Česká cesta k nirváně

V labyrintu moderního člověka zeje prázdnota. O této prázdnotě ví všichni a je jednou z nejstarších nabídek na trhu. Je to prostor, o který již odnepaměti sváděn boj mezi těmi nejmocnějšími institucemi. Jejích moc je v dějinách získána prostřednictvím této prázdnoty. Prostor o kterém jde řeč nejpřehledněji zmapovala a podala odborné a široké veřejnosti psychoanalýza, která jej naplnila přirozeným obsahem a vyvodila z něj důsledky chování člověka včetně důvodu jeho neuróz. 

V průběhu století na různých místech planety o rezonující prázdnotu člověka měly zájem primární a odvozené náboženství, které střídaly totalitní ideologie vyhraněných názorů a vytýčených správných linii. Český člověk, zajímavý svým skepticismem vůči vyzkoušenému a nadšeně toužící po nových totalitách, dnes hledá smysl svého života sám v sobě. Toto hledání má samozřejmě své pozitivní a negativní důsledky. Nejčastějšími jevy doprovázejícími současného městského hledače vnitřních pokladů je povrchnost, spokojenost s krátkodobým úspěchem a nedůvěra.

Po sametové revoluci v České republice byl zahájen společenský proces třídní transformace. Tento proces proběhl na všech úrovních společnosti a byl presentován jako porevoluční chaos. Horních „deset tisíc“ přerozdělili mezí sebou dříve státní majetek, ti pod nimi něco restituovali a buď rozšířili řady již zmíněných horních nebo začali podnikat a utvářet střední třídu. Chudí ale zůstali chudými a až na několik přizpůsobivých a velmi ambiciózních výjimek tvoří nižší - střední nebo spodní třídu. Činit tak budou zřejmě až do příští revoluce. Unisono se společenskou transformaci začal mučivý průběh kulturní formace jednotlivců uvědomujících si vnítřní prázdnotu a vnější chaos, navazující na to český pantibetismus, konopná horečka a móda na vstřebávání zjednodušených východních filosofických systémů. V Brně výkvět moravských zenových mnichů a mnišek lemoval zdí filosofické fakulty a plnil zejména „pankáčské“ hospody na ul. Traubova a Spolková, kde člověk si mohl dat pivo čaj, pár prásků a „moudrou“ psychedelickou besedu na téma nesnesitelné marnosti lidské existence, o metafyzice moci a imaginaci a také o blití a hovně. A jako všechno dobré i tato kultura, jejíž nejlepší představitele opustili město, byla během několika let ledabyle vstřebána širokou veřejnosti. Osobně jsem to zcela pochopil v okamžiku, kdy soused kadeřník, sledující všechny módní trendy v roce 2005 na dveřích svého open-space studia nalepil nálepku Free Tibet. Pochybuji ale, že věděl kde přesně Tibet je.

 

Cílová skupina prodejců „výhodných balíčků s jógou“

Východní filosofie se stala velmi poptávaným zbožím mezi dennodenně stresovanými občany. Provozovatele firem prodávajících šité na míru balíčky východní filosofie, vnucují lidem kurzy vnitřního klidu, harmonie a flexibility. Jsou si totiž dobře vědomi skutečnosti, že zákazníci vyhledávající jejích služby jsou denně vystavení programově špatnému zacházení ze strany majitelů firem a manažerů. Místo toho aby byli učení spontánně vzdorovat a umět stavět mamonem posedlé zloduchy na jejích pravé místo, jsou po večerech učení potlačovat své „ego“. Co je to ego ale nikdo neví. Po mnoha letech cvičení si tak člověk nakonec odnese jen certifikát a pevně zašroubovaný pocit víny, že je v podstatě agresivní a špatně přizpůsobivá bytost, která není schopná zcela potlačit své ego.

Zahraniční firmy, které díky nízkým mzdovým nákladům otevírají zde svoje pobočky přistupují k vysokoškolské „elitě“ našeho národa jako k sérii náhodně vygenerovaných číselných kódu. Mnozí soukromí podnikatele malých a středních firem metodicky ponižují své zaměstnance a externí spolupracovníky a přesvědčují je o jejích nahraditelnosti a nepotřebnosti jejích diplomem ověnčeného (často poctivě ziskaného) vědění. To vše jen s cílem vyvolat v dotyčném nejistotu a vděčnost za nejnižší možnou mzdovou sazbu. Jak jinak?! Na každé pracovní místo stoji fronta jak v Moskvě na hamburgery. V takovém světě slušný člověk nemá ale mnoho možnosti. Buď práci má nebo ji nemá. Málo kdo si ale tuhle volbu může dovolit. Práci prostě potřebujeme! Co ale provést s těmi vnitřními „zvonečky“, které zvoní po spravedlnosti? Co s vlastní důstojnosti? Pokud nejste extrémně bohatí, nesmíte si ji připustit. Je třeba zvolit buď chemickou amputaci důstojnosti prostřednictvím víkendových radovánek s alkoholem nebo se pokusit o její potlačení pseudofilosofickými východními systémy. Připravte se na to, že se z vás stane takzvaný vypreparovaný sluníčkový člověk nebo chcete – li postindustriální eunuch/ška. JInými slovy duševní invalida a na úplný konec impotentní taxidermie.

 

Jak 100hoven?

Tlakům současné doby lze zdravě vzdorovat. Nevím teda zcela přesně jak (o přesnosti je vtip na závěr), ale určitě ano. Stači mít oči otevřené a nebát se přistupovat k pofiderním zaměstnáním jako k dočasnému zlu; pořád hledat něco lepšího, po večerech se zlepšovat u poctivých mistrů (poznáte tak, že po vás nebude chtít v prvé řadě peníze ale váš opravdový zájem) a věřit sobě. Týká se to v prvé řadě absolventů a podřadného kyberproletariátu v callcentrech, obchodních zástupců pofidérních firem a jiných panů a paní nikdo. Tito lidé si musí uvědomit, že brzy budou nahrazení levnými stroji, které budou daleko přesněji a klidněji vyřizovat rozzlobeného zákazníka z Limy. Pak už bude třeba se odhlásit z kurzu „pauerjógy“ a přihlásit se na výhodné rychlokurzy fast-seppuku nebo takzvaného finského harakiri prováděného zásadně v rozpálené sauně. Jinými slovy, pokud jste svůj život žili poctivě a vaše dosavadní vědění je formováno mnohaletou snahou stát se lepším člověkem, nepřestávejte a nenechte se odradit těmi, kdo dostal pokyny se k nám chovat jako ke druhořadému zboží. V České republice existuje nevelké ale přesto určitě početné množství míst, kde vám poctiví lidé za symbolickou nebo dobrovolnou cenu zprostředkuji opravdové poznání východních filosofických systému, jógy nebo bojového umění. Vyberte si cestu, která vás naučí být silnými a odolnými, spravedlivými a obranyschopnými. Hodně štěstí.

 

 Vtip na závěr

"Matematická přesnost je kvalita, které se snaží dosáhnout téměř všechny vědecké obory a discipliny. Metodika výuky východních filosofických systému není v tomto případě výjimkou. Vědci vypracovali přesné kvantitativní studie z nichž vzešli neméně přesné instrukce a doporučení. Odborníci, kteří se zabývají zpracováváním precizních studií, již řadu let naráží na dva dosud nevyřešené problémy. Prvním problémem jsou samotni učitele. Jejích chování ve třídě totiž není možné předvídat s dostatečnou mírou matematické přesnosti. Odborníci se shoduji, že problém bude vyřešen v momentě, kdy všichni učitele budou nahrazení výkonnými počítači. Takto se ale vyřeší jen část problému. Druhou překážku odborníci vidí na straně žáků, jejichž chování rovněž nelze předvídat s nezbytnou mírou matematické přesnosti. Profesor Marvin Omski je přesvědčen, že i oni musí být v blízké budoucnosti nahrazení výkonnými elektronickými studenty. Vědci se shodli, že jenom v případě těchto dvou změn, metodika výuky složitých předmětů se stane opravdu plně matematizovanou a zcela přesnou disciplinou." 

 Leszek Szkutnik

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Sabir Agalarov | pondělí 18.2.2013 14:50 | karma článku: 7,83 | přečteno: 465x
  • Další články autora

Sabir Agalarov

Cejl

9.3.2013 v 21:01 | Karma: 13,85