Populismus ohrožuje bezpečnost na českých silnicích

(Citace z tisku);Bodový systém postihu neukázněných motoristů, jenž byl v Česku zaveden před třemi lety, je málo účinný a zbytečně šikanuje řidiče. Tvrdí to skupina poslanců ODS, kteří to chtějí změnit. Po volbách hodlají prosadit

Výše citovaná skupina poslanců ODS používá laciný populistický krok, který ve svých důsledcích může zvýšit dopravní nehodovost. Přeci jen jde o bezpečnost na silnicích v zemi, kde moc bezpečná doprava není.

Přestože bodový systém jako první zavedlo Německo v roce 1974, USA k němu dokázalo přidat navazující postihové prostředky. Takže vytvořily poměrně tvrdé, ale efektivní páky na řidiče. USA má také k počtu aut nejbezpečnější dopravu na světě .

Dovolte mi pro srovnání s ČR uvést bodový předpis státu Florida, který se v USA řadí k těm přísnějším.

BODOVÁ OHODNOCENÍ

  • Překročení rychlosti do 24 KMH = 3 body
  • Překročení rychlosti nad 25 KMH = 4 body
  • Závodění nebo neodůvodněné zrychlování = 6 bodů
  • Neodůvodněné zrychlování uvnitř aktivní školní či stavební zóny = 6 bodů
  • Parkování na hlavní silnici vně hranic magistrátu = 3 body
  • Přestupek s následkem havárie = 4 body
  • Nereagování na dopravní signál = 4 body
  • Předjíždění stojícího školního autobusu = 4 body
  • Nedbalé řízení = 4 body
  • Ujetí z místa havárie kde škoda na majetku je víc než $50 = 6 bodů
  • Nevhodná změna jízdního pruhu = 3 body
  • Ničení dopravních značek = 4 body
  • Černé taxi = 3 body
  • Děti v autě bez dozoru = 3 body
  • Vyhazování odpadků= 3 body
  • Přestupek proti porušení doby řízení = 3 body. Týká se řidičů ve věku 17 let, kteří nesmí řídit mezi 23:00 a 6:00 bez doprovodu jiného řidiče, jež dovršil věku 21 let, či dopravce který ho provází z/do práce.

Všimněte si, jaký důraz se klade na zamezení zrychlování. Řidič který zrychluje navozuje nebezpečnější situaci, než ten který jede rychle. Zrychlování je moment, kdy je řidič soustředěn na zvyšování rychlosti, takže se pomaleji přeorientovává na brzdění. Řidič, který už jede rychle je lépe připraven k brzdění.

ODEBRÁNÍ ŘIDIČÁKU

  • 12 bodů během 12 měsíců má za následek na 30 dní zastavení řidičáku.
  • 18 bodů během 18 měsíců má za následek na 3 měsíce zastavení řidičáku.
  • 24 bodů během 36 měsíců má za následek na 12 měsíců zastavení řidičáku.
  • Řidič do 18 let mající šest nebo více bodů uvnitř 12 měsíční doby nesmí po dobu jednoho roku   pracovat jako řidič z povolání.

Body vydané na Floridě zůstávají na vašem záznamu po dobu nejméně 10 let.

Soudce může nabídnout řidiči, aby navštěvoval Traffic Violator School (Škola pro přestupkáře). Řidič se může jednou za osmnáct měsíců zúčastnit kurzu a tím se zbavit trestných bodů.

To se nevztahuje na body nahromaděné závažnými přestupky trestané vysokou pokutou a/či vězením.

Stát Floridy uznává body registrované v každém ze 49 jiných států.

SOUDNÍ ROZHODNUTÍ

  • Soudce může odebrat řidičský průkaz a následně uvěznit z důvodu:
  • Překročení rychlosti, porušování dopravních předpisů.
  • Řízení pod vlivem alkoholu či drog.
  • Útok a úprk autem (pirátské řízení).
  • Nevhodné chování v autě a prostituce ve vozidle 300 m od obytného domu.
  • Útočný řidič, pasažér, cyklista, či chodec kdy útok je prováděn na pozemní komunikaci (zde se má na mysli kdokoliv z nich vlastnící řidičák i když v době činu neseděl za volantem).
  • Nedání přednosti na železničním přejezdu. 
  • Těžký zločin či útok nebo útěk před strážci zákona.

Co k tomu říci...pravidla jsou jasná a tvrdá. Zajímavé jsou i pravomoci, které si ponechal soud a tím se vyvázal mimo bodový systém. Na neposlušné Floridské řidiče tak číhá několik bičů. Popravdě řečeno, nijak mi to nikdy nevadilo a řízení v USA je rozhodně větší pohoda než řízení v ČR. Vidět bouračku je vzácnost i v několikanásobně hustším provozu než jaký je v Praze. A také policisty stát na silnicích v rámci tzv. dopravních akcí? Policejní dopravní akce nic neřeší, to už v USA vědí dávno.

Jestli chtějí poslanci ODS udělat něco pro bezpečnost na silnicích tak bych to viděl například:

  • Lepší systém testů pro řidiče a povinné praktické kurzy zvládání situací na náledí a mokru.
  • Zvláštní propracované testy pro motokáře plus psychologické testy (bezpečné řízení motorky je hlavně o sebeovládání a předvídavosti).
  • Přehledné a přesné dopravní značení, to je základ, který dosud chybí.
  • Záchranné bariéry z materiálů postupného útlumu nárazu (v USA běžné).
  • Rozšíření chodníků na kritických místech.
  • Odstranění příčných pevných překážek včetně stromů kolem silnic tak, jako to udělali Němci.
  • Přidání bezpečnostních krajnic.
  • Zpevnění stávajících krajnic.
  • Změlčení příkopů.

To vše stojí nemálo peněz. A kde je brát? No to by přece schopná vláda a schopní poslanci měli vědět.

Autor: Jiří Anderle | úterý 18.8.2009 11:24 | karma článku: 14,54 | přečteno: 1537x