Čeká nás ekorasisimus? "ELM" je tady!
Elektromobilita je a ještě dlouho bude nečistá. Majitelé elektromobilů berou „čistou energii“ ze zdrojů na fosilní paliva, za která doplácí každý občan v platbě za elektřinu pro domácnost. Proč by tedy měli bohatí majitelé mít výhodu v žádné nebo velmi nízké ceně za elektrickou energii? To je okrádání všech ostatních!
Minulé vlády občany okradly prostřednictvím výstavby solárních polí na výrobu „sluneční energie“. Dodnes všichni za to doplácíme a majitelé velkých solárních elektráren si mnou ruce.
Obdoba je podpora elektromobility. Dotace na nákup elektroauta, které ve finále má stejnou emisní stopu jako spalovací motory nových a novějších generací, nabíjecí elektřina zdarma nebo téměř zdarma, žádné poplatky na dálnicích a za parkování ve městech… To podle mého názoru není správné a je to okrádání všech ostatních.
Spotřeba elektřiny klesala poslední roky díky tomu, že lidé šetří. Šetří i firmy. Nové technologie, počínaje úspornými svítidly, spotřebiče a zařízení s nižší spotřebou elektrické energie,… snižování spotřeby se děje roky a všude. Pak přijdou elektromobily a všechny úspory padnou na jejich provoz? Dokonce majitelé aut se spalovacím motorem mají platit jakousi daň ve prospěch „bezemisních“ elektroautomobilů?
Tak předně – elektromobil NENÍ bezemisní. Emise na výrobu baterii dosud a ještě hodně dlouho budou mnohonásobně převyšovat náklady na spalovací motor. Elektromobily jsou výrazně těžké o stovky kilogramů a tím i opotřebení pneumatik, které znečišťuje životní prostředí výrazně víc než vlastní, soudobý spalovací motor. To platí i o brzdách, Vyšší hmotnost vozu nutně potřebuje vyšší brzdný účinek. A vyšší hmotnost vozu také výrazně víc zatíží povrchy silnic… A proto tedy mají mít elektromobily odpuštěné placení i dálniční známky či parkování ve městech zdarma. No a na konci života elektromobilu? Likvidace starých baterií je velice finančně nákladná záležitost. Kdo ji zaplatí?
Veškerou zátěž z bohatých majitelů elektromobilů se přenáší na majitele aut s konvenčním pohonem. Přitom motory na CNG jsou co do emisí ve finále daleko čistší, než jakýkoliv elektromobil. Přesto – není to elektro a tak výhody jsou jen v nižší ceně plynu. Ovšem ekologickou dotaci nebo plyn zadarmo nečekejte.
Kdosi poukazoval na účinnost elektromotoru a spalovacího motoru. Viz tedy oficiální zdroj Wikipedie: „…benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 %, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 %...“
Oprpti tomu stojí slavná, 90% účinnost elektromotoru. I tady jsou třecí síly a tak to není 100%. Ovšem – benzín je odpadní produkt při zpracování ropy na plasty. Na rozdíl od výroby elektřiny. Tady primárně z čehokoliv vyrábíme cíleně elektrickou energii. Účinnost uhelné elektrárny je ca (opět Wikipedie): „Účinnost přeměny energie v moderních uhelných elektrárnách se pohybuje kolem 42 %. Účinnost u běžných typů tlakovodních reaktorů je o něco nižší než účinnost moderních uhelných elektráren asi 30 %, oproti 35 – 40 % u uhelných elektráren…“.
Pak tu máme ztráty přenosovou sítí a nabíjecím kabelem – tedy z nabíječky do baterie elektromobilu. Přenosová síť počítá se ztrátami technickými i netechnickými ve výši ca 20%. Při nabíjení elektromobilu se ztráta pohybuje kolem 10%, také spotřeba elektromobilů má svoje „mouchy“ a neodpovídá údajům výrobce. Suma sumárum na 90% účinnost elektromotoru u elektromobilu padají tyto ztráty: vezměme v úvahu průměrnou hodnotu efektivity elektrárenského mixu = 35%, plus 20% ztráty přenosovou soustavou, plus 10% ztráty při nabíjení na 5% ztráty v rozdílu teorie a praxe na ujetý km. Takže ryze hloupě: 35 % plus 35% je 70% ztráty, než se elektřina dostane „na kola“. Tedy 30% efektivita. To je zajímavé číslo.
Když dojdu k porovnání a OPOMENU uhlíkovou stopu výrobou klasického motoru a trakční baterie, výhody elektromobility zmizely. A přesto všechno – majitelé elektromobilů mají být zvýhodňování???? Proč? Moderní dieselový motor poškodí životní prostředí méně, než elektromobil. To už je nezvratný a prokázaný fakt.
Takže se vracím k začátku a otázce – Proč mám platit za něco, co je pochybné a ještě to používají jen ti, kteří mají na rozdíl od 90% motoristů dostatek financí, aby si elektromobil koupili jako hračku a druhé nebo třetí auto a ještě měli takřka nulové náklady, které jsou přeneseny na mě a jiné motoristy? A to už nemluvím o tom, proč není v ceně za elektromobil i poplatek za ekologickou likvidaci elektrospotřebiče!
P.S. Mám nové auto s benzínovým motorem, co plní emisní normy. Platím daň za pohonné hmoty, dálniční poplatky a parkování nemám zadarmo. Není to nějaká forma ekorasismu?
Aleš Baloun
Ptáte se: „Proč nová Covid omezení“? Odpověď je snadná.
Když přišel AIDS, začali se ho lidé bát. Byl to virus, co bral zdraví a životy. Pak s prvními léky a používáním ochrany se podařilo jeho rozmach přibrzdit...Stačí dodržovat opatření..
Aleš Baloun
NÁM tady NIKDO nebude NIC zakazovat!
Stávající opatření proti šíření Covid-19 jej nezastaví a asi ani moc nepřibrzdí. Lidé totiž pravidla nedodržují schválně.
Aleš Baloun
Ať žije Zdenda, bojovník za české nálevny!
Post ombudsmana spolku SLZA má nového, nečekaného kandidáta. A zcela jiných kvalit a navíc těžkého kalibru.
Aleš Baloun
Tak jak? Zkoušíte dýchat penisem jako Houdová?
Asi opravdu mnozí zkouší dýchat penisem, jak guru Houdová doporučuje. Je taková věc opravdu možná? Vyzkoušela i její propagátorka a další? Nejspíš ano...
Aleš Baloun
Česká pošta: Vaši zásilku jsme doručili. Někomu jinému s jiným jménem a na jinou adresu...
...ale doručili jsme ji včas a v pořádku. Děkujeme Vám, že využíváte našich skvělých služeb! Vaše Česká pošta...
Další články autora |
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci
Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...
Komu spadne do klína západ Afriky? Ve hře o vliv je průmysl i dezinformace
Premium Od spolupracovníka MF DNES v Africe Pozvolný odchod Francie ze západní Afriky je hotová věc. Zcela nahradit francouzský vliv ale bude...
Čechů ubývá, rodí se méně dětí. Není čas na sex a vztahy, vysvětlují odborníci
Premium Stále více žen v Česku nemůže otěhotnět nejen z důvodů onemocnění, ale i kvůli odkládaní...
První barevná fotka zmizela v hlubinách času. Už ji nikdy nikdo neuvidí
Seriál Je to jen pruhovaná stuha na tmavém pozadí, přesto představuje zásadní moment ve vývoji barevné...
V metru ve stanici Náměstí Republiky spadl do kolejiště člověk, provoz byl zastaven
„Na stanici metra B spadl do kolejiště člověk. Provoz metra je přerušen v úseku Smíchovské nádraží...
- Počet článků 1047
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1810x