Muslimský šátek a burka – zakázat či tolerovat?

Občas se ze zpravodajství dozvíme, že se na západ nebo na jihovýchod od nás diskutuje o povolení či zákazu nošení „náboženských symbolů“ – muslimských šátků, burek, anebo židovských jarmulek.

Jiný kraj, jiný mrav. Evropanky se narozdíl od muslimek obejdou bez sátku a závoju, Africanky nepotrebují ani podprsenky.flickr.com: BoazImages

„Náboženské symboly“

Už dříve měli Francouzi výhrady k náboženským symbolům – tuším, že k židovským jarmulkám, které byly zakazovány na školách, podobně jako muslimské šátky.
Ačkoliv jsem já osobně bez vyznání, tak jsem přesvědčen, že by každý měl mít možnost hlásit se ke své víře, pokud ta „víra“ není rasismus nebo nacismus. A nebezpečné mohou být i některé sekty – např. Svědkové Jehovovi, vizte článek „Oběť nehody odmítla kvůli vyznání transfuzi krve. Zemřela“. Ale jinak nevidím důvod, proč by někdo nemohl nosit jarmulku, nebo třeba řetízek s křížkem. Mimochodem, to zakazování náboženských symbolů ve mně evokuje myšlenky na některé totalitní režimy.
Takže náboženské symboly bych ve školách ani na ulicích v žádném případě nezakazoval, pokud se chceme nazývat demokraty. Tedy snad s určitými výjimkami, jako např. že v učebnách by všechny čepice, včetně jarmulek, musely jít dolů - což je ale věc místní kultury a etikety, nikoliv věc zákazu náboženských symbolů jako takových. A tehdy ve Francii chtěli jarmulky zakázat právě proto, že je to náboženský symbol. Což je podle mne potlačování možnosti hlásit se ke své víře, vyznání, a přesvědčení.
V demokratické společnosti by se lidem neměly projevy náboženství zakazovat. Navíc jsem se před časem víceméně ztotožnil s výrokem, že vyspělost společnosti se pozná podle toho, jak se daná společnost chová ke svým menšinám. Když jsem se s tou definicí setkal, tak jsem si uvědomil, že s ní asi souhlasím, protože se už dost dlouho snažím svůj web dělat tak, aby byl přístupný pro zrakově postižené, i úplně nevidomé návštěvníky – což se pohledem pragmatika "nemůže vyplatit", vzhledem k velkému úsilí vyvinutému na zpřístupnění obsahu webu pro malý počet návštěvníků.
A myslím si, že obzvláště v Čechách, kde nás je většina bez vyznání, bychom k méně obvyklým náboženstvím mohli být i tolerantnější než v jiných zemích, kde je hodně rozšířené např. křesťanství.

Kulturní důvody

V případě muslimských šátků a burek podle mě zdaleka nejde jenom o to, že se jejich nositelky chtějí hlásit k nějaké víře. Podle mě to není ani tak věc náboženství, jako spíše kultury. Ony prostě nechtějí chodit nahé.

(...)

pro blog je ten článek až moc dlouhý, plné znění naleznete na http://www.adamek.cz/texty/burka-muslimsky-satek.pdf (141 KiB .pdf) 

Najdete tam ještě kapitoly:

- Kulturní důvody
- Otázka bezpečnosti
- Běžné právní úkony
- Závěr?

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Adámek | středa 27.2.2008 0:40 | karma článku: 13,83 | přečteno: 2856x