Stříbrno-modrá policie?

Nehodlám se rozčilovat úvahami, jestli je to opravdu právě barevná kombinace aut, kterou Policie ČR nutně potřebuje změnit. Nad (ne)důležitost změny barvy se na chvilku povznesu, a zamyslím se přímo nad barevným návrhem.

Modrý pruh v CR obvykle používá Mestská policie, a ted ho má mít i ta republiková? (omlouvam se za chybejici diakritiku, je to chyba systemu blog.idnes.cz)flickr.com: robokubo

Ve vzduchu visí více návrhů, ale ministr Langer prý měl prohlásit, že ať už zvítězí kterákoliv varianta, tak základem určitě bude stříbrná barva. Tedy - stříbrná metalíza. Nějakých osm tisíc se možná v ceně celého auta ztratí, ale v celkovém počtu aut je to zase zbytečně vyhozený balík peněz.
A hlavně - jako jeden z oficiálních důvodů zaznělo prohlášení, že stříbrné vozy budou na silnici lépe vidět než bílé. S tím ale silně nesouhlasím, protože stříbrná podle mě není na silnici moc vidět. A podle toho, co jsem zahlédl v TV zpravodajství, je vůči viditelnosti stříbrných aut značně skeptický i mediálně známý dopravní expert Huml.

A co barva polepu? Modrá není zas tak špatná, před třiceti lety jsme ji tady měli (byť inverzně - modré auto s bílým pruhem), a v rámci Evropy je u policejních vozů poměrně oblíbená - dost možná, že více, než naše stávající zelená.
Jenže by bylo dobré zamyslet se nad současnými zvyklostmi v ČR. Bílé auto s modrým polepem (obvykle pruhem) u nás obvykle patří městské policii. Občas sice nějaká MP možná zkoušela i bílo-černou kombinaci, ale mám pocit, že už jsem ji dlouho neviděl. A řekl bych, že bílé auto s černým polepem je poměrně oblíbené u některých soukromých bezpečnostních firem provozujících Pulty Centralizované Ochrany.

Takže přestože barevná kombinace hlídkových vozidel městské policie, ani výjezdových vozidel soukromých firem provozujících PCO, není plošně dána zákonem, řekl bych, že u nás vesměs platí tato zvyklost:

PČR: bílá + zelený pruh
MP: bílá + modrá (obvykle pruh), příp. bílá + černá
PCO: bílá + černá (a další kombinace)

Takže když teď PČR přejde na modré pruhy, tak jejich vozy budou splývat s vozy MP. Proč nemůžeme zachovat stávající zvyklosti? Bílo-zelená auta u nás jiné bezpečnostní složky nemají.

Vždyť i u sanitek, pro které už nejsou stanoveny přesné normy, většinou platí,
že bílé auto s červeným pruhem je pravděpodobně vozidlo DZS (dopravní zdravotní služby) zajišťující spíše neakutní sekundární převozy (mezi nemocnicemi nebo na vyšetření),
zatímco žluté auto s červeným pruhem je nejspíš vozidlo ZZS (zdravotnické záchranné služby), používané k primárním výjezdům (po zavolání na 155).

Takže proč se má do relativně stabilizované barevné situace přinést chaos?

Nemluvě o tom, že by se hodilo centrální určení barev pro všechny vozy s modrými majáky - aby člověk jistě věděl, jestli je to opravdu městská policie, apod. Tuším, že jako malý jsem vídal modré vozy se žlutými pruhy, a modrými majáky, patřící plynárnám.
Když za sebou dnes zahlédnu modrý majáček na autě neurčité barvy, tak mohu pojmout podezření, že je to jen politik jedoucí jako dobytek - a přitom to může být někdo s objektivním důvodem. Třeba plynaři, pokud k zásahu pojedou s nějakým dvoumístným vozem N1, který z dálky zepředu vypadá jako osobní auto. A osobní auta s majáky mají i dopravní podniky. Svoboda je důležitá, ale proti sjednocení barevných provedení zásahových vozů s modrými majáky v rámci jednotlivých složek bych nebyl.
Bylo by to v zájmu řidičů pod majáky, v zájmu okolních řidičů, a hlavně v zájmu lidí, čekajících na rychlý příjezd toho vozu s majáky.

 

A pak je tady ten základní důvod, zmíněný v perexu - že barva aut asi není to hlavní, na co by se vedení Policie ČR mělo soustředit. Myslím, že důležitější by byla zásadní změna řízení, metodiky práce, metodiky hodnocení příslušníků, apod.
A kurzy pravopisu pro příslušníky. V jednom vtipu se říká, že policisté chodí ve dvou proto, že jeden umí číst, a druhý psát. Ale z policejních protokolů, které jsem měl tu čest číst, mám pocit, že psát u české policie neumí nikdo - tedy z těch zaměstnanců "dole", běžně řešících drobné případy.

Ale abych napsal alespoň něco pozitivního - docela se mi líbí myšlenka náborové kampaně "pomáhat a chránit", jakož i tyto nápisy na vozech. Pokud by se noví policisté s tímto sloganem ztotožnili, byla by velká část problémů policie vyřešena.
Samozřejmě, že to v první řadě chce změnu vedení a hodnocení pracovníků (hodnocení za preventivní činnost, nikoliv za pokuty udělené za 100km/h mimo obec).
Ale jako doplňkový prvek je ten slogan dobrý. Zejména v porovnání s náborovou kampaní MP Praha, která slibovala akční ježdění na motorkách po zadních kolech. Když uvážíme, koho láká ježdění po Praze po zadním kole motorky, a koho láká slogan "pomáhat a chránit", tak je zjevné, která kampaň přitáhne lepší policisty. A je dobře, že policisté mají ten nápis na autech. Možná by ho tedy měli mít raději na zadních bočních dveřích, aby ho viděli vždy, když nastupují do auta.

Jenže se bojím, že i když náborová kampaň přivede nové policisty s dobrými cíli a úmysly, tak se ti policisté stejně rychle zkazí jednak díky špatnému uspořádání policie, a jednak díky zvyklostem zkušenějších kolegů. Takže zase budeme tam, kde jsme.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Adámek | sobota 16.2.2008 20:37 | karma článku: 16,87 | přečteno: 1661x