím v supermarketu místo na bazaru a v USA si zajdu do samoobslužné jídelny místo do restaurace – všechny ty tahanice kolem „tips“ a kolik je hodně a kolik je málo, když už z principu to nemám rád, jsou pro mě natolik nepříjemné, že radši restauraci oželím, mám-li ji platit).

 

Drahně času jsem v Norsku strávil s tím, že jsem zásadně nesmlouval, kvůli čemuž jsem až příliš pozdě přišel na to, o kolik peněz jsem přišel. Norská drahota má mnoho různých vysvětlení, které se skládají v konečný výsledek šíleně předražených cen téměř za všechno, ovšem je dobré vědět, že u mnohých se předem počítá s tím, že se vysmlouvá částka nižší, takže i když smlouváte, obchodník zkrátka nepřijde.

 

Kde se smlouvá? Na rozdíl od Blízkého Východu tady nejsou „bazary“ a na trhu také není zvykem smlouvat. Není zvykem smlouvat za zboží či služby, které stojí méně než 500 NOK. Třebaže si tady občas člověk kvůli smlouvání připadá trochu jako Brian od Monty Python, který chtěl jen zaplatit svých dvacet šekelů a jít, nestává se to v těchto stereotypních podmínkách.

 

Nejčastějším místem pro smlouvání jsou služby, které spočívají v dlouhodobém poskytování čehokoliv, což je místo, kde by našinec čekal smlouvání asi nejméně. Rozhodně se vyplatí smlouvat o věci jako elektřinu, internet, mobilní paušál, pojištění všeho druhu (na auto, dům, apod.), a zdaleka nejde jen o cenu, ale v případě pojištění například i o bonusy. Pokud na těchto věcech nesmlouváte, tak vás to měsíčně stojí tak 1500-2000 NOK zbytečně navíc, jste-li typická domácnost, co má dům, dvě auta a připojení na internet.

 

Jak úspěšně smlouvat? Neberte první nabídku, která se k vám dostane. Nejdřív se podívejte, co je na trhu k dispozici za „oficiální“ nabídku, pak se poptejte přátel, známých nebo sousedů, za kolik to dostali smlouváním oni. Když zjistíte, že třeba poskytovatel internetu X nabízí vašim sousedům týž broadband, který je v ceníku za 599 NOK/měsíc pouze za 399 NOK/měsíc, stojí za to při jednání s poskytovatelem zmínit, že „vám někdo nabídl takový balíček za 399 NOK/měsíc“; máte tak slušnou šanci, že daný poskytovatel zareaguje tím, že to dá i vám. Nebojte se: poskytovatel s tím, že s něčím podobným přijdete, počítá, což je důvod toho, proč například ten internet stojí třikrát víc, než v Evropě. To, oč platíte méně, si vybere na lidech, co se smlouvat buď stydí, nebo to neumějí, nebo o tom nevědí, že to jde.

 

Velmi důležité je sjednávání povinného ručení a pojištění na auto. V Norsku, na rozdíl od ČR, platíte za očekávaný roční nájezd. Pokud jezdíte 20-30 tisíc km ročně, což pro Evropana v Norsku je asi nejtypičtější situace, protože takový člověk jednak jezdí hodně na výlety po Norsku a jednak jezdí několikrát ročně autem do Evropy, přijde vás pojištění podle základních sazeb ukrutně draho, obzvlášť, začínáte-li zde, a máte bonus pouze 20 %.

 

Cenu za pojištění vám mohou snížit dvě věci: smlouvání a zvýšený bonus. Normálně dostanete bonus 10 procent navíc po roce bez zaviněné dopravní nehody, ovšem to byste se tímhle tempem dostali na ten nejvyšší za dobrých šest let. To je místo, kde ke slovu přichází vysoká konkurence, která zde na pojišťovacím trhu panuje – pojišťovny se o vás, coby zákazníka, budou přetahovat, jak to jen jde, a je dobré na to pamatovat.

 

Právo změnit pojišťovnu máte kdykoliv, ovšem právo změnit pojišťovnu s tím, že vám pojišťovna připíše vyšší bonus, máte pouze půl roku od poslední změny. Najdete-li pojišťovnu, která je vám ochotná dát deset procent navíc pouze za samotný přechod (a ochotné k tomu jsou všechny), budete si zvyšovat bonus ne jednou za rok, ale jednou za půl roku, čímž se na nejvyšší bonus dostanete dvakrát rychleji.

 

Při tom je důležité pamatovat na další dvě věci: u pojišťovny hodláte zůstat jen půl roku, než půjdete dál, takže nahlašujete-li předpokládaný nájezd, uveďte polovinu toho, co plánujete za rok ujet. Změna pojišťovny znamená automatické vynulování kilometrů, nemluvě o tom, že pojišťovny jsou za sám fakt, že k nim přejdete, ochotné i zaokrouhlovat – máte-li na tachometru 157 249 km a zaplatíte-li si 15 tisíc km, dají vám limit do 175 000 km. Rozdíl v nahlášeném počtu kilometrů mezi 15 000 a 30 000 km je v měsíční ceně pojistky obrovský, často až dvojnásobný. Druhou věcí, na kterou je potřeba pamatovat, že i sama cena za měsíc je pojišťovna od pojišťovny jiná a sám fakt, že vám jinde nabídli cenu lepší, může motivovat vaši stávající pojišťovnu, aby vám snížila sazbu. Často se stává, že vám zavolá konkurenční pojišťovna, jestli byste k nim chtěli přestoupit, nabídne vám cenu, vy řeknete, že si to rozmyslíte, zavoláte vlastní pojišťovně, řeknete jim tu cenu a oni vám sníží měsíční pojistné na ještě méně. Za těchto podmínek kdo platí „tabulkově“, je škubán opravdu velkolepě.

 

Dále lze smlouvat například v autoservisu, pneuservisu, na čištění interiéru auta, dokonce i v obchodech s oblečením či botami. Příklad: koupíte si dvoje boty, každý pár za 1200 NOK. Není žádný problém usmlouvat to na 2000 NOK místo 2400 NOK. Čištění interiéru auta – zeptáte se, za kolik by to bylo, řeknou, že za dva tisíce. Vy řeknete, že jste se jenom chtěli poptat, protože pojedete za měsíc do Čech a tam vám to udělají za 300 NOK, ale uvažovali jste o tom, že byste měli už na cestu čisté auto, aby se vám dobře jelo. A obchodník navrhne 1000 NOK. Co se servisu týče, dá se také dobře smlouvat (hodinová sazba nejlevnějšího, co znám, je 1000 NOK, takže prostoru je více než dost), ale pozor: protože slušné servisy vám spočítají, kolik to bude přesně stát předtím, než tam auto na opravu dáte, je potřeba smlouvat už v moment, kdy podepisujete objednávku. Nemá smysl smlouvat po opravě při placení.

 

Kupujete-li pneumatiky nebo nová kola na auto, má smysl smlouvat tímto stylem: podívejte se na jejich stránky a vyberte si model levnější a horší, než ten, který jste chtěli. Jděte do servisu a řekněte, že chcete tenhle, že jste slyšeli, že je dobrý, ale že byste rádi věděli, zda se v podobné cenové kategorii vyskytuje nějaký lepší (třebaže ho na stránkách nemají) – a je slušná šance, že vám dají lepší model za stejnou cenu. Jestli ne, zkusíte to jinde.

 

Občas dochází během smlouvání k milým omylům: jdete se do obchodu zeptat, mají-li to, či ono, když zjistíte, že ano, zeptáte se na cenu, řeknou vám cenu, ta se vám zdá vysoká, a protože si nejste jisti tím, že to vůbec chcete, řeknete, že ne, a jste na odchodu. A v tu chvíli se cena zboží sníží jako lusknutím prstů o třetinu, i když jste sami byli opravdu velmi přesvědčeni, že to kupovat nechcete.

 

Ve světle skandinávského stereotypu, který je ve světě víceméně jako stereotyp Německa dotažený do extrému, tedy představa zemí nesmírně organizovaných, pečlivých, přesných a moderních, tato zkušenost vypadá velmi zvláštně, protože uprostřed kulis, které vypadají „moderně studeně a funkcionalisticky“ se najednou ukazuje něco, co jako kdyby přišlo rovnou z hlučného a spontánního tureckého bazaru.

Autor: Andrej Ruščák | čtvrtek 29.10.2015 9:25 | karma článku: 29,77 | přečteno: 3570x
  • Další články autora

Andrej Ruščák

Nizozemská životní inspirace aneb perfektní model pro 21. století

Bojíte se stárnoucí populace a s ní jdoucího mizení důchodů? Nevíte, z čeho budete žít ve stáří? Všechny „tradiční způsoby“ vypadají drahé a nedostupné? Mrkněte se, jak to dělají v Nizozemí.

25.2.2016 v 10:35 | Karma: 37,01 | Přečteno: 5285x | Diskuse| Společnost

Andrej Ruščák

Barnevern přistižen soudem in flagranti při porušování lidských práv

Exkluzivně přináším svůj překlad článku z NRK, který vyšel v pátek 19. února 2016 a který odhaluje zásadní pochybení a porušení lidských práv ze strany Barnevernu v obci, kde byla před třemi lety odebrána Nikola Rybka.

19.2.2016 v 21:32 | Karma: 36,27 | Přečteno: 5432x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Proč se za změnu v Norsku angažují Češi?

Od zastánců Barnevernu čím dál častěji zaznívá údiv nad tím, že zrovna Češi mají takový zájem o to, co se děje v Norsku a považují to za nepochopitelné. Nepochopitelné to ovšem není, známe-li všechny okolnosti.

18.2.2016 v 9:30 | Karma: 39,95 | Přečteno: 4340x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Stojí za tzv. Pražskou zimou Rusko? Ne nutně.

Někteří publicisté, kteří hledají Vladimira Putina pomalu i v rybí konzervě, mají evidentně problém s logikou. Nahrává-li něco Rusku, Rusko samo za tím stát nemusí; tak spíš uvažují lidé, co neuznávají svobodnou vůli jednotlivce.

10.2.2016 v 12:30 | Karma: 32,89 | Přečteno: 1895x | Diskuse| Politika

Andrej Ruščák

Svoboda v nedokonalosti

Když už se tu kdekdo ohání křesťanskými hodnotami, není od věci připomenout dvě z nich, které po staletí pozitivně ovlivňovaly naši civilizaci: těmi hodnotami jsou touha po sebezdokonalování a pokora.

25.1.2016 v 11:10 | Karma: 37,19 | Přečteno: 3567x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, trať je opět v provozu

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  15:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Musíme to řešit rychle, říká Válek. TOP 09 má po konci Tuleji čtyři možnosti

3. května 2024  15:46

Hledá se nový ministr. Zn.: Rychle. Takový inzerát by si teď mohla dát vládní TOP 09 poté, co...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

  • Počet článků 211
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6414x
Expert na evropské právo (EU a EEA) a evropskou politiku. Odkaz na LinkedIn
Autor analýz o Blízkém Východě na Dedeníku - http://www.dedenik.cz

***


');
//-->

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-73590340-1', 'auto');
ga('send', 'pageview');